به گزارش افکارنیوز به نقل از جهان، پس از انتشار خبر تغییر در صفحات هتاکان به ساحت ائمه اطهار در شبکهی اجتماعی فیسبوک، گمانههای مختلفی در این باره مطرح شده است.

رضا عظیمی کارشناس امنیت سایبری، گفت: این تغییر می تواند از ۳ طریق انجام شده باشد. اول آنکه این افراد آگاهانه و از سر اختیار محتوای صفحات خود را تغییر داده باشند. از آنجا که تغییرات انجام شده هماهنگ و یکسان بوده، این گمانه مردود است.

وی افزود: گمانه دوم، حدس دستگیری فعالان هتاک به ساحت مقدس ائمه است و گمانه سوم هک صفحات و اکانت‌ها از سوی هکرها یا دستگاه‌های امنیتی.

عظیمی ادامه داد: درباره دو مورد آخر باید گفت بی‌شک این تغییر در شبکه اجتماعی فیس‌بوک - که پیش از این گمان می‌رفت از امنیت فنی بالایی برخوردار است - حاصل هردو گمانه، با اولویت شناسایی و دستیابی به اطلاعات فنی هتاکان و سپس بازداشت و تکمیل اطلاعات مربوط به فعالیت‌های آنان است. لذا فعالیت انجام شده از سوی دستگاه امنیتی کاملاً ویژه و فنی بوده و اشراف حداکثری دستگاه‌های امنیتی را فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد.

این کارشناس اظهار داشت: این در حالیست که پیش از این مجرمان و هتاکین به ساحت مقدسات، فیسبوک را مأمنی برای اعمال ناشایست خود میپنداشتند. لذا عموم کاربران فضای مجازی توهین به مقدسات را برنتافته و با شنیدن خبر تغییر محتوای صفحات هتاکان، انتظار دارند نهادهای امنیتی آنان را معرفی و به اشد مجازات محکوم نمایند.