ارزیابی سینماگران ازچالش حوزه هنری وشورای صنفی نمایش

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، پس از آنكه حوزه هنري از اكران برخي فيلمها سر باز زد و شوراي صنفي نمايش هم دادن حواله اكران همه فيلمها را متوقف كرد، وزير ارشاد پا در مياني كرد و به نظر رسيد كه مشكل كمي حل شده است اما گويا اينطور نيست.



در هفته‌های قبل، حوزه هنری باز هم از اکران دو فیلم «همه چی‌ آرومه» و «نامزد آمریکایی من» جلوگیری کرد و در ادامه پیشنهاد اکران «تو، من» در سرگروه «آزادی» که بسیاری احتمال می‌دادند نتواند رنگ پرده سینماهای حوزه هنری را ببیند را به شورای صنفی نمایش داد. حوزه هنری «کلاه قرمزی و بچه ننه» را هم برای سرگروه «استقلال» گذاشت و آماده اکران آن شده است!



اما شورای صنفی نمایش اعلام کرده است که در راستای نظر حوزه هنری برای اکران فیلم‌های ارزشی، «تو، من» و «کلاه قرمزی» را به «آزادی» و «استقلال» نمی‌دهد و فیلم‌های ارزشی را به سوی دو سرگروه حوزه گسیل می‌کند. البته این اقدام فعلا با اعتراض مدیر پخش حوزه هنری روبرو شده اما بعید نیست که باز هم شورای صنفی و حوزه وارد فاز جدیدی از رویارویی و چالش شوند.



در ادامه این گزارش، صحبت‌های جمعی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان با ایسنا را درباره وضعیت اکران و همچنین چالش ۵ ماهه‌ی حوزه هنری و شورای صنفی نمایش می‌خوانیم:







اصغری: اقدام حوزه هنری در بازگشت به اصل خود پسندیده است به شرطی که …




تهیه کننده فیلم سینمایی «شورشیرین» به ایسنا گفت: به نظرم از سویی همه آحاد جامعه موظف به رعایت قانون هستند و از سوی دیگر اینکه حوزه هنری سعی کرده است به اصل خود بازگردد و از سینمای متعهد و ارزشی حمایت کند‌، اقدامی بسیار پسندیده است اما مشروط به اینکه بدون حب و بغض باشد.



ابراهیم اصغری درباره‌ی عملکرد حوزه هنری در زمینه‌ی اکران تصریح کرد: در این ماجرا دو وجه را می‌توان مشاهده کرد. اولا که طبق شرع و قانون و تاکیدات مقام معظم رهبری، قانون‌مداری در تمام سطوح باید در کشور حاکم باشد و طبیعتا سینما هم جزئی از جامعه است. البته این که استنباط از قانون چگونه است‌، موضوع دیگری است. اما در هر صورت تبعیت از قانون برای همه آحاد جامعه امری الزامی است.



وی در عین حال گفت: از سوی دیگر ما سال‌ها تقاضا داشتیم که در حوزه فیلم‌های فرهنگی شرایط خوبی برای اکران فراهم شود تا این فیلم‌ها در مقابل آثاری که تنها بعد اقتصادی آنها مطرح می‌شود، قربانی نشوند.



تهیه‌کننده «شور شیرین» تصریح کرد: از نظر ما مهم‌ترین رسالت سینما به عنوان ابزار فرهنگی تاثیر گذاری در جامعه است. دقیقا به همین دلیل سال‌ها یکی از بحث‌های اصلی ما حمایت از سینمای ارزشی در اکران و گیشه بود.



اصغری با اشاره به سیاست‌گذاری‌های جدید حوزه هنری تصریح کرد: اگر این اقدام حوزه هنری‌، اقدامی برنامه‌ریزی‌ شده و بدون حب و بغض باشد اقدامی پسندیده است اما تاکید می‌کنم که پسندیده بودن این اقدام مشروط به این است که افراد دیگری پشت این تصمیم گیری نباشند و فیلم‌های ارزشی با شرایط خوبی در اکران حمایت شوند.



این تهیه‌کننده در ادامه سخنانش با بیان اینکه اگر حوزه هنری به اصل خود بازگشته باشد، اقدامی بسیار مهم است، ادامه داد: متاسفانه در سال‌های قبل حوزه هنری بیشتر به منافع اقتصادی توجه می‌کرد و اگر امروز این تصمیم آنها ناظر به بازگشت حوزه هنری به اصل خود که همان حمایت از هنر اصیل انقلاب اسلامی بود‌ باشد، باید خرسند بود.



