المپیک؛ ناجی عباسی خواهد شد؟!

سرویس سیاسی افکارنیوز

- بعد از به راه افتادن موج برکناری روسای برخی از فدارسیون ها، مجلس نشینان دوره نهم در روزهای آغازین کارشان، استیضاح وزیر ورزش و امور جوانان را کلید زدند تا شاید اهتمام شان را در توجه به امور جوانان و ورزش در چهار سال پیش رو نشان دهند.

به گزارش افکارنیوز، در روزهای ابتدایی شکل گیری مجلس نهم، برکناری روسای فدراسیون ها و به دنبال آن خطر تعلیق و ممانعت از حضور ورزشکاران در بازی های المپیک لندن، نمایندگان به خصوص اعضای فراکسیون ورزش را بر آن داشت تا محمد عباسی را از انجام چنین اقداماتی برحذر دارند.

اما در نهایت به دلیل رخ ندادن چنین امری، نمایندگان مردم به یکی از اهرم های قانونی شان یعنی استیضاح متوسل شدند.

قصد امضاکنندگان استیضاح وزیر ورزش و جوانان، ایجاد تغییرات اساسی در وزارت ورزش و امور جوانان است؛ استیضاحی که به دلیل المپیک ۲۰۱۲ در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

اعتقاد برخی از استیضاح کنندگان موکول شدن این استیضاح به بعد از بازی های المپیک و نتایح حاصله است، موضوعی که بر خلاف نظر تعداد دیگری از امضاکنندگان همچون حسن کامران نماینده اصفهان است.
کامران معتقد است نتایج المپیک هیچ ارتباطی با موضوع استیضاح ندارد.

در همین رابطه محمدرضا تابش نایب رییس فراکسیون ورزش، نیز حضور کاروان ورزرشی ایران در بازی های المپیک لندن را یکی از دلایل تعویق استیضاح وزیر ورزش و جوانان عنوان می کند و در عین حال به این موضوع نیز اشاره دارد که اگر عباسی به قول‌هایش عمل نکند، از ابزارهای نظارتی استفاده می شود.

خبرنگار افکارنیوز در گفتگو با حسن کامران یکی از طراحان استیضاح و جلال یحیی زاده عضو فراکسیون ورزش به واکاوی تصمیم برخی از نمایندگان برای استیضاح وزیر ورزش و امور جوانان پرداخته است؛

کامران: استیضاح با امضای ۶۰ نماینده به قوت خود باقی است
نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر ورزش و امور جوانان به قوت خود باقی است گفت: تاکنون حدود ۶۰ امضا برای استیضاح عباسی جمع شده که برای قرار گرفتن در دستور کار مجلس به هیات رییسه تقدیم شده است.

حسن کامران با اشاره به محورهای ۲۰ گانه متن استیضاح وزیر ورزش و جوانان گفت: دلیل استیضاح وزیر مسائلی همچون دخالت در کار فدراسیون ها، نحوه مدیریت وزارتخانه و نوع هزینه کرد بودجه است که در مجموع به خاطر نبود وضع مناسب در این وزارتخانه، امضاکنندگان بر طرح استیضاح مصر هستند.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم افزود: البته اعضای هیات رییسه معتقدند که قبل از استیضاح باید مذاکراتی صورت گیرد؛ البته ما این موضوع را قبول نداریم چون اعتقادمان مطرح شدن استیضاح و نه منتفی شدن آن است.

یحیی زاده: کسب نتایج مطلوب در المپیک تضمین ادامه کار عباسی است
حجت الاسلام سید جلال یحیی زاده، عضو فراکسیون ورزش مجلس نیز با بیان اینکه استیضاح منتفی نیست گفت: اگر کاروان ورزشی ایران نتابج خوبی در المپیک کسب کند، وزارت عباسی تا پایان دولت دهم تضمین می شود.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس ادامه داد: از آن جایی که ورزشکاران بدون مشکل توانستند در المپیک لندن حضور یابند، اگر بتوانند نتایج خوبی هم کسب کنند شاید وزارت عباسی تا پایان دولت فعلی تضمین شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: عدم کسب نتایج مطلوب توسط کاروان ورزشی المپیک استیضاح وزیر ورزش و امور جوانان را تقویت می کند.

