عدم رضایت جنسی دومین عامل اختلافات خانوادگی

به گزارش افکارنیوز ، فرزاد فرهودی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی طی یادداشتی به سینانیوز به اهمیت مسائل جنسی و زناشویی در میزان موفقیت و رضایت زوجین از ازدواج پرداخت.

موضوعی که در بررسی مسائل و مشکلات زوجین غالبا مورد غفلت واقع شده، مسئله وجود یا عدم وجود اختلالات جنسی حداقل از طرف یکی از زوجین و همینطور میزان هماهنگی جنسی آن‌ها و مهارت‌ها و اطلاعات آن‌ها در این زمینهٔ خاص است.

مسئله‎ای که در مراکز روان‌شناسی و روانپزشکی به وفور دیده می‌شود مشکلات زناشویی است که اگر به طور دقیق بررسی شود ریشه در مشکلات جنسی زوجین دارد.

شاید به جرات بتوان گفت که بعد از مسئله اعتیاد مهم‌ترین عامل اختلافات زناشویی و حتی طلاق مسائل جنسی است. موضوعی که شاید به طور علنی در کمتر دادگاهی مطرح شود. چه بسا ازدواج‌های به وصال نرسیده‌ای که بعد از گذشت ماه‌ها یا حتی سال‌ها هنوز زوجین موفق به برقراری نزدیکی کامل نشده‌اند و شرم و حیا و نا آگاهی، آن‌ها را به سوی درمان صحیح سوق نمی‌دهد.

مراجعینی داشته‌ام که با گذشت نزدیک به یک سال از ازدواج هنوز موفق به نزدیکی نشده‌اند و از این قضیه نا آگاهند که با درمان موثر و در زمانی کوتاه می‌توان این مشکل را حل کرد.

آمار تعداد مردانی که بر اثر انزال زودرس موفق به نزدیکی طولانی و طبیعی نمی‌شوند و ناآگاهانه برای رفع مشکل به ترفندهای نادرست متوسل می‌شوند، بسیار بالا رفته است.

تجربه بالینی متخصصین نشان می‌دهد که بیشترین مشکلات در این زمینه خاص عبارتند از انزال زودرس، ناتوانی و بی‌میلی جنسی در مردان و انزجار جنسی، واژینیسم و آنورگاسمی در زنان.

در بین مردان انزال زودرس فراگیر‌ترین مشکل جنسی است که این به معنای صورت گرفتن انزال قبل یا بلافاصله بعد از دخول است. انزال زودرس از یک سو باعثعدم رسیدن زن به اوج لذت جنسی و از سوی دیگر باعثسرشکستگی و شرمساری مرد خواهد شد که در بلند مدت ایجاد دردسر می‌کند. این مشکل هم از طریق دارو و هم از طریق رفتار درمانی قابل حل است. همینطور برخی از رژیم‌های خاص غذایی نیز می‌تواند بر روی این مشکل اثر مثبت داشته باشد.

انزجار جنسی یا سرد مزاجی در زنان به معنای تمایل پایین‌تر از نرمال به برقراری رابطه یا تنفر و بیزاری آن‌ها از نزدیکی است. بسیاری از این زن‌ها زنانی هستند که عقاید غلط و منفی در رابطه با این موضوع دارند، و دچار وسواس‌های جنسی هستند.

در هنگام سن بلوغ آموزش درستی به آن‌ها داده نشده و غالب آن‌ها در برخورد با اولین عادت ماهیانه دچار هراس شده‌اند. واژینیسم نیز که فراوانی زیادی در بین زنان دارد غالباً به عنوان اولین علت ازدواج‌های به وصال نرسیده شناخته می‌شود. در این اختلال زمانی که زنان، در شرایط برقراری نزدیکی قرار می‌گیرند دچار انقباضات ناخواسته در عضلات ناحیه لگن و واژن(مهبل) می‌شوند که اجازه هر گونه دخول یا برقراری نزدیکی را می‌گیرد. درمان این اختلال توسط روان‌شناسان و روانپزشکانی که دوره‌های آموزشی ویژه‌ای در درمان مسائل جنسی یا سکس تراپی گذرانده‌اند قابل انجام است و در ۵ تا ۸ جلسه درمانی و شاید بدون نیاز به دارو این مشکل مرتفع می‌شود.

آنورگاسمی نیز که به معنای ناتوانی زن در رسیدن به اوج لذت جنسی است نیز طی جلسات روان‌درمانی و با برخی تمرینات رفتاری تا حد زیادی قابل برطرف شدن است.

در کنار این مشکلات ناآگاهی و عدم وجود مهارتهای کافی در زوجین میتواند مشکل ساز باشد که آن هم از طریق مطالعه جزوات یا دیدن برخی فیلمهای آموزشی قابل حل است. در صورت عدم درمان مشکلات جنسی عواقب احتمالی از جمله طلاق، روابط فرا زناشویی، طلاق عاطفی یا سرکوب میل جنسی و افسردگی در آنها بروز خواهد کرد.