اصغری در عین حال گفت: اما در هر صورت معتقدم این اقدامات باید در چارچوب قانونی تعریف شود تا اختلافی میان حوزه هنری و وزارت ارشاد ایجاد نشود چرا که هر دو مرجع، ‌ نهادهای وابسته به نظام هستند، به نظرم باید با تفاهمی دوسویه کارها پیش برود تا در آینده حمایت سینمای ارزشی تثبیت شود.







رییسیان: برادارانه توصیه می‌کنم ابتدا خودشان را با ارزش‌های مورد ادعای‌شان منطبق کنند




علیرضا رئیسیان هم به ایسنا گفت: به مسئولان حوزه هنری برادرانه توصیه می‌کنم که ابتدا خودشان را در عملکرد‌، تولید فیلم‌ها‌، اصلاح سینماهای زیر مجموعه‌شان و… با ارزش‌های مورد ادعای‌شان منطبق کنند و سپس به دنبال اصلاح نهادهای دیگر بر اساس ارزش‌ها باشند.



این تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره‌ی عملکرد اخیر حوزه هنری در زمینه‌ی اکران و حواشی اخیر، بیان کرد: به عنوان کسی که کارش با سناریو و فیلمنامه است، وقتی مسائل را کنار هم می‌گذارم متوجه می‌شوم همان جریانی که پشت تعطیلی خانه سینما بود و در زمان جشنواره فجر بحث‌های حاشیه‌ای را درباره فیلم‌‌ها به وجود آورد، اکنون به حوزه هنری نقل مکان کرده و این اختلافات را دامن می‌زند.



وی ادامه داد: متاسفانه به نظر می‌رسد مدیران حوزه هنری خیلی متوجه مسئولیتی که در حوزه سینما دارند، نیستند و البته تجربه زیادی هم در این بخش ندارند. این دوستان در مدت مدیریت‌‌شان بر حوزه هنری، فعالیت مناسبی نداشتند. حال در این شرایط باید به سینماگران حق داد که نتوانند آن طور که باید حرف‌های مسئولین حوزه هنری را در حمایت از ارزش‌ها باور کنند.



رییسیان در آن مقطع، بخشی از اظهارنظرهای مسئولان حوزه هنری را فرافکنی برای نادیده گرفتن ضعف‌ها این نهاد در دوره مدیریت فعلی دانست و‌ گفت: در طول سه چهار سال گذشته که مدیران جدید در حوزه هنری مستقر شده‌اند، هیچ اثر شاخص یا فعالیت تاثیرگذاری را نمی‌توان در حوزه هنری یافت و یا اینکه سابقه حمایت از چند فیلم ارزشی را در این دوره به یاد آورد. آنها در این مدت حتی نتوانستند وضعیت سینماهای زیرمجموعه خود را بهبود و یا پرداخت مطالبات اقتصادی تهیه‌کنندگان از سینماهای‌شان را تسریع کنند. حال با این وضعیت، احساس می‌کنم که این همه شلوغ کاری برای این است که این ضعف‌ها پنهان شود.



وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد شورای صنفی نمایش در این اختلاف هم یادآور شد: از نظر من شورای صنفی نمایش در این مدت، هم بی‌تدبیر عمل کرده و هم نتوانسته است معادلات را به نفع اکران هرچه بهتر فیلم‌ها پیش ببرد؛ اما این ضعف، دلیل نمی‌شود که مسئولان حوزه هنری پاسخگوی عملکرد خود نباشند و دیگران را در ضعف‌های خود متهم کنند.


این دلیل نمی‌شود که اگر مدیریت سینمایی ارشاد ضعیف است، حوزه هنری هم مشکلات خود را به گردن آنها بیاندازد.



کارگردان «چهل سالگی» در ادامه تصریح کرد: در کل، معتقدم که اگر کسی فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی به مشکلات ایجاد شده نگاه کند، دست‌های پشت پرده تعطیلی خانه سینما را در این اختلافات مشاهده خواهد کرد.



رئیسیان همچنین در بخشی از سخنانش، ‌ درباره اینکه چه راه حلی برای از بین رفتن اختلافات فعلی وجود دارد؟، بیان کرد: راه حل این نیست که افراد و نهادهای درگیر در حوزه سینما، مدام برای هم شمشیر تیز کنند. راه حل این است که برای بهبود سینما با منطق و با استناد به حرف‌های قابل باور سینما را به مسیر درستی هدایت کنیم.