یحیی زاده در عین حال ابراز امیدواری کرد: کاروان ورزشی ایران در المپبک لندن نتایج ضعیف ۴ سال گذشته المپیک پکن را جبران کند و رتبه ایران را در جهان افزایش دهد.

این عضو فراکسیون ورزش در مجلس همچنین در خصوص آخرین وضعیت استیضاح عباسی گفت که برخی از استیضاح کنندگان معتقدند که به دلیل بازی های المپیک فعلا موضوع استیضاح مطرح نشود؛ البته این به معنای منتفی شدن استیضاح نیست.

وی توضیح داد که چون نمایندگان امضای خود را پس نگرفته اند امکان طرح استیضاح بعد از المپیک به قوت خود باقی است.

شایان ذکراست؛ تمامی این گمانه زنی ها حکایت از اهتمام مجلس برای رفع مشکلات وزارت نوپا و تازه تاسیس ورزش و جوانان دارد.

همچنانکه در ۲۱ بند متن استیضاح به مواردی همچون نحوه عزل و نصب‌ها و چگونگی انتقال افراد از سایر دستگاه‌ها به وزارتخانه‌، انگیزه دخالت در امور فدراسیون‌ها، تغییرات غیر اصولی آنها و استفاده از مسئولان تربیت‌بدنی در باشگاه‌های ورزشی اشاره شده است.

تحمیل مسئول برای فدراسیون‌ قایقرانی و شنا، میزان کمک به باشگاه‌های حرفه‌ای برخلاف ماده ۱۳ برنامه، مسافرت‌های غیر ضروری به خارج و داخل و چگونگی اجرای همایش‌ها، سمینارها و کنگره‌ها، بی‌توجهی به ورزش جانبازان و معلولین نیز از دیگر مواردی است که عزم نمایندگان را برای طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان جزم کرده است.

هرچند مسائلی همچون بی‌مهری نسبت به پیشکسوتان و قهرمانان ورزش و عدم پرداخت هزینه اعزام به مسابقات بین‌المللی و رشته‌های رزمی، حذف معاونت ورزش بانوان در استان‌ها و بی‌توجهی به امور ورزش بانوان و ورزش و امور جوانان روستایی، عشایری و مناطق محروم، تعطیلی امور ورزش کارکنان وزارتخانه‌، موسسات و سازمان‌های تابعه و عدم تخصیص از یک درصد بودجه دستگاه‌ها به این مسائل نیز بر این اقدام نمایندگان مردم دامن زده است.

عدم توجه به ورزش زورخانه‌ای به ویژه ناهماهنگی بین فدراسیون‌ جهانی و داخلی، بی‌توجهی به حل مشکل پرسنل قراردادی و اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری، تصرف زمین و املاک کشاورزان بدون تامین رضایت آنها، عدم حمایت از بخش خصوصی و علت دخالت در انتخاب رئیس فدراسیون به ویژه فوتبال و بی‌توجهی به ورزش‌های همگانی و زیر ساخت‌های ورزشی و عدم نظارت بر نحوه قراردادهای بازیکنان تیم‌های لیگ برتر فوتبال نیز از دیگر مواردی است که به عنوان دلایل استیضاح عباسی مطرح شده است.

فارغ از نتایج کاروان ورزشی ایران در المپیک لندن، باید منتظر تصمیم بهارستان نشینان بود تا مشخص شود که آیا نتایج المپیک ناجی عباسی برای ابقا در وزارت ورزش و امور جوانان می شود یا اهتمام نمایندگان برای استیضاح وزیر فراتر از این نتایج است؟