اعلام پایان مهلت حضور منافقین در اشرف

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، فالح الفياض، مشاور امنيت ملي عراق بعد از كنفرانس بينالمللي بررسي وضعيت گروهك تروريستي منافقين كه روز گذشته با حضور سفيران كشورهاي آمريكا، اتحاديه اروپا، استراليا، كانادا، روسيه، چين، ژاپن به همراه كميسارياي عالي امور پناهندگان (UNHCR )، هيات(UNAMI) و ادارات سياسي آن، هيات صليب سرخ در عراق و نماينده اتحاديه عرب در بغداد برگزار شد، در كنفرانس مطبوعاتي بيان كرد: سالها است كه گروهك تروريستي منافقين با به تاخير انداختن اجراي توافقنامه انتقال اعضاي خود از پادگان اشرف، موجبات ناراحتي مردم را پديد آورده است.

وی ادامه داد: این گروهک باید طی چند روز آینده منتقل شود در غیر این صورت دولت عراق خود وارد عمل خواهد شد.

فیاض بیان کرد: دولت عراق چند روز پیش به نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق اعلام کرد که زمان نهایی را برای بستن اردوگاه اشرف و انتقال داوطلبانه افراد در نظر گرفته است و(با ادامه حضور اعضای گروهک در اشرف) مخالفت خواهد کرد.

وی افزود: این مهلت به پایان رسیده است و در صورت موفق نبودن طرح ارائه شده از سوی هیات دولت و نماینده سازمان ملل در عراق، دولت در اجرای سازوکاری که آن را مناسب می‌داند، آزاد است.

مشاور امنیت ملی عراق گفت: انتقال ساکنان اشرف از اشرف به لیبرتی اولین گام برای کوچاندن داوطلبانه این افراد به کشورشان ایران و یا کشور دیگر است.

وی با اشاره به مساله انتقال بیش از ۱۹۰۰ تن از اردوگاه اشرف به لیبرتی از سفیران کشورهای دوست خواست تا با عراق همکاری کنند.

در همین حال مارتین کوپلر، نماینده سازمان ملل در عراق، دولت عراق را به استفاده نکردن از خشونت علیه اعضای باقی‌مانده این گروهک در اردوگاه اشرف در دیالی تشویق کرد.

وی در کنفرانس روز گذشته بیان کرد: سازمان ملل بر اساس یادداشت تفاهمی که در دسامبر ۲۰۱۱ در خصوص ساکنان اشرف با دولت عراق امضاء کرده است، عمل می‌کند.

به گزارش سایت اشرف نیوز، کوپلر ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۲۰۰۰ تن از اعضای این گروهک در کمپ لیبرتی به سر می‌برند و تعداد ۱۲۰۰ تن از آنها در اشرف باقی ماندند.

نماينده سازمان ملل گفت: طي اين نشست (سفراي كشورهاي اروپايي در بغداد) چهار پيام به دولت عراق منتقل شده است كه شامل ضرورت احترام به حق حاكميت عراق از سوي همگان، استفاده نكردن دولت عراق از خشونت عليه ساكنان اشرف تحت هر شرايطي و برخورد سخاوتمندانه با خواستههاي آنها و اينكه سازمان ملل از خواستههاي ساكنان اشرف حمايت خواهد كرد.