تشویق های اروپایی برای بچه دار شدن

افکارنیوز: جمعیت کهنسال؛ این مشکلی است که حالا بسیاری از کشورهای جهان از جمله در اروپا و آسیا با آن دست و پنجه نرم میکنند و به همین خاطر اکنون با روشهای مختلف به دنبال حل کردن آن هستند.

در حالی که چندین سال قبل بسیاری از کشورها به دنبال برنامه‌های کنترل جمعیت بودند افزایش طبقه کهنسال و کمبود نیروهای جوان سالهاست که باعثنگرانی دولت‌های مختلف شده است. علاوه بر افزایش طول عمر مهمترین عامل کاهش نیروهای جوان کشورهای مختلف کاهش زاد و ولد به حساب می‌آید. هر چند برخی کشورها مانند چین با جمعیت عجیب و غریب آن مثلاً با سیاست تک‌فرزندی هنوز می‌خواهند جمعیت خود را کنترل کنند اما بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی در تلاش هستند که با سیاست‌های مختلف و تشویق خانواده‌ها به بچه‌دار شدن هرم سنی خود را به سمت نیروهای جوان ببرند. حتی پیش‌بینی رسیدن چین به نرخ رشد جمعیت صفر در سال ۲۰۳۰ مقام‌های این کشور ۱/۳ میلیارد نفری را هم نگران کرده است.

برای تشویق زوج‌ها به بچه‌دار شدن، دولت‌ها روش‌های مختلفی را برای کم کردن نگرانی‌ها در نظر گرفته‌اند تا بخش شاد بچه‌دار شدن بیشتر از دلواپسی‌های آن خودش را نشان دهد.

امنیت شغلی برای بچه‌دار شدن

در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته که زنها مانند مردها در عرصه کار وارد شده‌اند از دست دادن فرصت‌های شغلی یکی از مهمترین دغدغه‌ها برای بچه‌دار شدن است. کشورهایی که به افزایش نرخ زاد و ولد خود فکر می‌کنند به همین خاطر در تلاش هستند که امنیت شغلی و اقتصادی پدرها و مادرها را در صورت بچه‌ دار شدن تأمین کنند. در ۱۶۴ کشور جهان برای مادرها به خاطر تولد بچه مرخصی با حقوق در نظر گرفته شده است. کشورهای اروپای مرکزی شناخته‌ترین کشورهای جهان درباره مرخصی زایمان هستند. در جمهوری چک و اسلواکی مادرها می‌توانند تحت شرایط خاص(دریافت حداقل حقوق پس از مدت در نظر گرفته شده در قانون) تا سه سال از مرخصی زایمان استفاده کنند.

در اسلواکی مدت استاندارد مرخصی زایمان ۳ سال است و دولت در ۲ سال اول تولد بچه ماهیانه ۲۵۶ یورو، هینه حمایتی پرداخت می‌کند. در سوئد پدر و مادرها می‌توانند از ۱۶ ماه مرخصی زایمان همراه با حقوق استفاده کنند که هزینه آن بین دولت و کارفرما تقسیم می‌شود. در انگیس همه زنان می‌توانند از ۵۲ هفته مرخصی استفاده کنند که ۳۹ هفته آن همراه با حقوق است. در ۶ هفته اول دوره مرخصی ۹۰ درصد حقوق کامل پرداخت می‌شود و در مابقی مرخصی حقوقی به عنوان حداقل دستمزد برای پرداخت در نظر گرفته شده است.

در فرانسه مادرها ۱۶ هفته مرخصی زایمان به حقوق و مزایای کامل دارند و در صورت داشتن بچه سوم سالانه هزار یورو کمک مالی دریافت می‌کنند. در نروژ هم مادرها ۱۰ ماه مرخضی زایمان با حقوق کامل دارند.

در سال ۲۰۰۰، کانادا شاهد افزایش چشمگیر مرخصی زایمان از ۱۰ هفته به ۳۵ هفته بود. این مدت مرخصی می‌تواند با توافق پدر و مادر بین آنها تقسیم شود. همه این برنامه‌ها برای این است که زوج‌ها بدون نگرانی از قطع شدن حقوق یا احتمال از دست دان شغل‌شان بتوانند به بچه‌دار شدن فکر کنند.

جایزه و حقوق برای بیشتر شدن جمعیت

کشورهای مختلف برای کمک اقتصادی به خانواده‌هایی که بچه‌دار می‌شوند برنامه‌های خاص خود را دارند. دغدغه‌های اقتصادی یکی از مهمترین عامل‌هایی است که باعثنگرانی زوج‌های جوان برای بچه‌دار شدن می‌شود. به همین خاطر دولت‌هایی که به دنبال سر و سامان دادن به هرم سنی جمعیت کشور خود هستند تلاش کرده‌اند که برنامه‌های تشویقی اقتصادی را برای خانواده‌ها در نظر بگیرند.

مثلاً در اسپانیا دولت برای تولد هر بچه، ۲۵۰۰ یورو به زوج‌ها پرداخت می‌کند. دولت کره جنوبی که سالها با نرخ پایین زاد و ولد دست وپنجه نرم کرده است برای تشویق خانواده‌ها ۳ هزار دلار برای تولد هر بچه به زوج‌ها می‌دهد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان چند سال قبل که میانگین تعداد بچه‌های خانواده‌های این کشور ۱/۳ بچه تخمین زده شد پیشنهاد حقوق هزار و ۸۰۰ یورویی را برای مادرهایی که مراقب بچه‌های خود در خانه هستند مطرح کرده است.