وی ادامه داد: اینکه حوزه هنری مرتب دم از ارزش‌ها بزند اما اکثر فعالیت‌ها یا آثاری که تولید می‌کند و یا رسیدگی به سینماهایی که متعلق به بیت‌المال است با ارزش‌ها انطباق نداشته باشد، منطقی نیست.



علیرضا رییسیان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: معتقدم حوزه هنری ابتدا باید رفتارهای خودش را اصلاح کند و سپس به اصلاح رفتار وزارت ارشاد یا شورای صنفی نمایش بیاندیشد. برادرانه به دوستانم در حوزه هنری توصیه می‌کنم که ابتدا خودشان را با ارزش‌های مورد ادعای‌شان منطبق کنند.





نیک‌بین: حل موضوع در حد وزارت ارشاد است نه شورای صنفی نمایش




محمد نیک‌بین هم در این‌باره به ایسنا گفت: فکر می‌کنم مساله خیلی روشن است چرا که ما مرجعی به نام وزارت ارشاد داریم که به فیلم‌ها پروانه ساخت می‌دهد، اگر قانون کشور عوض شده باید این قانون جدید به تهیه‌کننده‌ها ابلاغ شود.



وی تصریح کرد: تا زمانی که مرجع صدور پروانه ساخت وزارت ارشاد است درست نیست که ارگان‌های دیگر بخواهند نظر این نهاد حاکمیتی را زیر سوال ببرند، چرا که در کشور بی‌قانونی می‌شود و هیچ چیز هم بدتر از بی‌قانونی نیست چون دیگر تهیه کننده نمی‌داند محصولی که با مجوز آن را ساخته است، می‌تواند نمایش بدهد یا خیر و این همان مشکل عدم امنیت شغلی در حوزه سینما است.



نیک‌بین در ادامه سخنانش با بیان اینکه وزارت ارشاد باید اختلاف موجود در اکران را حل کند گفت: با توجه به مطالبی که گفتم، ‌ به نظرم این مساله‌ای نیست که اصولا شورای صنفی بخواهد وارد آن شود بلکه حل این موضوع بر عهده وزارت ارشاد است. چرا که حوزه هنری اکنون نقش حاکمیتی وزارت ارشاد را زیر سوال برده است.



این تهیه‌کننده سینما با اشاره به اینکه یک تهیه‌کننده باید بداند مرجع صدور پروانه ساخت برای او چه کسی است گفت: برای ما فرقی نمی‌کند که مرجع صدور پروانه ساخت وزارت ارشاد باشد یا حوزه هنری. تنها باید این نکته معلوم باشد که اگر فردی از هر کدام از این نهادها به صورت قانونی پروانه ساخت دریافت کرد، می‌تواند فیلمش را به بهترین شکل اکران کند.



محمد نیک‌بین در پایان سخنانش عنوان کرد: به نظر من هیچ مشکلی نیست که ارگان‌های مختلف بخواهند درباره موضوعات فیلم‌ها نظر بدهند اما به شرط آنکه نمایندگان همه آن‌ها در شورایی دور هم جمع شوند و تنها یک نظر به تهیه‌کننده ابلاغ شده و او بداند که پس از ساخت فیلمش مشکلی برای اکران آن ندارد. در هر صورت معتقدم اختلافات فعلی در سطح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید حل شود نه شورای صنفی نمایش.







تسلیمی: حوزه هنری باید مدافع اهداف انقلاب باشد، اما نباید نظر جدیدش را عطف ماسبق کند




سیروس تسلیمی هم به ایسنا گفته است که حوزه هنری در طول سال‌های گذشته سیاست‌های یکدستی نداشته است.



این تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما درباره‌ی عملکرد حوزه هنری در اکران، بیان کرد: در همه جای دنیا سبک‌های مختلف فیلم ساخته می‌شوند و دولت‌ها هم براساس سیاست‌هایی که دارند از برخی از این آثار حمایت می‌کنند و برعکس با برخی دیگر رابطه خوبی ندارند.



وی ادامه داد: حوزه هنری یکی از نهادهایی که در سال‌های گذشته وظیفه تولید برخی از فیلم‌های سینمایی برعهده‌اش بوده است اما این نهاد در طول سال‌های گذشته، سیاست‌های یکدستی نداشته است. می‌بینیم که در دوره حدود ۲۰ سال قبل، فیلم‌هایی توسط حوزه هنری ساخته شده و توسط وزارت ارشاد توقیف شده و مانند مورد «آدم‌برفی» حتی موجب اختلاف میان این دو نهاد می‌شود.



