افکارنیوز: افراد با تجربه در مورد تغذیه میدانند كه استفاده از یك رژیم غذایی متعادل، شامل مقدار زيادي سبزی و ميوههاي تازه، روشی بسیار عالی برای مراقبت از پوست است. افزودن سبزیهاي تازه به موادی كه بهطور روزانه برای مراقبت از پوست صورتتان مصرف میكنید، میتواند خيلي سريع احساس صافی و نرمی به پوست داده و رطوبتی تازه به رنگ چهره ببخشد. بسیاری از زنان بومی مناطق گرمسيري سالهاست از آووكادوی له شده یا روغن زیتون برای طراوت بخشيدن و نرم كردن پوست صورت خود استفاده كردهاند اما ميدانيد تربچه و هویج هم میتوانند روشنكننده پوستهای كدر و مشكلدار شما باشند؟

بفرمایید هویج

هویج میزان بالایی بتاکاروتن و ویتامینA دارد و از مدت‌ها پیش برای تهیه مرطوب‌کننده های تسکین‌دهنده آفتاب سوختگی و ایجاد درخشندگی برای صورت‌های آفتاب سوخته به کار برده می‌شود. روغن‌های مفید در هویج اغلب در ماسک‌های صورت به کار گرفته می شوند و در برخی داروخانه‌ها هم این ماسک‌ها با شعار «به هویج بله بگو» موجود هستند. با تمیز کردن و پختن چند هویج تازه و مخلوط کردن آن با ۴ قاشق غذاخوری عسل، می‌توانید یک ماسک با همین خاصیت درست کنید. این خمیر را به‌مدت ۱۰دقیقه روی صورت گذاشته و سپس آن را شسته و یک کرم مرطوب‌کننده معمولی به‌صورت خود بمالید.

تنبلی که به پوست شما شادابی می‌دهد

کدو تنبل حاوی ویتامین‌های Aو C و نیز ماده معدنی روی است. همچنین میزان بسیار زیادی آنزیم‌های نباتی دارد که یک لایه‌بردار ملایم هستند. پس می‌توانید با استفاده از آن از پوست خشک و پوسته‌پوسته خود خداحافظی کنید! برای داشتن چهره‌ای شاداب، ۲قاشق چای‌خوری کدو تنبل پوره‌شده تازه یا کنسروی را با یک‌دوم قاشق چای‌خوری عسل و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری شیر معمولی یا شیر سویا مخلوط کنید، صورت خود را بشویید و این مخلوط را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بگذارید پس از شست‌وشو از یک کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

برای عذرخواهی از پوست‌تان

استفاده از خیار و پوست آن برای بهبود وضعیت پوست در بسیاری از نقاط جهان رایج است. خیار سرشار از نرم‌کننده‌هاست و پوست‌های تشنه را به زندگی برمی‌گرداند. ماسک خیار به‌خصوص در تابستان بسیار مؤثر است، زیرا خاصیت خنک‌کنندگی دارد. اگر مدت طولانی‌ای را کنار ساحل و زیر‌آفتاب گذارانده‌اید، ماسک خیار روشی عالی برای عذرخواهی از پوست سوخته شماست. می‌توانید خیار را خردکرده و با ۸۵ گرم شیر(که بهتر است پرچرب باشد چون رطوبت بیشتری دارد) در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید. بعد آن را برای ۵ دقیقه روی صورت خود بگذارید. برای آبرسانی بیشتر به پوست در زمانی که ماسک روی صورت‌تان است یک لیوان آب نیز بنوشید. سپس با آب سرد صورت خود را بشویید.

نوشیدنی‌ای که باید روی پوست‌تان بگذارید

تربچه به‌طور شگفت‌انگیزی خاصیت قوی رطوبت‌دهی به پوست دارد. پیش از شروع یک هفته پرکار می‌توانید یک‌نوشیدنی انرژی‌زا برای صورت خود درست کنید: آب تربچه یا تربچه رنده‌شده تازه را با زرده تخم مرغ، ماست طبیعی و خیار رنده شده مخلوط کرده و ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بگذارید و بعد با آب گرم آن را بشویید.

از این ماسك هفتهای یكبار استفاده كنید تا پوست خشكتان دوباره طراوت و تازگی خود را به دست آورد. برای اینكه مطمئن شوید به ماسكهای سبزیها آلرژی ندارید پیش از استفاده از آن روی صورت، برای آزمایش مقداری از آن را به مدت ۲۰ دقیقه پشت دست خود بگذارید.