به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، در روزهای اخیر، موضعگیریهای مقامات دولت آنکارا نسبت به ایران روندی منفی داشته، به گونهای که کم کم حتی حالتی تهدیدآمیز به خود میگیرد. در همین رابطه، بولنت آرینچ، معاون نخست وزیر ترکیه روز گذشته اظهارات تندی را علیه ایران بیان کرده است.

به نوشته روزنامه «تودی زمان»، آرینچ که در جمع شماری از خبرنگاران سخن می‌گفته، ضمن بیان اینکه دولت ترکیه از موضع ایران نسبت به این کشور احساس ناراحتی می‌کند، مدعی شده که این مسأله نه تنها به سوریه، بلکه به شماری از موضوعات گوناگون ارتباط پیدا می‌کند.

وی در این باره گفته است: «منظور من از رفتار آزاردهنده ایران، مربوط به سوریه نیست». آرینچ همچنین تأکید کرده که ترکیه هر آنچه مورد نیاز است برای مقابله با تهدید ایران به کار خواهد بست.



اما اظهارات آرینچ به همین جا محدود نشده، زیرا وی در ادامه سخنان خود، مدعی شده ایران در مناطق جنوب شرقی ترکیه اقدامات تروریستی انجام می‌دهد.

وی در این باره گفته است، ترکیه اطلاعاتی دارد که تروریست‌های حزب کارگران کردستان(پ. ک. ک) از مرز ایران وارد ترکیه می‌شوند و این افراد در اردوگاهی در ایران مستقرند.

آرنیچ در ادامه در اظهاراتی که به طور کامل مداخله در امور داخلی ایران تلقی می‌شود، از اینکه مقامات ایرانی درباره موضوعات مربوط به سیاست خارجی اظهارنظر می‌کنند، شکایت کرده است! وی به طور خاص از اینکه مقامات ایرانی نسبت به استقرار سامانه راداری ناتو در خاک ترکیه اعتراض کرده‌اند، ابراز ناخرسندی کرده است. وی گفته ترکیه دولت ایران را مسئول این سخنان و اظهارنظر‌ها می‌داند.

البته آرنیچ نشان داده است که مداخله‌جویی ترکیه تنها به ایران محدود نمی‌شود، زیرا در بخش دیگری از سخنان خود، در رابطه با احتمال انجام عملیاتی نظامی از سوی ترکیه در منطقه «قندیل» در شمال عراق خاطرنشان کرده است: «ما برای انجام این کار، نیاز به اجازه نداریم. درباره این مسائل صحبتی نمی‌شود، بلکه در عمل اجرا می‌شود».

همان گونه که اشاره شد، اظهارات آرینچ را باید آخرین نمونه از موضع‌گیری‌های خصمانه مقامات ترکیه علیه ایران به شمار آورد. چنین موضع‌گیری‌هایی علاوه بر اینکه‌ گاه و بیگاه از سوی مقامات این کشور بیان می‌شود، در رسانه‌های رسمی این کشور نیز جایگاه مهمی به دست آورده است.

روزنامه «تودی زمان»، ارگان نزدیک به دولت حاکم ترکیه، خود طلایه‌دار این سیاست جدید آنکارا به شمار می‌رود و روزی نیست که مطلبی علیه ایران در این روزنامه به چاپ نرسد؛ از تهدیدآمیز جلوه دادن تفکر شیعی گرفته تا تلاش برای تفرقه افکنی قومی در ایران و حتی به تازگی، استفاده از الفاظ توهین‌آمیز هنگام اشاره به ایران.

در این میان، هرچند آرینچ مسائل اخیر را به موضوع سوریه بیارتباط دانسته، اما تردیدی نیست که آنچه بیش از هر چیز اسباب خشم مقامات این کشور را فراهم کرده، تفاوت موضع ایران با ترکیه در ماجرای سوریه و جلوگیری ایران از محقق شدن رویای تفوق منطقهای عثمانیهای نوجوان است.