به گزارش افکارنیوز، به نوشته پرس تی وی ، ان بي سي نيوز در ۳۱ جولاي گزارش داد، ترکيه نزديک به بيش از ۲۰ فروند موشک در اختيار شورشيان در سوريه قرار داده است. در اين گزارش درعين حال به جزييات و نوع دقيق اين موشکها موسوم به سامانه دفاع هوايي قابل حمل شخصي MANPADs اشارهاي نشده است.

در چند هفته گذشته، برخی از کشورهای مخالف سوریه در منطقه از جمله عربستان سعودی و قطر، ارسال چنین تسلیحاتی را برای گروه تروریستی موسوم به " ارتش آزاد سوریه " خواستار شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه در ۲۲ جولای گزارش داد، آنکارا در مرز این کشور با سوریه موشک‌های زمین به هوا مستقر کرده است.

بشار اسد اوایل جولای در مصاحبه با روزنامه ترک زبان جمهوریت تصریح کرد: " ترکیه انواع حمایت‌های تدارکاتی را در اختیار تروریست‌هایی که مردم ما را کشته‌اند، قرار داده است. "

گزارش ان بی سی نیوز در حالی منتشر می‌شود که درگیری میان نیروهای امنیتی سوریه و شورشیان در برخی از مناطق سوریه همچنان ادامه دارد.

ارتش سوریه روز سه شنبه(۱۰ مرداد) بیش‌تر مناطق شهر حلب را از وجود گروه‌های مسلح پاکسازی کرد. نیروهای ارتش سوریه همچنین ده‌ها تن از شورشیان مسلح را در مناطق صلاح الدین و السکری از پای درآوردند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز در ۲۷ جولای گفت: " ما برای حصول اطمینان از برخی از پیشرفت‌های مهم در تلاش برای تغییر این وضعیت هولناک، باید هر آن قدر که می‌توانیم در شورای امنیت سازمان ملل و همچنین سازمان هم‎کاری اسلامی و اتحادیه عرب با یکدیگر هم‌کاری کنیم. "

دولت‌های غربی از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌خواهند از قدرت کناره‌گیری کند. با این حال، روسیه و چین به شدت مخالف فشار غرب برای کناره‌گیری اسد از قدرت هستند.

سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه، ۲۸ جولاي گفت: "شرکاي غربي ما به همراه برخي از همسايگان سوريه نزاع مسلحانه عليه دولت سوريه را تشويق، حمايت و هدايت ميکنند."