ساخت هواپیمای شش نفره دو زیست

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، مهندس سيدمهدي فرحي صبح امروز در حاشيهي مراسم رونمايي از تونل باد مادون صوت دانشگاه صنعتي اميركبير در جمع خبرنگاران با بيان اين كه توسعهي زيرساختهاي هوافضايي كشور يكي از برنامههاي ستاد توسعهي هوافضاست گفت: اين برنامه در كليهي دانشگاههاي مهندسي كشور در حال پيگيري است تا بتوان آزمايشگاه هوا فضا را تقويت و تجهيزات آنها را تكميل كرد تا درمجموع زنجيرهي تجهيزات مورد نياز هوافضا كشور كامل شود.



فرحی تونل‌های باد را یکی از مهمترین مولفه‌های هوافضایی کشور نام برد و ادامه داد: تونل‌های باد بر اساس میزان سرعت به تونل‌های زیر صوت، گذر صوت، مافوق صوت و ماوراء صوت تقسیم‌بندی می‌شوند که ستاد توسعه فناوری هوا فضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه‌های مختلف پیگیر طراحی و ساخت این تونل‌ها است.



وی با بیان این که تونل باد ساخت محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر کاملا دارای طراحی و ساخت بومی است، تصریح کرد: چندین تونل باد دیگر طی ماه‌های آینده در دانشگاه‌های مختلف از جمله شیراز و امام‌حسین(ع) رونمایی خواهند شد.



رییس ستاد توسعه فناوری هوا فضا با بیان این که با حمایت این ستاد هواپیمای شش نفره دو زیست طراحی و ساخته خواهد شد، خاطرنشان کرد: تمامی طرح‌های مورد حمایت ستاد توسعه فناوری هوا فضا تا پایان سال ۹۱ رونمایی خواهند شد.



وی تصریح کرد: همچنین در جهت تکمیل تونل باد دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تامین تجهیزات مورد نیاز این تونل، حمایت لازم صورت خواهد گرفت.



فرحی در خصوص آخرین وضعیت ماهواره‌بر سیمرغ گفت: تمامی اقدامات لازم برای ساخت ماهواره‌بر سیمرغ در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال جاری به پایان برسد البته در حوزه‌ی هوا فضا و به خصوص بحث‌های فنی آن نمی‌توان زمان مشخصی را اعلام کرد.