این پخش‌کننده افزود: یک دست عمل نکردن نهادها موثر در فیلم‌سازی، تهیه‌کنندگان را در سال‌های گذشته واقعا با مشکل مواجه کرده است. طبیعتا قانون می‌گوید فیلمساز باید براساس ضوابط از وزارت ارشاد، مجوزهای لازم را دریافت کرده و نسبت به تولید اثرش مبادرت کند و اگر در این شرایط فیلمی تولید شود، مشکلی برای اکران نخواهد داشت اما در حال حاضر تهیه‌کننده نمی‌داند که اگر ضوابط موجود را تماما رعایت کند، می‌تواند فیلمش را به خوبی اکران کند.



تسلیمی در پاسخ به این سوال که نظرش درباره سیاست‌های جدید حوزه هنری چیست، تصریح کرد: مشکل از جایی آغاز می‌شود که حوزه به یکباره اعلام می‌کند که از امروز به بعد مثلا تعداد ۲۰ فیلم را اکران نخواهد کرد، این موضع ناامنی بسیار زیادی را در سینما ایجاد می‌کند.



وی در عین حال خاطرنشان کرد: حوزه هنری از آن جهت که باید مدافع اهداف انقلاب اسلامی باشد، در نظراتش محق است اما به نظر من درست نیست که این نظرات و سیاست‌گذاری‌هایی که امروز بر آن پافشاری می‌کند را عطف ماسبق کند. به نظرم باید این دوستان مصوبه‌ای را در انقلاب شورای فرهنگی یا نهادهای رسمی کشور به تصویب می‌رساندند و طی آن سیاست‌گذاری‌های ساخت آثار را اعلام می‌کردند، در این صورت اگر فیلمی با سیاست‌گذاری‌های مصوب شده مغایرت داشت، آنها باید جلوی آن اثر را بگیرند.





این تهیه‌کننده و پخش کننده سینما در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اغلب تهیه‌کنندگان و کارگردانان امروز سینمای ایران بچه‌های انقلاب و نظام اسلامی هستند، اظهار کرد: در سینما کسی به دنبال ساخت فیلم ضدنظام نیست، علاوه بر این اگر چنین فردی هم وجود داشته باشد، شوراهای نظارتی مختلفی در روند ساخت و اکران فیلم هستند که اجازه نمی‌دهند چنین فیلمی ساخته یا اکران شود.





وی در عین حال یادآور شد: اما اگر مشکل درباره موضوع فیلم‌ها گاها در حیطه اختلاف سلیقه است، باید برخی از دوستان به جنبه‌های اقتصادی سینما هم توجه کنند. در حال حاضر بخش دولتی فیلم یک میلیارد تومانی می‌سازد و این فیلم در گیشه شکست می‌خورد، حال فکر کنید اگر با این وضعیت بخش خصوصی هم بخواهد به سراغ این موضوعات برود، چگونه می‌تواند از پس بار مالی شکست در گیشه برآید؟



سیروس تسلیمی در پایان سخنانش با بیان اینکه فکر می‌کنم اساس اختلافات امروز ریشه در این موضوع دارد که تکلیف نهادهای مختلف و افراد آنچنان که باید مشخص نیست، به ایسنا گفت: به نظرم باید قانون جامع‌الشرایطی درباره مختصات فیلم‌سازی، اکران، دریافت مجوزها و… تدوین شود تا همه براساس آن عمل کنند، اما باید دقت کرد که برای تدوین این قانون ابتدا باید مشخص شود که سینمای ما دولتی است یا خصوصی.





شورجه: حوزه هنری گروه سینمایی «انقلاب» را تشکیل بدهد




جمال شورجه هم که یکی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های ارزشی در سینمای ایران است در گفت‌وگو با ایسنا پیشنهاد داد: حوزه هنری ۲۰ ۲۵ سینمایش را تنها به نمایش فیلمهای ارزشی، دینی و انقلابی با نگرش مدیران آن نهاد اختصاص دهد تا هم نظرشان تامین شود و هم از این دست فیلم‌ها حمایت شود.



