به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، توربين هاي بادي با محور افقي به اختصار HAWT ناميده ميشوند و شامل روتر و ژنراتور الكتريكي در بالاي يك برج افقي هستند و از طراحي بسيار سادهاي برخوردارند.

در توربین‌های بادی با محور عمودی که به اختصار VAWT نامیده می شوند، روتور اصلی بصورت عمودی قرار می‌گیرد که نیازی به تنظیم شدن در جهت وزش باد ندارند.

این نوع توربین بادی بدلیل قرار گرفتن ژنراتور و روتور اصلی بصورت عمودی، از طراحی پیچیده تری برخوردار است، اما استقرار آنها راحت تر بوده و مراقبت و سرویس‌دهی را تسهیل می‌کنند.



محققان آزمایشگاه‌های ملی ساندیا مقایسه مدلی بین توربین های بادی سنتی HAWT‌ و طرح‌های مختلف توربین‌های VAWT انجام داده‌اند که نشان می دهد، طرح‌های مختلف توربین بادی با محور عمودی از مزایایی قابل توجهی برخوردار هستند.

نسل آینده توربین‌های بادی شامل طرح‌های تازه‌ای از VAWT‌ خواهند بود، اما این مسأله نیازمند پیشرفت در علم مواد برای طراحی سیستم‌های کارآمدتر خواهد بود.

توربينهاي بادي با محور عمودي (VAWT) از تنوع زياد طرح از جمله داريوس، ساوونيوس و گيروميل برخوردارند؛ براي استفاده حداكثري از انرژي باد ميتوان طرحهاي جديدتري از توربين VAWT ارائه كرد كه سيستم مفهومي Wind Power Limited's X turbine يكي از جديدترين نمونههاي طراحي محسوب ميشود.