به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، ترکیه که روزگاری از همپیمانان نزدیک سوریه بود، در جریان ناآرامی های اخیر به یکی از مخالفین سرسخت بشار اسد تبدیل شده و همین موضوع باعث شده تا کشورهای غربی به خصوص آمریکا تلاشهای مشترکی را با رهبران این کشور برای برکناری رئیس جمهوری سوریه انجام دهند.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در ماههای اخیر گفتگوهای تلفنی بسیاری را با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در خصوص هماهنگ ساختن تلاشها در سوریه انجام داده است.

به نوشته حریت، در بیانیه صادر شده از سوی کاخ سفید بر این امر تاکید شده است که این تلاشها شامل خروج بشار اسد از قدرت و پاسخ به درخواستهای معترضین بوده است.

در این بیانیه همچنین به این موضوع اشاره شده است که ترکیه و آمریکا همچنان تماسهای خود را در خصوص تحولات سوریه با یکدیگر حفظ خواهند کرد و همکاریهای خود را برای انتقال قدرت در سوریه ادامه می دهند.



از سوی دیگر سرنگونی یک جنگنده ارتش ترکیه توسط سوریه در ماههای اخیر باعثشده تا روابط آنکارا - دمشق متشنج شود و قدرتهای غربی در ادامه تلاشهای خود برای دامن زدن به تنش ها در منطقه از این موضوع سوء استفاده کنند.

مقامات ارشد ترکیه در این مدت در دیدار با مقامات غربی اظهارات تندی را علیه دولت بشار اسد بیان کردند که نمونه آن اظهارات اخیر " رجب طیب اردوغان " در یک کنفرانس خبری مشترک با " دیوید کامرون " نخست وزیر انگلیس در لندن بود.

به نوشته تودی زمان، اردوغان در این دیدار ادعا کرد: جامعه بین المللی باید برای مقابله با ارتش بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در نزدیکی شهر حلب و تهدیدات دولت برای استفاده از تسلیحات شیمیایی آماده باشد.

نخست وزیر ترکیه در این دیدار گفت: نمی توانیم تنها نظاره گر خشونت ها در سوریه باشیم و شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب باید قدمهای هماهنگی را در سوریه بردارند.

پایگاه اینترنتی الجزیره، در همین حال به ادامه دخالت های مشترک آمریکا و ترکیه در سوریه می پردازد و می نویسد: پس از تحریم کمپانی نفتی " سیترول " سوریه، " هیلاری کلینتون " وزیر خارجه آمریکا امروز شنبه برای گفتگو درباره اوضاع سوریه و درگیریها در شهر حلب، با مقامات ترکیه دیدار می کند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که کلینتون امروز شنبه وارد استانبول شد و قرار است که با رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر خارجه ترکیه درباره استراتژی سه جانبه در سوریه گفتگو کند.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: در اولین بخش مذاکرات درباره حمایت غرب از مخالفین، در دومین بخش درباره افزایش فشار بر دولت بشار اسد و در سومین بخش درباره طرح روز شمار انتقال قدرت در سوریه گفتگو می شود.



به نوشته الجزیره، پیش بینی می شود که کلینتون در سفر به کلینتون از کمک ۵.۵ میلیون دلاری به آوارگان سوری خبر دهد.

بر اساس آخرین خبرها هم اکنون بیش از ۵۰ هزار آواره در اردوگاههای ترکیه در مرز با سوریه زندگی می کنند.

در همین حال سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد که بیش از شش هزار فرد آواره از شهر حلب و روستاهای اطراف این هفته وارد ترکیه می شوند.

آنتی وار نیز در مطلبی می نویسد: کلینتون پس از پایان تور آفریقایی خود قرار است که امروز شنبه با مقامات ارشد ترکیه درباره تحمیل یک دولت جدید در سوریه پس از پایان جنگ داخلی در این کشور گفتگو کند.

این پایگاه اینترنتی - تحلیلی در این گزارش تحت عنوان " نقشه آمریکا و ترکیه برای دوران پس از اسد در سوریه " با اشاره به به دخالت های آنکارا - واشنگتن در امور داخلی سوریه با وجود هشدار مقامات چینی و روسی می نویسد: در مذاکرات امروز به حمایت آمریکا از مخالفین پرداخته می شود.
وجود تفرقه در اپوزیسیون شاید بزرگترین دلیل برای حضور بشار اسد بر مسند قدرت در سوریه است و کلینتون در سفربه استانبول بر نیاز فوری برای تشکیل جبهه ای مشترک در قبال سوریه تاکید می کند.

به نوشته آنتی وار، آمریکا قول داده است تا از گروههای خاص در سوریه که حامی غرب بوده استفاده کرده و با تداوم مداخله جویی در این کشور مهره های خود را در سوریه بر مسند قدرت بنشاند.

این پایگاه اینترنتی - تحلیلی در ادامه این مطلب می نویسد: با وجود پیش بینی جوامع غربی برای کنترل سوریه به دست مخالفین، به نظر نمی رسد که افراد مسلح در آستانه تصرف شهرهای مهم باشند.

به نوشته آنتی وار، ممکن است در مذاکرات امروز استانبول به کمک های بشردوستانه و تلاش سازمان ملل برای ایجاد منطقه ای در شمال سوریه برای حفاظت از غیرنظامیان اشاره شود.

همچنین تاکید آمریکا برای ایجاد یک پایگاه عملیات شورشیان که در تضاد با تلاش سازمان ملل برای ایجاد یک منطقه بشردوستانه است، به احتمال زیاد به یک موضوع پیچیده در مذاکرات امروز تبدیل خواهد شد.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور نیز در گزارشی نوشت: کلینتون هنگام دیدار با شخصیت های مخالف سوریه در ترکیه باید بر تشکیل جبهه ای متحد و مخالف بشار اسد پافشاری کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، وجود تفرقه در اپوزیسیون شاید بزرگترین دلیل برای حضور بشار اسد بر مسند قدرت در سوریه است و کلینتون در این سفر بر نیاز فوری برای تشکیل جبهه ای مشترک در قبال سوریه تاکید می کند.

روزنامه جروزالم پست نیز در گزارشی با اشاره به سفر کلینتون به ترکیه در پی تحریم شرکت سیترول می نویسد: کلینتون با مقامات ارشد ترکیه و مخالفین سوریه درباره بحران در این کشور گفتگو می کند.

این روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی ادعا کرد که رشد مخالفین به عنوان نشانه ای از حکومت فاسد بشار اسد است که باید هر چه سریعتر به آن پایان داد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز اعلام کرد که آمریکا آماده اعمال تحریم های جدید علیه سوریه همزمان با سفر کلینتون به ترکیه برای گفتگو درباره آینده این کشور پس از دوران بشار اسد است.