افکارنیوز: روزهاي انتخاب رشته به اندازه روزهاي برگزاري كنكور براي مجازين به انتخاب رشته اهميت دارد. بر اين اساس استفاده از فرصت باقي مانده تا دوشنبه ۲۳ مرداد، براي داشتن آينده تحصيلي رضايتبخش ضروري به نظر ميرسد.

۱ زودتر انتخاب رشته کنید

هر چند امسال نیز همچون سال‌های گذشته احتمال تمدید مهلت انتخاب رشته وجود دارد و سید جلال طباطبایی، معاون سازمان سنجش آموزش کشور نیز این موضوع را در گفت و گو با «جوان» تأیید می‌کند، با این وجود توصیه می‌کند مجازین به انتخاب رشته، انتخاب رشته خود را به ساعات پایانی فرصت انتخاب رشته موکول نکنند.

۲ به اطلاعیه‌ها و اصلاحیه‌ها توجه کنید

طباطبایی همچنین تأکید می‌کند: مجازین انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۱، به اطلاعیه‌ها و اصلاحیه‌های سازمان سنجش که مدام از طریق سایت این سازمان به نشانی
www. sanjesh. org منتشر می‌شوند، دقت کنند. وی ضمناً تصریح می‌کند که رسمی‌ترین مرجع اطلاع‌رسانی این سازمان سایت آن است.

معاون سازمان سنجش ادامه می‌دهد: داوطلبین مجاز به انتخاب رشته حتماً به اطلاعیه تکمیلی که روی سایت قرار دارد، توجه کنند. در این اطلاعیه ۸۲۳ کد رشته / محل تغییراتی یافته که باید در انتخاب رشته مورد توجه داوطلبین قرار بگیرد. در برخی از این رشته‌ها ظرفیت‌ها اضافه شده یا نوع و جنسیت پذیرش داوطلبین تغییر کرده است.

وی می‌افزاید: در یکی از این اطلاعیه‌ها اسامی پذیرفته‌شدگان رشته‌های با شرایط خاص اعلام شده که داوطلبان باید براساس زمان‌بندی اعلام شده به مؤسسات و دانشگاه‌های مشخص شده برای مصاحبه مراجعه کنند. در غیر این صورت به منزله انصراف داوطلب خواهد بود.

طباطبایی به احتمال تمدید مهلت انتخاب رشته و تعیین فرصت ویرایش رشته‌ها اشاره و تأکید می‌کند که برای اطلاع از جزئیات این امر بهترین منبع اطلاع‌رسانی سایت سازمان سنجش است.

۳ شرایط محل تحصیل را در نظر داشته باشید

طباطبایی به مجازین انتخاب رشته تصریح می‌کند: در انتخاب رشته به مکان تحصیل و شرایط جغرافیایی آن، همچنین امکانات آموزشی، رفاهی و خوابگاهی دانشگاه مورد نظر توجه کنند. در برخی موارد دانشگاه‌ها در خارج از شهر قرار دارند که باید در انتخاب رشته داوطلب لحاظ شود.

۴ رشته‌ها و موقعیت اجتماعی آنها را بشناسید

معاون سازمان سنجش خاطرنشان می‌کند: بهترین متخصصینی که می‌توانند به داوطلب برای انتخاب رشته کمک کنند، اطرافیان او و کسانی هستند که در رشته‌های مختلف دانشگاهی تحصیل کرده‌اند و اکنون در جامعه کار می‌کنند.

۵ اول شناسایی علایق و استعدادها، بعد انتخاب رشته

وی با اشاره به افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در سال ۹۱، تا رقمی بالای ۶۱۵ هزار نفر، می‌گوید: با وجود تمام مشورت ها، داوطلب باید علایق و استعدادهای خود را بشناسد و بر آن اساس انتخاب رشته کند. طباطبایی می‌افزاید: گزینش دانشجو در کنکور بر اساس نمره اکتسابی است، نه بر اساس انتخاب رشته زودتر.
معاون سازمان سنجش اضافه ميكند: محدوديتي از لحاظ اولويت انتخاب براي داوطلبان وجود ندارد و ترتيب انتخاب ترتيب علاقهمندي آنها را نشان ميدهد. بنابراين داوطلبين سعي كنند ۱۰۰ رشته خود را بر اساس اولويت علاقه و همچنين نمره و رتبه اكتسابي در زيرگروههاي مختلف همراه با در نظر گرفتن مواردي چون بومي يا ناحيهاي بودن آن پر كنند.