به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، به نظر میرسد در آخرین سال فعالیت دولت دهم و به پایان رسیدن زمان برای دولتمردان، برخی از برنامههای مهم و راهبردی که در طول چند سال گذشته به شدت از سوی شخص رئیس جمهور پیگیری میشد،تغییر کرده است.

یکی از این موارد سفرهای استانی رئیس جمهور به استان‌های مختلف کشور بود که تا کنون سه دوره از آن انجام شده است و گردونه سفرها میان دور چهارم قرار گرفته است.

اما در این میان به نظر می‌رسد شمار سفرهای استانی دولت از عدد صد فراتر نرفت چرا که با وجود مدت زمان کوتاهی که به پایان دولت مانده است، تنها ۱۰ سفر استانی از دور چهارم سفرهای استانی رئیس جمهور انجام شده است و زمانی که تا پایان دولت دهم باقی مانده است برای انجام بقیه سفرها کافی به نظر نمی‌رسد.

*از یک تا شصت در چهار سال

اولین سفر استانی هیئت دولت در مهر ماه سال ۱۳۸۴ و با سفر به استان خراسان جنوبی آغاز شد. محمود احمدی‌نژاد که تحرک دولت را یکی از اهداف اصلی دوران ریاست جمهوری خود عنوان کرده بود عملا با آغاز این سفرها نشان داد عزم جدی برای عملی کردن وعده‌های خود دارد.

در طول ۴ سال اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هیئت دولت به ۶۰ استان مختلف سفر کرد.

در دور اول علاوه برمراکز استان‌ها، شهرستان‌های گوناگون نیز میزبان رئیس جمهور بود و در دور دوم رئیس جمهور در مرکز استان مستقر شده و وزرا به شهرهای مختلف سفر می کردند و تهران نیز در ماه‌های مبارک رمضان شاهد سفرهای استانی رئیس جمهور به شهرهای مختلف بود.

*توقف در صدمین ایستگاه

در دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد، سفرهای دور سوم همانند سفرهای دور دوم تنها مرکز استان بود که شاهد حضور رئیس جمهور می شد اما با آغاز دور چهارم شهرستان‌های کوچک همانند دور اول به لیست شهرهای میزبان رئیس جمهور اضافه شدند. گرچه به نظر می‌رسید که دور چهارم سفرهای استانی ریاست جمهوری می‌تواند زمینه را برای پیگیری مصوبات بر زمین مانده دولت در استان‌ها فراهم کند اما عملا سفرهای استانی دور چهارم از سفر صدم هیئت دولت به استان خراسان رضوی متوقف مانده است.

*رمضان آمد و خبری از سفر استانی نشد

در طول دو ماه گذشته بارها و بارها مسئولان نهاد ریاست جمهوری بر ادامه سفرهای استانی رئیس جمهور تاکید کرده‌اند، حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور در یکی از مصاحبه‌های خود در هیئت دولت به این نکته اشاره کرد که سفرهای استانی رئیس جمهور ادامه پیدا می کند و حداقل قبل از ماه مبارک رمضان در هیئت دولت یک سفر استانی خواهند داشت. اما ماه مبارک رمضان سر رسید و هیچ سفر استانی انجام نشد.

*مهر ماندگار جای سفرهای استانی را می گیرد

به نظر می‌رسد که دولت در پی جایگزین کردن مدل دیگری برای سفرهای استانی است و مهر ماندگار(تکمیل پروژه‌های عمرانی سفرهای استانی) جایگزین سفرهای استانی شده است. طرح مهر ماندگار بزرگترین پروژه عمرانی دولت در سال جاری محسوب می‌شود که شامل بیش از ۹۰۰ پروژه با ارزشی معادل ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است.

افتتاح این تعداد پروژه و تکمیل آنها بار را از دوش دولت آینده برمی دارد و نه تنها مانع از باقی ماندن طرح‌های عمرانی برای دولت آینده می‌شود بلکه عملا باعثبهبود وجهه دولت در آخرین سال فعالیت آن می‌شود.

در طول یک ماه گذشته تمام سفرهای رئیس جمهور عملا بر افتتاح پروژه‌های طرح مهر ماندگار متمرکز شده بود و در این میان افتتاح پروژه‌های راهسازی مسکن مهر و پتروشیمی در صدر توجه رئیس جمهور قرار داشت.

*دو سفر در هر ماه ماموریتی غیر ممکن

در صورتی که رئیس جمهور و هیئت دولت بخواهد تا پس از پایان ماه مبارک رمضان تمام سفرهای استانی باقیمانده دور چهارم را به پایان برساند، عملا باید در هر ماه دو سفر استانی را انجام دهد. این در حالی است که سفرهای دور قبلی تا پایان آن نزدیک به دو سال زمان برده بود و عملا چنین حجمی از سفرهای استانی به معنای اشغال شدن بخش اعظم وقت دولت و رئیس جمهور خواهد شد.

همین مسئله سبب شده است تا ادامه یافتن دور بعدی سفرهای دور چهارم ریاست جمهوری به استانها با تردیدهای فراوانی روبرو شود.