به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، اين سازه با ۲۴ متر طول، پنج متر ارتفاع و عرض سه تا ۵.۵ متر ساخته شد.

مصطفی نصیری اوانکی، دانشجوی رشته معماری مقطع کارشناسی و سرپرست گروه معماران جوان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در خصوص نحوه ساخت این سازه گفت: طراحی این سازه از تیر ماه تا اواخر شهریور سال ۹۰ به طول انجامید و ارائه طرح از مهر تا آبان زمان برد و از دوم آبان تا یازدهم اسفند سال ۹۰ ساخت آن به طول انجامید.

سرپرست گروه بزرگ ترین سازه ماکارونی جهان افزود: برای ساخت این پروژه بیش از ۳۳ هزار متر ماکارونی(۳۳ کیلومتر) به کار رفته که این میزان ۱۸ کیلومتر بیشتر از رکورد جهانی گینس است. هم چنین برای اتصال این سازه ماکارونی از ۷۵۸ عدد چسب استفاده شده است.

وی افزود: وزن کل این سازه ۱۰۳ کیلوگرم بوده و ۷۵ کیلو بار سقف را تحمل کرده است.



نصیری اوانکی در خصوص چگونگی ثبت جهانی این سازه در کتاب رکوردهای گینس گفت: خوشبختانه وقتی در سازه های این چنینی در جهان شروع به تحقیق کردیم متوجه شدیم چنین سازه ای تاکنون در دنیا ساخته نشده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم از ظریف ترین عنصری مثل ماکارونی، سخت ترین و استوارترین سازه را بسازیم. بعد از ساخت این سازه در مکاتباتی با سازمان جهانی گینس ثبت این سازه را به عنوان بزرگ ترین سازه ماکارونی را درخواست کردیم که مسوولان این سازمان در جواب ما عنوان کردند که اصلاً سرفصل و موضوعی در خصوص بزرگ ترین سازه ماکارونی در این کتاب وجود ندارد و گروه معماران جوان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اولین گروهی بودند که مسوولان سازمان جهانی گینس را متقاعد کردند تا سرفصلی برای این موضوع تعریف کنند.

نصیری اوانکی ادامه داد: در مکاتبات بعدی قرار شد تا سازمان جهانی گینس کارشناسان خود را برای بازدید و تایید این سازه به ایران بفرستند اما با هماهنگی صورت گرفته از سوی مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و سازمان جهانی رکوردهای دنیا(گینس) قرار شد تا خود اعضای گروه به عنوان نماینده سازمان گینس با ارسال تمام اسناد و مدارک موجود همچون عکس، فیلم و تاییدیه نامه های سازمان های مورد نظر گینس همچون تاییدیه نامه های استادانی که در این رشته صاحب نظرند، روند ثبت جهانی این سازه در کتاب گینس طی کنند.

سرپرست گروه بزرگ ترین سازه مارکارونی جهان افزود: مسوولان سازمان جهانی گینس در مکاتباتی که با دانشگاه آزاد اسلامی قزوین داشتند از این دانشگاه به دلیل این که سرفصلی جدیدی را به کتاب گینس اضافه کردند تقدیر و تشکر ویژه ای و اعلام کردند تا ماه سپتامبر مراحل ثبت جهانی سازه در کتاب رکوردهای گینس به پایان می رسد و گواهی نامه این رکورد به مسوولان ایرانی اعلام وارسال خواهد شد.




نصیری اوانکی به کاربردهای چنین سازه هایی در پروژه های عمرانی اشاره کرد و گفت: با طراحی و ساخت چنین سازه ای می توانیم پیش زمینه ای از سازه های فلز آلومینیوم را در پروژه های عمرانی بسازیم. اگر اندازه این سازه را با فلز آلومینیوم ۲۰ برابر کنیم از نظر وزن بسیار سبک و بسیارمقاوم و قابل انعطاف خواهد شد و می توان از این فلز که از نظر ساختار شباهت بسیاری به ماکارونی دارد، استفاده کرد.

s01.jpg


وی در پایان از حمایت های ویژه دکتر موسی خانی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از ساخت این سازه تقدیر کرد و گفت: ریاست دانشگاه در بازدید های مسوولان عالی رتبه کشور از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین بازدید از سازه ما را در دستور کار قرار داد که این بازدیدها برای اعضای تیم ما باعثدلگرمی و ایجاد انگیزه می شد. هم چنین جا دارد از دکتر مانی شریفی، مدیرکل مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، مهندس غیاثوند، مهندس گمرکچی از کارکنان مرکز رشد واحد های فن آور دانشگاه تقدیر و تشکر کنم.

شایان ذکر است، بسیاری از مسوولان در بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از ساخت بزرگ ترین سازه ماکارونی جهان در این دانشگاه ابراز شگفتی کرده اند.