به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران که در راس هیئتی رسانهای در چین به سر میبرد با ماژائو شو معاون وزیر خارجه چین در امر خلع سلاح دیدار و گفتگو کرد.

وی در ابتدای این دیدار با اشاره به عزم و اراده مسئولان دو کشور برای توسعه روابط، گفت: دو کشور دارای ظرفیت‌های بزرگی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و تجاری هستند که باید آنها را شناسایی کرد و همه ظرفیت‌ها را به کار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه و واقع شدن در نقطه تلاقی کریدورهای شمال – جنوب و شرق به غرب، اهمیت روابط اقتصادی و تجاری با چین را یادآور شد.

وی آینده اقتصادی کشورهای آسیایی را بسیار روشن خواند و با بیان اینکه قدرت‌های نوظهور اقتصادی متعلق به این قاره هستند، بیان کرد: این مساله باعثنگرانی غرب به ویژه آمریکا شده و آنها به دنبال طرح‌هایی هستند تا در روند رشد سریع کشورهای آسیایی اخلال ایجاد کنند.

مهمان‌پرست ناامن کردن بازار انرژی در خاورمیانه را از مهم‌ترین برنامه‌های غرب و آمریکا برای کند کردن پیشرفت اقتصادی رقبای آسیایی عنوان کرد.

وی ادامه داد: آمریکا اگر موفق شود در خاورمیانه بی‌ثباتی ایجاد کرده و اجازه دسترسی بلندمدت و مطمئن را به کشورهای نوظهور اقتصادی در زمینه انرژی ندهد، می‌تواند مطمئن باشد که جایگاه اقتصادی خود را حفظ کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه ایران در بخش دیگر سخنانش به استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با موضوعاتی چون حقوق بشر، دموکراسی، مبارزه با تروریسم و فعالیت‌های هسته‌ای اشاره کرد.

این مقام مسئول کشورمان با اشاره به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان عنوان کرد: ما جزو اولین کشورهایی بودیم که به عضویت آژانس درآمده و معاهده NPT را امضا کردیم و بیشترین همکاری را تاکنون با این سازمان داشته‌ایم و تنها خواسته ما احترام به حقوقمان در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است.

سخنگوی وزارت خارجه از برخوردهای دوگانه غرب در قبال سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرد.

وی همچنین در این دیدار به تحولات سوریه نیز پرداخت و گفت: برخی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا در تلاشند طرح ۶ ماده‌‌ای کوفی عنان موفق نشود و در این زمینه شاهد مداخلات خارجی در ارسال سلاح و افزایش اقدامات تروریستی هستیم و کشورهای غربی مدعی حمایت از مطالبات مردم بدون توجه به وضعیت بحرین موضوع تحریم‌های سوریه را در دستور کار قرار می‌دهند.

وزارت امور خارجه ایران به مسئولیت بزرگ رسانه‌ای ایران و چین و سایر رسانه‌های کشورهای مستقل اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها باید واقعیت‌ها را اآنگونه که هست به اطلاع مردم رسانده و با تحریف واقعیت مقابله کنند.

وی از ماژائو شو برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد.

معاون وزیر امور خارجه چین در امور خلع سلاح با استقبال از این دعوت اظهار امیدواری کرد در اوین فرصت به تهران سفر کند.

وی بر همکاری بین کشورهای مستقل در شرایط کنونی جهان تاکید کرد.

ماژائو شو با اشاره به رشد سریع و مثبت روابط اقتصادی ایران و چین طی سال‌های اخیر عنوان کرد که آینده درخشانی در انتظار روابط خوب دو کشور است.