به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، بسیاری از هموطنان دیروز پیامکی دریافت کردند مبنی بر اینکه امشب ماه بر فراز کعبه طواف میکند و در این زمان دعا نیز مستجاب است.

بر این اساس برخی سایت‌های خبری از جمله تابناک نیز به درج این خبر البته با ساعتی متفاوت اقدام کرد که برای سنجش صحت این خبر تماسی با یکی از کارشناسان نجوم اصفهان گرفتیم و از طریق صحت و سقم این خبر را جویا شدیم.

عمران مرادی درباره این پدیده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: منظور از طواف ماه به دور کعبه قرار گرفتن این قمر زیبای زمین بر فراز شهر مکه است که جزو پدیده‌های نادر نجومی محسوب می‌شود.

وی افزود: در این پدیده ماه به صورت عمود بر کعبه قرار گیرد و این موضوع به این معنا است که فاصله ماه تا نقطه‌ای که بر آن عمود شده است به کمترین میزان ممکن می‌رسد.

این کارشناس نجوم تاکید کرد: همانطور که زمانی که خورشید بر فراز مکه قرار می‌گیرد می‌توان قبله را تعیین کرد در این زمان نیز می‌توان با ایستادن به سمت ماه جهت قبله را با مختصری اختلاف تعیین کرد.

وی اضافه کرد: در شهر اصفهان قبله در سمت جنوب غربی اصفهان واقع می‌شود اما ماه در ساعت ۱۹ امشب تازه طلوع می‌کند به این معنا که در این زمان در سمت شرق آسمان قرار دارد.

عمرانی تصریح کرد: با توجه بر اینکه ماه در حدود ساعت ۲۱ به غرب آسمان می‌رسد بنابراین خبر رسانه‌ها مبنی بر اینکه در ساعت ۱۹ امشب ماه بر فراز کعبه قرار می‌گیرد صحیح نیست و تنها سبب به اشتباه افتادن مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه این خبر برای نخستین بار در سایت انجمن نجوم عربستان اعلام شده بود، گفت: با بررسی این سایت متوجه شدیم که این سایت از سال ۲۰۱۱ تاکنون به‌روز نشده است.

این کارشناس نجوم اظهار کرد: در پیامک ارسالی برای هموطنان ساعت وقوع این پدیده ۳:۰۵ نیمه شب اعلام شده بود که از نظر زمانی وقوع این پدیده در چنین ساعتی محتمل‌تر است اما به احتمال قوی این خبر ناشی از ترجمه نادرست رسانه‌ها از سایت انجمن نجوم عربستان بوده است.

وی ادامه داد: با این حال در حال بررسی دقیق‌تر این موضوع هستیم و در صورتی که وقوع این پدیده در شب ۱۳ ماه رمضان صحت داشته باشد متعاقباً اعلام می‌شود.

به گزارش فارس مطابق نظر اعضای انجمن نجوم تهران این واقعه نجومی در روز ۲۵ تیر ماه رخ داده است و زمان آن گذشته است.