پرداخت جریمه ۶۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران

افكار نيوز - ترکیه جریمه گازی ۶۰۰ میلیون دلاری به حساب ایران واریز کرد
شرکت بوتاش ترکیه به دلیل عدم برداشت گاز کافی ایران جریمه حدود ۶۰۰ میلیون دلاری به شرکت ملی گاز ایران پرداخت کرد.
به گزارش افکار به نقل از مهر، با گذشت حدود ۱۵ سال از امضای قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه، در نهایت شرکت بوتاش ترکیه به دلیل عدم برداشت گاز کافی از ایران در سال گذشته مشمول جریمه شد.

بر اساس توافق مقامات شرکت ملی گاز ایران و بوتاش ترکیه باید روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی ایران به این همسایه شمال غربی تحویل داده می شد اما طرف ترکیه سال گذشته به طور متوسط موفق به برداشت روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز از ایران شده است.

اما سال گذشته با وجود عدم برداشت گاز تعیین شده توسط برتاش، میزان صادرات گاز طبیعی ایران به کشورهای همسایه به رکورد ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

از ابتدای سالجاری تاکنون نیز به طور متوسط روزانه ۲۱.۶ میلیون متر مکعب گاز از ایران صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۴ درصد افزایش یافته است.

در ۱۳۶ روز نخست سال‌ جاری حدود سه میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ایران به ترکیه، ارمنستان و جمهوری نخجوان صادر شده است.

ترکیه ۶۰۰ میلیون دلار جریمه گازی به ایران پرداخت کرد

به گزارش مهر، برای اولین بار سال گذشته روند صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه نه تنها متوقف نشد بلکه از روند رو به رشدی برخوردار بوده اما طرف ترکیه مطابق به قرارداد ۲ جانبه موفق به برداشت گاز لازم از ایران نشده است.

بر این اساس شرکت بوتاش ترکیه اخیرا جریمه ای حدود ۶۰۰ میلیون دلاری را به حساب شرکت ملی گاز ایران واریز کرده است.

پیگیری های در مورد دلایل عدم برداشت گاز طبیعی توسط ترکها نشان می دهد دولت آنکارا هم تحت تاثیر بحران اقتصادی حاکم بر کشورهای اتحادیه اروپا کمتر از مقدار توافق شده گاز برداشت کرده که مطابق قرارداد هزینه آن را پرداخت کرده است.

در همین حال سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت آبان ماه سال گذشته درباره جریمه گازی ترکیه در جمع خبرنگاران گفته بود: بر اساس توافقنامه های قبلی امضا شده گازی میان دو کشور وجود این مسائل در این قراردادها امری " طبیعی و قانونی " است.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه در زمستان سال ۱۳۸۷ با وجود بحرانهای شدید کمبود گاز خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه گاز نداشت و حتی برخی از استانهای شمالی کشور نیز با کمبود شدید گاز مواجه بود، اظهار کرده بود: اما ایران نتوانست در آن موقع گاز مورد نیاز ترکیه را تامین کند و این موضوع نیز از نظر قراردادی وضعیت آن کاملا روشن است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه اگر ما به تعهد خود عمل نکنیم باید جریمه آن را بپردازیم، بیان کرده بود: اگر طرف ترکیه ای نیز مطابق قرارداد به تعهدات خود عمل نکند باید جرایم آن را بپردازد.

به گزارش مهر، اولین قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران حدود ۱۵ سال گذشته بین شرکت ملی گاز ایران و بوتاش ترکیه امضا شده است. بر اساس این قرارداد ۲۳ ساله مقامات ۲ کشور برای افزایش ظرفیت انتقال گاز ایران به ترکیه تا سقف ۱۰ میلیارد متر مکعب به توافق رسیده بودند.

در حال حاضر امکان صادرات روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه وجود دارد، به طوری که تاسیسات گازی ایران از ظرفیت انتقال سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه برخوردار است که امکان افزایش این ظرفیت از طریق خطوط لوله موجود تا سقف ۴۰ میلیون متر مکعب در روز و معادل ۱۵ میلیارد متر مکعب در سال وجود دارد.

پایان خبر / ب.