به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا، پلیس در اطلاعیه ای كه روزنامه ال پاییس آن را منتشر كرد، گفت كه اعضای این شبكه كه توسط 'خواكین گوسمن' ملقب به 'ال چاپو' هدایت می شود، پس از سه سال پیگیری و تعقیب مستمر، در عملیاتی با همكاری ماموران پلیس امنیتی اف.بی.آی امریكا در هتلی در مادرید پایتخت اسپانیا بازداشت شدند.

' سینالوا ' و ' لس زتاس ' دو باند بزرگ قاچاق مواد مخدر مکزیک هستند که درگیریهای فوریه گذشته میان آنها، جان بیش از یکهزار نفر را در این کشور گرفت.

گزارش های رسمی حکایت از آن دارد که در طول پنج سال گذشته بیش از ۴۷ هزار نفر در نتیجه درگیری میان باندهای قاچاق مواد مخدر در این کشور قاره امریکا به قتل رسیده اند.

بنا به گزارش پلیس اسپانیا، دستگیرشدگان مکزیکی شامل ' خسوس گوتی ارز گوسمن ' پسر خاله ال چاپو، ' رافائل اومبرتو سلایا والنزوئلا '، ' ساموئل زازوئتا والنزوئلا ' و ' خسوس گنزالو پالازوئلوس سوتو ' هستند که به عقیده پلیس امریکا، از اعضای برجسته کارتل سینالوا به شمار می روند و قصد داشتند مادرید را به عنوان مقر فعالیت این باند در قاره اروپا و میزبانی از ال چاپو آماده کنند.

به گفته پلیس، ال چاپو از سال ۲۰۰۹ این افراد را به مادرید می فرستاد تا بازار فروش کوکایین خود را در قاره ای جدید گسترش دهند.

این افراد قصد داشتند محموله های بزرگ کوکائین را از طریق جاسازی آن در کانتینرهای مجاز حمل بار با کشتی، از امریکای لاتین به اسپانیا و اتحادیه اروپا ارسال کنند.

به گفته پلیس، آنها پیش از شروع عملیات خود، بطور آزمایشی چندین کانتینر فاقد مواد مخدر را ارسال کردند و پس از آن نخستین کانتینر با یک محموله مواد مخدر را از برزیل به اسپانیا فرستادند اما نیروهای پلیس آن را در بندر الخضرا در جنوب این کشور کشف کردند.

بر اساس این گزارش، اف بی آی و پلیس اسپانیا از سال ۲۰۰۹ بطور گسترده و شبانه روزی روی پرونده این باند کار می کنند و قرار است دستگیرشدگان برای محاکمه تحویل امریکا شوند.

پلیس گفته است كه در بازرسی از محل اقامت اعضای كارتل سینالوا، چدین تلفن همراه، ۵۵۰۰ دلار امریكا ، ۳۰۰۰ یورو و چهارهزار پزوی مكزیك و شماری از اسناد و مدارك كشف كرده اما همراه آنها، ماده مخدری نیافته است.