به گزارش افکارنیوز ارسلان فتحيپور در گفتوگو با ایسنا، با بيان اينكه افزايش تقاضا نسبت به ميزان عرضه ارز در بازار باعث افزايش نرخ ارز شده است، گفت: در چنين شرايطي افرادي كه سخن از تك نرخي شدن ارز در كشور به ميان ميآورند بايد بگويند كه قيمت مدنظر آنها به چه ميزان است. آيا آنها ميخواهند ارز تك نرخي را به قيمت دو يا سه هزار تومان به مردم ارائه دهند. در چنين شرايطي آيا مردم با حقوقهاي دريافتيشان ميتوانند گرانيهاي اخير در حوزههاي مختلف همچون مسكن و تامين مايحتاج عموميشان را تحمل كنند، در اين شرايط وضعيت مردم چه خواهد شد؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد که نرخ ارز مرجع کنونی یعنی ۱۲۲۶ تومان برای تامین کالاهای اساسی همچون مواد خوراکی و دارویی، نرخ ارز مطلوبی است.

وی ادامه داد: اینکه سخن از اقتصاد مقاومتی به میان می‌آید یعنی باید اقتصادی داشته باشیم که تامین مواد غذایی و دارویی مردم با نرخ ارز مرجع باشد، هر فردی که می‌گوید چنین اتفاقی شدنی نیست تنها می‌خواهد آرامش اقتصادی کشور را برهم زند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با این پیشنهاد که باید نحوه توزیع مواد و کالاهای اساسی مردم به صورت سهمیه‌بندی باشد، گفت: ‌این همان تجربه‌‌ای است که در قالب توزیع کالاها از طریق کوپن گذرانده‌ایم. هیچ اشکالی ندارد که کالاهای اساسی مردم در شرایط کنونی به صورت سهمیه‌بندی توزیع شود چرا که تامین کالاهای اساسی مردم همچون برنج، گوشت و مرغ با نرخ ارز مرجع باعثکاهش قیمت آنها در بازار می‌شود.

فتحی‌پور با تاکید بر اینکه باید برای بهبود وضعیت اجتماعی مردم کاری کرد، گفت: در شرایط کنونی که دشمن جنگ اقتصادی را با ما شروع کرده است باید از راهکارهای کوتاه مدت همچون سهمیه‌بندی کالاهای اساسی مردم استفاده کنیم.

وی افزود: این سهمیه‌بندی باعثمدیریت تحریم‌ها، ‌ جلوگیری از فساد و نظارت بیشتر بر ورود و خروج کالاها می‌شود. اینکه واردکننده کالایی را با نرخ ارز مرجع به کشور وارد کند اما همان کالا را با قیمت آزاد ارز به مردم بفروشد، درست نیست. باید وقتی سهمیه ارزی به واردکننده‌ای می‌دهیم همان کالا در شرایط عادلانه بین افراد توزیع شود، مطمئنا این رویکرد باعثمدیریت بازار ارز می‌شود.

نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه باید جلوی رکود بازار گرفته شود، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا در کنار توانایی برای واردات مواد اولیه، افزایش تولید را در کشور داشته باشیم، این امر باعثرقابت کالاها با یکدیگر و افزایش صادرات غیرنفتی می‌شود.

فتحی‌پور ادامه داد: شرایط کشور باید به سمتی رود که ما صادرات نفت را رها کرده و نفت خام را به صنایع پایین‌دستی و بالادستی تبدیل کنیم. این رویکرد باعثافزایش سرمایه‌گذاری در تولید کشور، ‌ ایجاد اشتغال و تامین نیازهای خود و نجات از وابستگی تک‌محصولی می‌شود.

وی تحریم‌ها را فرصتی برای ایران دانست و گفت: هیچ کشوری به اندازه ایران از منابع طبیعی، انسانی و ثروت برخوردار نیست. باید از این سه شاخصه برای توسعه و پیشرفت بهره گرفت. این تجربه‌ای است که کشور ژاپن آن هم تنها با داشتن منابع انسانی پشت سر گذاشته و اکنون به این وضعیت اقتصادی در کشور رسیده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی وجود مدیریت قوی، حمایت از تولید داخلی و استفاده از کالاهای داخلی را به عنوان عوامل جلوگیری از رکود بازار و توسعه و پیشرفت کشور عنوان کرد.

فتحيپور در پايان تاكيد كرد: اينكه خودمان كالاهاي خارجي را تحريم كرده و از آن استفاده نكنيم كار بزرگتري است در واقع ما كشورهاي خارجي را با اين كار تحريم كردهايم و توانستهايم به آنها ضربه وارد كنيم. قطعا در چنين شرايطي دشمن در مقابل ما كوتاه خواهد آمد. اين همان اقتصاد مقاومتي مورد تاكيد مقام معظم رهبري است.