این تهیه کننده و کارگردان سینما یادآور شد: من، آقایان شمقدری و مومنی را در یک جبهه متحد انقلاب اسلامی می‌دانم و تمایزی بین این دو بزرگوار نمی‌بینم. چرا که هر دو دلسوز انقلاب اسلامی هستند اما در هر صورت اقتضائات مدیریتی‌شان با یکدیگر متفاوت است.



وی توضیح داد: آقای شمقدری در جایگاه مدیریت کلان سینمای ایران، باید تصمیماتی متناسب با این جایگاه اتخاذ کنند تا همه سینماگران بتوانند در زیر چتر سازمان به تولید آثار بپردازند. البته در قانون هم ذکر شده است که وزارت ارشاد تنها مرجع تصمیم‌گیری درباره پروانه ساخت و نمایش و … است. بنابراین قانون مشخص کرده است که ارشاد در این زمینه مسئول است نه نهادهای دیگر.



این عضو شورای عالی سینما درعین حال خاطرنشان کرد: حوزه هنری هم دغدغه‌ سینمای انقلاب و سینماگران این حوزه را دارد. همان دغدغه‌ای که ما سالها از آن صحبت می‌کردیم که باید فیلم‌های ارزشی حمایت شوند.




معتقدم اگر فیلم‌های ارزشی در اکران به خوبی حمایت شوند مردم از آنها استقبال می‌کنند و در این صورت است که فیلمسازان انقلابی جای رشد پیدا خواهند کرد.



شورجه با ابراز امیدواری از اینکه اختلافات میان حوزه هنری و وزارت ارشاد کاملا حل شود، گفت: اکنون شورای صنفی نمایش به نظر وزیر ارشاد تمکین کرده و به سینماهای حوزه هنری حواله اکران دادند ولی حوزه هنری همچنان با نمایش برخی از فیلم‌ها مشکلاتی دارد که باید حل شود.



این عضو هیات مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری برای حل این موضوع دارد یا خیر، گفت: نکته قابل توجه این است که شورای نمایش خودش در حد لازم سکانس‌ها، دیالوگ‌ها و … را حذف می‌کند. به نظرم اگر حوزه هنری هم با برخی از موارد موافق نیست می‌تواند آنها را به وزارت ارشاد اعلام کند تا درباره آن صحبت شود و نهایتا اگر لازم بود شورای نمایش آن موارد را نیز در نظر بگیرد، اینگونه دیگر با مشکلی مواجه نخواهیم بود.



شورجه یادآور شد: شورای پروانه نمایش شورایی متشکل از افرادی است که به مقوله‌های فرهنگی کاملا اشراف دارد به نظرم این شورا می‌تواند مرجع بسیار خوبی برای اعمال برخی از تغییرات باشد. حال اگر حوزه هنری با برخی مسایل، دیالوگ‌ها یا سکانس‌ها مشکل دارد می‌تواند آنها را اعلام کند تا در صورت صلاحدید، این شورا آن موارد را نیز در نظر بگیرد اما در هر صورت حوزه هنری نمی‌تواند بگوید که کلا یک فیلم را نمایش نمی‌دهم چون هر اثری برای تولید طبق قانون از وزارت ارشاد مجوز دریافت می‌کند.



این تهیه کننده سینما در بخش پایانی گفتگویش با ایسنا ضمن ارائه پیشنهادی برای حل شدن کامل اختلافات بین حوزه هنری و وزارت ارشاد بیان کرد: پیشنهادم این است که حوزه هنری برای آنکه خودش را از اکران فیلم‌ها و درآمد سینماهایش محروم نکند و همچنین از ارزش‌هایی که مدنظرش دارد دفاع کند می‌تواند ۲۰ تا ۲۵ سینمایش را فقط به نمایش فیلم‌های ارزشی، دینی و انقلابی که با گرایش مدیرانش همخوانی دارد اختصاص دهد.



وی همچنین گفت: اگر حوزه هنری تعدادی از سینماهایش را به نمایش فیلم‌های ارزشی اختصاص دهد و هر سال پس از جشنواره فیلم فجر این تعداد از فیلم‌ها را شناسایی کرده و با کارگردانانش وارد مذاکره شود بسیاری از مشکلات اکران فیلم‌های ارزشی حل خواهد شد. می‌توان حتی این سینماها تحت نام گروه سینمایی «انقلاب» این فیلم‌ها را اکران کنند تا سینماگرانی که نوعا فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدسی می‌سازند، از همان ابتدا دغدغه اکران نداشته باشند.