افکارنیوز: فروش فوقالعاده آلبوم موسیقی بهرام رادان باعث شد خیلیها كه شمشیر را از رو برای او و دیگر بازیگرانی كه هوس خواننده شدن داشتند، بسته بودند حرفشان را پس گرفته و سعی كنند خودشان را برای ورود آنها به این صحنه جدید آماده كنند. روزی نیست كه خبر آلبومهای جدید بازیگران معروف، از این سو و آن سو شنیده نشود. پس از استقبال مردم بازار موسیقی هم آغوشش را برای آنها باز كرده است. پس باید منتظر بود و دید كه این گروه تازهوارد اما محبوب، میتواند در عرصه جدید موفق باشد یا نه؟



امین حیایی؛ همراه برادرهمسر

امین حیایی که عنوان پرکارترین بازیگر سینمای ایران را یدک می‌کشد، از سال‌ها قبل سابقه فعالیت موسیقایی در گروه «هفت» را دارد، او در تدارک یک آلبوم با همکاری برادر همسرش، آرش خوش‌خلق است که تاکنون حدود هفت قطعه از این آلبوم آماده شده و با آماده شدن سه تا چهار قطعه دیگر، کار ساخت قطعات آلبوم به پایان می‌رسد.


حامد بهداد؛ بیشتر از ۱۰سال است که می خواند

حامد بهداد بازیگر عاصی سینمای ایران، نخستین بار سال ۸۰ در تیتراژ سریال تلویزیونی «غریبه» به خوانندگی پرداخت. ۶ سال بعد در فیلم «مجنون لیلی» دوباره این کار را تکرار کرد. همچنین در آلبوم گروه «دارکوب» در سال ۱۳۸۹حضور یافت و حتی در کنسرت‌های این گروه نیز در مقام یک خواننده محلی‌خوان روی صحنه رفت، سپس قطعه‌ای دوصدایی با رضا یزدانی در آلبوم «ساعت ۲۵ شب» اجرا کرد. سال گذشته هم در فیلم «بی‌تابی بیتا» و بعد از آن نیز در سریال «مثل یک کابوس» به‌عنوان خواننده و نه بازیگر حضور یافته. آلبوم آب، باد، خاک، آتش اثر جدید گروه دارکوب است که حامد بهداد در آن هم خوانده است.


محمدرضا هدایتی؛ ماه می‌خنده



محمدرضا هدایتی بازیگر سریال‌های مهران مدیری، چند سالی است وارد عرصه خوانندگی شده و تا حد زیادی در این عرصه موفق بوده است. او در سال ۸۷ آلبوم موسیقی «برگ و باد» را منتشر کرد و چند هفته‌ای است که دومین آلبوم موسیقی‌اش با عنوان «ماه می‌خنده» منتشر شده است.


محمدرضافروتن؛ در انتظار یک آلبوم پر سر و صدا



محمدرضا فروتن به گفته بابک زرین(آهنگسازش) ۲ سال است که در زمینه خوانندگی آموزش می‌بیند و بی‌گدار به آب نزده است. چون به شکل اصولی موسیقی وارد این عرصه شده نه به واسطه سینما؛ به همین دلیل است که با وسواس و دقت با گروهی از عوامل حرفه‌ای همکاری خود را آغاز کرده است. او که همین روزها نخستین آلبوم موسیقی‌اش را منتشر می‌کند، نخستین بار در فیلم «شب یلدا» چند آهنگ خواند و همان روزها خیلی‌ها بر استعداد او در این عرصه صحه گذاشتند. خیلی از کسانی که آهنگ‌های این آلبوم را شنیده‌اند، معتقدند او می‌تواند رکورد فروش را جا به جا کند.


رضا رویگری؛ در سومین آلبوم



رضا رویگری بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان سی و چند سالی است حرفه بازیگری را به‌عنوان شغل اصلی‌ خود انتخاب کرده است. او با خواندن سرود‌ «الله ‌الله» یا «ایران، ایران» در همان سال‌های اول انقلاب نام خود را به‌عنوان خواننده نیز سر زبان‌ها انداخت. رویگری تاکنون دو سی‌دی از ترانه‌هایش به نام «غوغا» و «از عشق گفتن» را منتشر کرده و تا چندی دیگر سومین آلبومش را به نام «کازابلانکا» وارد بازار خواهد کرد.