عزم پوتین برای بیشتر شدن روس‌ها

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سال گذشته در جریان تبلیغات انتخاباتی خود تأکید کرد که جمعیت روسیه باید افزایش یابد تا این کشور در آینده دچار مشکل نشود. او اعلام کرده که به دنبال تغییر در روند رو به کاهش جمعیت روسیه است و قصد دارد برنامه‌ها و سیاست‌های اجتماعی خود را طوری تنظیم کند که جمعیت ۱۴۳ میلیونی روسیه به ۱۵۴ میلیون نفردر سال‌های آتی افزایش یابد.

بر اساس طرح وی دولت روسیه ۵۳ میلیارد دلار برای افزایش نرخ و زاد ولد در این کشور بودجه در نظر گرفته است تا همه راهکارهای ممکن برای این مسئله اجرایی شود. پوتین متعهد شده است که با ایجاد کودکستان‌های رایگان، کاهش قیمت مسکن و پرداخت پول به مادرانی که بیش از دو کودک دارند، از افزایش جمعیت حمایت کند. در اتحاد جماهیر سابق شوروی جوزف استالین قانونی برای مالیات بیشتر افرادی که بچه ندارند در نظر گرفته بود تا خانواده‌های بدون بچه جریمه شوند. بر این اساس مردان بدون بچه ۲۵ تا ۵۰ سال و زنان ۲۰ تا ۴۵ سال باید ۶ درصد در‌آمد خود را به عنوان مالیات پرداخت می‌کردند. در سال‌های اخیر برخی نمایندگان در روسیه و اوکراین تلاش کردند تا بار دیگر این قانون اجرایی شود اما هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

ایرلند؛ تا ۱۴۲۲ یورو حقوق ماهانه برای بچه

در ایرلند پدر و مادرها بر اساس تعداد بچه‌هایشان حقوق ماهانه دریافت می‌کنند. این قانون برای بچه‌های زیر ۱۶ سال(یا تا ۱۹ سال در حال تحصیل تمام وقت) اجرا می‌شود. بر این اساس دپارتمان حمایت اجتماعی این کشور برای یک بچه ماهانه ۱۵۰ یورو، دو بچه ۳۰۰ یورو، سه بچه ۴۸۷ یورو، چهار بچه ۶۷۴ یورو، پنج بچه ۸۶۱ یورو، شش بچه هزار و ۴۸ یورو، هفت بچه هزار و ۲۳۵ یورو و هشت بچه هزار و ۴۲۲ یورو در هر ماه پرداخت می‌کند.

ژاپنی‌ها و قانونی به نام کودومو تیت

ژاپن یکی از پائین‌ترین نرخ‌های تولد را در سرتاسر جهان دارد و کارشناسان به تازگی هشدار داده بودند که در صورت تغییر نکردن وضعیت ممکن است که در سال ۳۰۱۱، ژاپن دیگر کودک زیر ۱۵ سال نداشته باشد. به همین خاطر در ژاپن که بالاترین درصد جمعیت مسن را دارد قانونی به نام کودومو تیت در سال ۲۰۱۰ در نظر گرفته شد تا وضعیت هرم سنی جمعیت این کشور بهبود یابد. جمعیت بالای ۶۵ سال ژاپن از۲۶/۵ میلیون نفر در سال ۲۰۰۶ به ۲۹/۴۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۱ افزایش یافت. در حالی که گروه سنی بالای ۶۵ سال در سال ۲۰۰۶، بیست درصد جمعیت ژاپن را تشکیل می‌دادند مقام‌های ژاپنی متوجه شدند در صورتی که دست به کار نشوند در سال ۲۰۵۵ با جمعیتی که ۳۵ درصد آن را گروه سنی بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهد مواجه خواهند شد. بر اساس قانون کودومو تیت که در سال ۲۰۱۰ به وسیله حزب دمکراتیک این کشور اجرایی شد خانواده‌هایی که فرزند تا سن ۱۵ سال دارند ماهانه تا ۱۳ هزار ین کمک مالی دریافت می‌کنند.

انگلیسی‌ها و محاسبه حقوق هفتگی

دولت انگلیس برای مزایای بچه‌دار شدن تلاش کرده است که حقوق را به صورت هفتگی برای پدر و مادرها در نظر بگیرد. این حقوق از آوریل سال ۲۰۱۰، برای بچه اول ۲۰/۳ پوند به صورت هفتگی شده است. به ازای هر بچه اضافه هم دولت ۱۳/۴ پوند برای هر هر هفته در نظر گرفته است.

سنگاپوری‌ها و رشد تولد ۰/۲ درصدی

دولت سنگاپور چند سالی است که با سیاست‌های تشویقی موفق شده است نرخ تولد در این کشور را ۰/۲ درصد افزایش دهد. برای کاهش نگرانی والدین از هزینه‌های بزرگ کردن بچه‌ها، دولت برای بچه‌های اول و دوم به ازای هر بچه ۴ هزار دلار به خانواده‌ها پرداخت می‌کند. پدر و مادرها برای بچه‌های سوم و چهارم خود برای هر بچه می‌توانند ۶ هزار دلار دریافت کنند. دولت این کشور همچنین برنامه «حساب پیشرفت کودکان» را پیاده کرده است که بر اساس آن برای هزینه‌های آموزشی و پزشکی دولت در طرحی موسوم به یک دلار در مقابل یک دلار، به پس‌انداز پدر و مادرها برای بچه‌هایشان کمک می‌کند.

منبع: مجله مهر