به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، اين مرجع تقليد در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود، با اشاره به ضرورت تلاش در عرصههای علمی اظهار كرد: اگر غرب بر دنیا حکومت میکند به خاطر این است که علم دارد؛ البته بیانصافی هم دارد و قوة المنطقه را با منطقالقوة در هم آمیخته است.

وی با بیان این‌که «مملکت به علم نیاز دارد» خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سیادت و برتری خود را به دست آوریم، باید در عرصه علمی پیشرفت کنیم و اگر عالم شویم به استقلال خواهیم رسید؛ اگر جاهل باشیم باید دست خود را به طرف غرب دراز کنیم.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران، گفت: چرا غرب با ما مخالف است و ما را تحریم می‌کند؟ چون می‌خواهیم مستقل و دارای علم باشیم و به آن‌ها محتاج نباشیم و اگر از پیشرفت علمی صرف‌نظر کنیم، همه تحریم‌ها از بین خواهد رفت.

رییس موسسه امام صادق‌(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» اظهار کرد: انسان‌های راحت طلب به جایی نمی‌رسند؛ طلبه راحت‌طلب بهتر است طلبگی را رها کند و دانشجوی راحت‌طلب هم به جایی نمی‌رسد.

وی با بیان این‌که «انسان‌هایی موفق می‌شوند که سختی‌ها را تحمل کنند» یادآور شد: در اول اسلام مسلمانان سنگ به شکم خود می‌بستند و سختی‌های زیادی را تحمل می‌کردند و این‌ها بود که اسلام را گسترش داد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «در اسلام تعطیلی نیست» افزود: اگر کسی در ریاضیات به جایی رسید، نباید تلاش خود را متوقف کند، بلکه مثلا شروع به مطالعه هیات(نجوم) کند.

وی در ادامه به بیان نمونه‌هایی از تلاش بی‌وقفه در زندگی عالمان دینی و غیر دینی پرداخت و گفت: آیت‌الله العظمی بروجردی‌(ره) سال‌ها زحمت کشید تا به این درجه رسید و توانست علم رجال را از حالت تقلیدی به حالت اجتهادی تغییر دهد.

آیت‌الله سبحانی در بخش پایانی سخنان خود به شبهه‌افکنی وهابیت در تفسیر آیه شریفه «وَإِلَى رَبِّکَ فَارْغَبْ» پاسخ داد و افزود: وهابیون می‌گویند طبق این آیه باید فقط از خداوند طلب و مسئلت کنیم و نباید سراغ ائمه و پیامبر‌(ع) برویم! که جواب می‌دهیم ائمه‌(ع) واسطه هستند و توسل به آنها عین توسل به خداست.

وی با بیان این‌که «خداوند مسبب الاسباب است» اظهار کرد: ما به سوی خداوند متوجه هستیم و ائمه‌(ع) واسطه هستند، گاهی در تکوین واسطه هستند و گاهی در تشریع.

آیت‌الله سبحانی سپس به بیان چند مثال قرآنی در این زمینه پرداخت و افزود: خداوند می‌توانست مستقیما وحی را بر قلب پیامبر نازل کند، ولی جبرئیل را واسطه قرار داد و جبرئیل هم کارگزار خداست.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم خداوند رزاق است و ما در خانه می‌نشینیم و دنبال روزی نمی‌رویم، بلکه خداوند به وسیله اسباب، روزی دهنده است.

آیت‌الله سبحانی افزود: به همین دلیل است که به گناهکاران گفته شده در کنار استغفار خودشان از پیامبر هم درخواست کنند تا برایشان استغفار کنند.

وي خاطرنشان کرد: منافاتی ندارد که توجه به ائمه(ع) مثل توجه به خدا باشد؛ چون ائمه(ع) در افاضه فیض سبب هستند و ما برای آنها طریقیت قائل هستیم نه موضوعیت.