به گزارش افکارنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر ، عباس معمارنژاد گفت : در این مدت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار وارد شده که از نظر وزنی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۲.۵درصد افزایش و از نظر ارزش ۷ درصد کاهش یافته است.

رئیس کل گمرک اعلام کرد: صادرات غیرنفتی در این مدت به ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش حدود ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

معمارنژاد گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۷.۵ درصد کاهش و از نظر ارزشی ۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی در باره ترکیب واردات هم گفت: ۷۱ درصد از کالاهای وارداتی شامل مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی، ۱۷ درصد کالای سرمایه‌ای و ۱۲ درصد کالای مصرفی بوده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در گمرک دو هدف عمده را در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی پیگیری می کنیم که شامل کاهش زمان و کاهش هزینه تشریفات گمرکی است.

معمار نژاد گفت: در فرایند تشریفات گمرکی، غیر از خود گمرک ۱۴ تا ۱۵ سازمان درگیر هستند.

وی افزود: اگر تاخیری در تشریفات گمرکی اتفاق می افتد به هیچ وجه به این معنی نیست که فقط گمرک موجب طولانی شدن زمان آن شده است چون اگر کسی کالایی را به گمرک بیاورد و اسناد و مدارک مورد نیاز و مجوزهای فنی، بهداشتی و قرنطینه ای را به طور کامل ارائه نکند، نمی تواند کالا را ترخیص کند.

معمارنژاد اظهار داشت: در کار خودمان مطالعه زمان سنجی و سه مسیر سبز، زرد و قرمز داریم که کالاها متنساب با شرایط خود در یکی از این مسیرها اظهار می شود و تشریفات گمرکی صورت می گیرد.

وی گفت: در سال ۱۳۹۰ در مسیر سبز زمان اجرای تشریفات گمرکی ۴ ساعت، در مسیر زرد ۲۲ ساعت و در مسیر قرمز(که طولانی ترین زمان است) ۳۳ ساعت بوده است.

معمارنژاد افزود : ایجاد سرویس ارزیابی ویژه برای واحدهای تولیدی، اولویت در ایجاد انبارهای اختصاصی برای واحدهای تولیدی، کاهش برخی مراحل ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی ، هدایت اظهارنامههای وارداتی واحدهای تولیدی و صادرکنندگان نمونه به مسیرهای سبز و زرد، ترخیص بدون وقفه کالاهای وارداتی واحدهای تولیدی معرفی شده، انجام تشریفات ارزیابی در محل کالاهای صادراتی بدون محدودیت زمانی و مکانی، اختصاص مسیر یا درب خروج مرزی ویژه برای صادرات، پذیرش نمونههای صادرات واحدهای تولیدی و رسیدگی خارج از نوبت به ارزش اظهارنامههای واحدهای تولیدی از تسهیلاتی است که گمرکات سراسر کشور در سالجاری به واحدهای تولیدی می دهد.