به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا، اعمال مشترك این سه شب شامل غسل، نماز دو ركعتی با هفت مرتبه توحید و هفتاد مرتبه 'استغفرالله و اتوب الیه'، قرآن به سر گرفتن، زیارت امام حسین (ع)، خواندن نماز صد ركعتی و احیا داشتن این شب هاست و در شب بیست و سوم علاوه بر این اعمال بر چند عمل تاكید شده است.

اول - غسل که یکی در اول شب و یک غسل هم در آخر شب سفارش شده است.

دوم - تاکید بر شب زنده داری، امیرالمومنین(ع) فرمود: پیامبر خدا در دهه آخر ماه رمضان، بستر خود را جمع می کرد و کمرش را می بست و شب بیست و سوم، خانواده خود را بیدار می کرد و در آن شب، به صورت خفتگان، آب می پاشید.

همچنین در روایتی آمده است که فاطمه زهرا(س) نمی گذاشت که کسی از خانواده اش در آن شب(شب بیست و سوم) بخوابد و خواب آنان را با کم خوردن درمان می کرد و از روز برای آن شب، آماده می شد و می فرمود ' محروم، کسی است که از خیر آن بی بهره بماند. '

سوم - تاکید بر زیارت امام حسین(ع)، امام رضا(ع) فرمود: کسی که در ماه رمضان، امام حسین(ع) را زیارت می کند، مواظب باشد که نزد قبر آن امام بودن را در شب جُهَنی از دست ندهد و آن، شب بیست و سوم است؛ شبی که امید است شب قدر باشد.

چهارم - خواندن سوره های عنکبوت، روم و دخان، امام صادق(ع) خطاب به ابوبصیر فرمود: هر کسی دو سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان بخواند، به خدا قسم او از اهل بهشت است و هرگز در این سخن استثنا نمی کنم و نمی ترسم که خداوند، در این سوگند گناهی بر من بنویسد. این دو سوره نزد خداوند، جایگاهی والا دارند.

پنجم خواندن هزار بار سوره قدر، امام صادق(ع) فرمود: اگر کسی در شب بیست و سوم ماه رمضان، هزار بار سوره قدر را بخواند، در حالی صبح خواهد کرد که یقین او، با اعتراف به آنچه مخصوص ماست استوار خواهد بود و این نیست، مگر به سبب آنچه در خواب خود می بیند.

ششم - دعا برای امام زمان(ع)، از امامان معصوم(ع) نقل شده است که این دعا را در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حال سجده، ایستاده، نشسته و در همه حالات تکرار می‌کنی و نیز در همه اوقات این ماه و هر قدر که می‌توانی و هر موقع از دوران زندگی‌ات به یادت آمد می‌خوانی.

بعد از تمجید خدای و درود بر پیامبر(ص) می‌گویی ' اللّهم کن لولیک الحجة بن الحسن، فی هذه الساعة و فی کل ساعة، ولیا و حافظا، و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا ' یعنی

خداوندا! در این ساعت و در هر ساعت، براي ولي خود ، حجة بن الحسن سرپرست و نگهبان و پیشوا و یاور و راهنما و چشم باش، تا آن كه او را در زمین خود، با اطاعت و رغبت مردم ساكن سازي و وي را در آن، به مدت طولاني بهره مند گرداني.