به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، ماموران اداره گمرك آمريكا در ايالت تگزاس در جريان بازرسي يك كانتينر موفق به كشف دو تابوت منقوش مصري شدند كه به طور غيرقانوني از اين كشور خارج شدهاند.

به گزارش اسکای نیوز، براساس برآوردهای اولیه کارشناسان، تابوت‌های مصری که قرار است در روزهای آتی تحویل سفارت مصر در قاهره شوند، در جریان ناآرامی‌های یک‌سال اخیر از این کشور خارج شده‌‌اند و قدمتی در حدود ۳۰۰۰ سال دارند.

کشف این آثار در شرایطی صورت می‌گیرد که در ماه نوامبر نیز نیروهای امنیتی مصر در جریان دو عملیات گسترده موفق به کشف یک تابوت چوبی منقوش، دو سنگ حجاری شده، دو مجسمه چوبی و هفت تکه از یک تخته‌سنگ حکاکی شده که بخشی از در ورودی یک مقبره بوده‌ و سال‌ها قبل از انبارهای آثار تاریخی منطقه «ساکارا» به سرقت رفته بودند، شدند.

در ۱۵ اکتبر نیز دو سنگ حجاری شده متعلق به مقبره «هتپکا» آرایشگر سلطنتی سلسله پنجم فراعنه که در اواخر دهه ۶۰ میلادی گورستان پادشاهی منطقه‌ی ساکارا توسط باستان‌شناسان انگلیسی کشف شده‌ و در سال ۱۹۸۶ توسط یک باند قاچاقچی آثار تاریخی از انبارهای آثار تاریخی منطقه ساکارا به سرقت رفته بودند، توسط نیرهای امنیتی مصر کشف شدند.

در روزهاي مياني ماه اوت نيز نيروهاي امنيتي مصر در جريان عملياتي در غرب كانال سوئز موفق به كشف آثار تاريخي ۲۵۰۰ ساله از قاچاقچيان آثار تاريخي متعلق به مقبره فرعون پنجم سلسله بيست و ششم فراعنه كه آپريس نام دارد، شدند، اين در حاليست كه دكتر هاواس در مصاحبهاي اعلام كرده كه در طول اعتراضات گسترده مردمي در حدود ۱۰۰۰ اثر تاريخي از موزهها و محوطههاي تاريخي اين كشور به سرقت رفتهاند.