به گزارش افکار نیوز به نقل از مشرق، در جریان فساد بانکی سه هزار میلیارد تومانی، علاوه بر اینکه پای مدیران عامل بانک‌های صادرات، ملی و سامان به میان کشیده شد، اما یک مورد فساد بانکی دیگر نیز مطرح شد که هنوز مشخص نیست با همان پرونده در ارتباط است یا خیر.

اقدام و ناتوانی تسهیلات گیرنده های میلیاردی از بانک ها در بازپرداخت اقساط وام ها که بارها رئیس جمهور و دیگر مسئولان در سخنرانی ها متفاوت اشاراتی به آنها داشته اند؛ باعثشده که حجم مطالبات معوق بانک ها به شدت افزایش یابد. از سوی دیگر پرداخت تسهیلات بسیار زیاد برای پروژه‌های مسکن مهر و نامشخص بودن زمان برگشت آنها، بدهی کلانی بر دوش بانک ها گذاشته است.

در این میان چون وصول مطالبات مسکن مهر بسیار زمان بر است و از سوی دیگر پرونده مربوط به پرداخت برخی تسهیلات میلیاردی در دستگاه قضا در حال بررسی است، مسوولان این بانک ها به فکر وصول مطالبات خرد افتاده اند.

در همین راستا و در یک اقدام هماهنگ، شعب برخی بانک ها در سراسر کشور در تماس با وام گیرندگان که حتی یک قسط آنها به تعویق افتاده، از آنها می‌خواهند هر چه سریعتر نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام کنند.

این اقدام در حالی است که مثلا بانک مسکن سود کلانی بابت پرداخت وام‌های مسکن دریافت می کند. وام‌ها ۱۸ میلیون تومانی خرید مسکن که به تازگی به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته، در طول دوره بازپرداخت به حدود ۳۸ میلیون تومان می‌رسند. این در حالی است که سند خانه خریداری شده نیز تا هنگام تسویه اقساط در رهن این بانک می‌ماند.

همچنین مدیرعامل بانک های دولتی طی یک سال اخیر هرگز به پاسخگویی درباره میزان مطالبات معوق این بانک ها حاضر نشده و در این باره اطلاع رسانی صورت نگرفته است تا مشخص شود حجم مطالبات خود نسبت به وام‌های میلیاردی پرداخت شده چقدر است.

تلاش بانک ها برای وصول مطالبات خرد در حالی است که هنوز تکلیف برخی مطالبات میلیاردی این بانک ها نامشخص است و معلوم نیست در چنین شرایطی، چرا مشتریان وام‌های خرد باید جور ناتوانی مسوولان این بانک ها در صیانت از منابع آن را بکشند و سالیان سال است که تکلیف برخی پرونده های تسهیلات میلیاردی همچنان بلاتکلیف است.

به عنوان نمونه ساخت شهرکی ساحلی توسط یک تاجر معروف فرش در شمال کشور که می توانید تبلیغات گسترده آن را در سطح شهر تهران ببینید و رابطه آن با تسهیلات دریافتی آن از برخی بانک ها پرونده ایست که در آینده بیشتر از آن خواهیم نوشت.