فتحعلی اویسی؛ آلبومی در راه است



فتحعلی اویسی، بازیگر کهنه‌کار سینما و تلویزیون که ۶۷ سالگی را پشت سر گذاشته است و سال‌ها سابقه حرفه‌ای در سینما به‌عنوان کارگردان و بازیگر را در کارنامه دارد، پس از عوض کردن کاراکترش در تلویزیون و روی آوردن به نقش‌های کمدی، خوانندگی را هم تجربه کرد و از تلویزیون و با خواندن تیتراژ سریال‌هایی چون «‌باغچه مینو» و «کمربندها را ببندیم» کارش را شروع کرد و در سال ۱۳۸۶ با گروه موسیقی «آژیر» درکاخ سعدآباد کنسرت اجرا کرد تا به‌طور رسمی در این عرصه فعالیت کرده باشد. او هم قصد دارد به‌زودی آلبومش را روانه بازار کند تا به طور رسمی خواننده شود.


مهران مدیری؛ و هم صدایی با دارکوب



یکی دیگر از بازیگرانی که در عرصه موسیقی عملکرد موفقی داشته، مهران مدیری کارگردان و بازیگر طناز سینمای ایران است. مدیری با خواندن دکلمه روی اشعار هاتف علیمردانی در سال ۱۳۸۷ وارد عرصه خوانندگی شد. خوانندگی تیتراژ فیلم سینمایی «همنفس» و سریال‌های «مهر وماه»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر» از دیگر کارهای این بازیگر سینما و تلویزیون است. خوانندگی تک‌آهنگ آلبوم «دارکوب» و سریال «قهوه تلخ» از جدیدترین کارهای وی محسوب می‌شود. آلبوم آب، باد، خاک، آتش اثر جدید گروه دارکوب است که مهران مدیری در آن به خوانندگی پرداخته است.


بهرام رادان؛ هر سال یک آلبوم



این بازیگر خوش‌تیپ سینما، با اینکه مدت زیادی نیست به خوانندگی روی آورده، با نخستین آلبومش با نام «روی دیگر» حسابی بازار موسیقی را تکان داد. او گفته هر سال یک آلبوم به بازار می‌دهد و آرزو دارد روزی هم بتواند نمایش موزیکال را روی صحنه ببرد.


برزو ارجمند؛ چه بساطی داره این دل



برزو ارجمند پسر انوشیروان ارجمند، بازیگر محبوب سریال‌های تلویزیونی، چند سالی است کار خوانندگی را شروع کرده و قرار است آلبوم «چه بساطی داره این دل» را در اواخر تابستان منتشر کند؛ «غریبه آشنا» نام اثر دیگری از این بازیگر است.


امیرحسین مدرس؛ بازیابی نوحه های قدیمی



امیرحسین‌ مدرس، ‌ مجری، خواننده و بازیگری که سابقه حضور درگروه هفت را دارد، تیتراژ سریال‌های تلویزیونی «خوش‌نشین‌ها»، «زن بابا»، «ترانه مادری»، و «فرات» را خوانده است. وی نخستین آلبوم خودش را با نام ماه نی منتشر کرد که بازخوانی نوحه‌های قدیمی و فراموش شده ایرانی بود و صدا و اجرای زیبای مدرس واقعا جان دوباره‌ای به این نوحه‌ها داد. امیرحسین مدرس آخرین آلبوم خود را با نام «خورشید» با همکاری امین تارخ در سال ۱۳۹۰ روانه بازار موسیقی کشور کرد.



