به گزارش افکارنیوز، سفير ايران در سوريه طي گفتوگويي با روزنامه جام جم خبر داده است که پس از ربوده شدن۴۸ ايراني در دمشق، اغلب ايرانيان مقيم سوريه طي روزهاي اخير با سه هواپيما به تهران منتقل شدهاند.

محمدرضا رئوف شیبانی، گفته است که «تاکنون خانواده‌هایی که به دلیل بحران در معرض مشکلاتی قرار گرفته‌اند از سوی بخش کنسولی سفارت مساعدت شده و افرادی که تمایل به سفر به خارج از سوریه را داشتند با کمک و مساعدت سفارت و حمایت‌های وزیر امور خارجه عمل کردیم» و در روزهای اخیر «موفق شدیم برخی از آنها را با سه فروند هواپیما به ایران منتقل کنیم». به گفته رئوف شیبانی، «بخش دیگری از ایرانیان مقیم سوریه» نیز که «تمایل به سفر به لبنان داشتند نیز هماهنگ و امکانات اولیه در اختیار آنها قرار داده ‌شده است».

وی همچنین گفته است که «تا قبل از حادثه اخیر که منجر به ربایش تعدادی از اتباع و زائران ایرانی در منطقه ریف دمشق شد، ما سه راننده کامیون و دو مهندس ایرانی را همچنان در بند گروگانگیران داشتیم».

روزنامه جام جم با اشاره به این که «بیش از یک سال است که سوریه درگیر تحولاتی شده که آینده نامعلومی را برای این کشور رقم زده است» نوشته است که «نام سوریه در حال حاضر تقابلی را تداعی می‌کند که در جامعه بین‌المللی ایجاد شده و در یک سو کشورهایی چون آمریکا، ترکیه، عربستان و قطر قرار دارند و در سمت دیگر کشورهایی چون روسیه، چین و ایران» است و همین مسائل سبب شده تا «در حال حاضر نام سوریه، مسائل زیاد دیگری» را تداعی کند، از جمله «کشته شدن مردم بی‌گناه در درگیری‌هایی که به این کشور تحمیل شده است».

سفير جمهوري اسلامي ايران در سوريه همچنين گفته است که چنان چه ايران و سوريه را به عنوان ارکان اصلي محور مقاومت قبول داشته باشيم، طبيعي است تعرض به هر يک از اين ارکان به منزله هجوم عليه رکن ديگر است و اين که سقوط بشار مقدمهاي براي وارد آوردن فشارهاي بيشتر به جمهوري اسلامي ايران خواهد بود، در مقام تحليل، مسئله قابل قبولي است، ولي اين که غرب و نظام سلطه توان رويارويي را خواهند داشت مسئله ديگري است، اما بايد ديد که آيا نظام سلطه قادر به خروج از باتلاق سوريه خواهد بود يا خير؟