اهالی حرفه ای موسیقی و سینما آواز خوانی بازیگران را نقد می کند


سالار عقیلی: این کار را نکنند، بهتر است

سالار عقیلی را با قطعه «وطنم» می‌شناسیم؛ او از خوانندگان مطرح و جوان حوزه موسیقی سنتی است که طرفداران بی‌شماری در سال‌های اخیر برای خودش دست و پا کرده است. عقیلی درباره روی آوردن بازیگران به عرصه خوانندگی، می‌گوید: «آن دوستان که خواننده‌اند و می‌روند بازیگر می‌شوند یا برعکس، به‌نظرم این کار را نکنند خیلی بهتر است. من دوست ندارم به‌عنوان بازیگر مطرح شوم چون به کار خوانندگی‌ام صدمه می‌زند. بازیگری را خیلی دوست دارم اما هیچگاه دنبالش نرفتم، چون دوست ندارم یک خواننده بازیگر شوم. مثل بازیگران خواننده‌ای که الان در موسیقی حضور دارند و به‌نظرم هرکس باید کار خودش را انجام بدهد.»


دکتر شاهین فرهت: هرکس باید در حیطه خودش فعالیت کند

دکتر شاهین فرهت، آهنگساز و استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، درباره علل گرایش بازیگران به خوانندگی می‌گوید: «این افراد به چند دلیل به سمت این هنر گرایش پیدا می‌کنند یا به‌دلیل علاقه به موسیقی یا به‌دلیل علاقه به شهرت. به‌طور کلی اگر از جنبه درست و منطقی به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم این افراد از جنبه مادی به این موضوع نگاه می‌کنند و علاقه در درجه دوم قرار دارد. این افراد فکر می‌کنند چون در عرصه بازیگری موفق بوده‌اند، می‌توانند در موسیقی و خوانندگی هم موفق باشند و این بزرگ‌ترین اشتباه آنهاست؛ زیرا هرکسی را برای کاری ساخته‌اند. در طول تاریخ هنرمندان بسیاری بودند که موسیقیدان‌های خوبی شده‌اند؛ اما در این دوره این اتفاق کمتر پیش می‌آید زیرا موسیقی جنبه تجاری پیدا کرده است. به‌نظر من هرکس باید در حوزه کاری خود فعالیت کند؛ زیرا هر انسانی باید یک راه را ادامه دهد تا بتواند در کار خودش پیشرفت کند.»


حسین فرحبخش: دست به چنین کاری نزنند، بهتر است

حسین فرحبخش، تهیه‌کننده مشهور سینما که تعدادی ازپرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی بعد از انقلاب را تهیه کرده، می‌گوید: «کسی نمی‌تواند برای دیگری تصمیم بگیرد ولی اگر بازیگران خواننده نشوند، بهتر است. همه جای دنیا بازیگران، خوانندگی نیز می‌کنند. در سال های دور هم برخی از خواننده‌ها به سینما گرایش داشتند و وارد مقوله سینما می‌شدند. اینها شخصیت هنری خود را دارند و همه مردم آنها را با همان شخصیت هنری اعم از بازیگر، خواننده و… می‌شناسند و خیلی خوب نیست که این شخصیت دچار تزلزل شود. اگر کسی در یک حوزه از هنر موفق بود، دلیل نمی‌شود که در همه رشته‌ها و عرصه‌های هنری نیز بتواند موفقیت کسب کند. به اعتقاد من اگر این دوستان دست به چنین کاری نزنند، خیلی بهتر است.»


بابک زرین: چرا باید منع کنیم؟

بابک زرین که این روزها آهنگسازی و تنظیم تمامی قطعات آلبوم محمدرضا فروتن را برعهده دارد، درباره حضور بازیگران در عرصه موسیقی و خوانندگی معتقد است: «چه اصراری داریم همه را از کاری که انجام می‌دهند منع کنیم؟ باید حضور بازیگران در عرصه خوانندگی را فرصت خوبی دانسته و این حضور را به فال نیک بگیریم. کسی که وارد دنیای خوانندگی می‌شود، باید با مهارت‌های خواندن آشنا باشد. چه بسا بازیگرانی که بسیار رساتر، بهتر و تکنیکی‌تر از خواننده‌های امروزی می‌خوانند. درست و غلط بودن این مسئله نیز به ما ربطی ندارد؛ چون هر کس خودش بهتر می‌داند که در چه کاری می‌تواند به موفقیت‌های بهتر و بیشتری دست یابد.»

منبع: ایده آل