خلبان زن در شرکت هواپیمایی نفت ایران + عکس

افکارنیوز: اگر از کودکان بپرسيد وقتي بزرگ شدي دوست داري چه کاره شوي معمولا سه-چهار شغل را بيش از ساير مشاغل به عنوان آرزوهاي خود بيان مي کنند : دکتر، پليس و خلبان. در بين اين مشاغل، خلباني اگرچه براي کودکان جذابيت دارد اما معمولا شغلي مردانه است و پسرها آن را انتخاب مي کنند.

حتی در دنیای بزرگترها هم خلبانی را به عنوان حرفه ای مردانه می شناسند چرا که حساسیتهای خاصی دارد که اغلب برای عموم ناشناخته مانده است. ضمن اینکه برخی محدودیتهایی که زنان در جامعه ما با آن مواجه هستند موجب می شود زمینه انتخاب این حرفه برای این قشر کمتر فراهم باشد.

به همین دلیل اگر بشنویم که در ایران هم خلبان یا کمک خلبان زن وجود دارد شاید شگفت زده شویم. تعداد خلبانان زن در ایران فراتر از تعداد انگشتان دست نیست اما جالب اینجاست که یکی از این خلبانان در هواپیمایی نفت خدمت می کند و روز و شب خود را در مسیر جابجایی مسافرانی سر می کند که اغلب از خانواده صنعت نفت ایران هستند.

خانم سمیرا نوروزی با مدرک هوانوردی، کمک خلبان هواپیمایی نفت و متولد سال ۱۳۶۴است. خانم نوروزی سن کمی دارد و به همین دلیل زمینه پیشرفت او در آینده به عنوان یک خلبان زن ایرانی فراهم است. گفت و گوی کوتاه " عصر کیمیاگری " با این بانوی کمک خلبان را بخوانید.

چگونه وارد حرفه خلبانی شده‌اید و از چه زمانی در هواپیمایی نفت مشغول کار هستید؟

از سن ۱۲ سالگی با پرواز گلایدر خلبانی به صورت غیرحرفه ای، پرواز را شروع کردم و پس از اتمام دبیرستان، پرواز با هواپیمای اولترالایت را شروع کردم. پس از وارد شدن به دانشگاه و تحصیل در رشته هوانوردی با توجه به طولانی بودن دوره آموزش عملی به فیلیپین رفتم و آنجا مدارک خلبانی P. P. L – C. P. L و IR را اخذ کردم.

با توجه به نوع نگرش به زنان در جامعه و اینکه این شغل را مردانه می‌دانند برای جذب مشکلی نداشتید؟

متاسفانه برای جذب شدن و انجام شغل مورد علاقه اما با مشکلات زیادی مواجه بوده ام. اما این مشکلات پس از استخدام، شیرینی کار را برای من چندین برابر کرد.

در کشورهای دیگر وضعیت زنان خلبان چگونه است و تا چه حد از آنها استفاده می‌شود؟

در کشورهای دیگر خلبان خانم وجود دارد. ولی آنجا مشکلات خاص خودش را دارد.

برای تبدیل شدن از کمک خلبان به خلبان چه دوره‌هایی را باید طی کنید و چقدر به طول می‌انجامد و هم اکنون با چه هواپیماهایی می‌توانید پرواز کنید؟

در حال حاضر با هواپیمای فوکر ۱۰۰ به عنوان کمک خلبان پرواز می‌کنم. ارتقای درجه از کمک خلبانی به خلبانی نیاز به شرایط خاص دارد. به طور مثال تجربه بالا و گرفتن مدرک ATPL، نیاز به شرکت و گذراندن دوره مقدماتی کاپیتانی.

آیا تا به حال با مسافران خود که متوجه شده اند کمک خلبان پروازشان یک خانم است مواجه شده‌اید و برخورد آنها چگونه بود؟

خیلی از مسافران از اینکه متوجه می‌شوند کمک خلبان پرواز یک خانم است خوشحال می‌شوند. برخی دیگر بیشتر متعجب می‌شوند و می‌پرسند مگر در ایران خلبان خانم هم داریم.

ولی بیشتر برای خانمها این موضوع جالب است و خیلی از آنها ابراز خوشحالی می‌کنند از دیدن خلبان خانم.

آیا تا به حال با سانحه‌ای هم مواجه شده اید؟

خدا را شکر که در این مدت که در این حرفه مشغول به کار هستم با سانحه‌ای مواجه نشدم.

شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات شما از دوران پرواز یا دوران آموزشی چیست؟

با توجه به علاقه شدید من به این حرفه، تمامی لحظات پرواز برایم سرشار از خاطرات شیرین است و تا بحال با هیچ خاطره تلخی مواجه نشده ام.

زنان علاقه مند به خلبانی چه مسیری را برای نیل به این هدف باید طی کنند؟

تمامی علاقه مندان به این رشته اعم از زن یا مرد، مستلزم گذراندن دوره‌های تخصصی شامل P. P. L – C. P. L و IR هستند.

کار کردن در هواپیمایی نفت را که اغلب مسافران آن کارکنان صنعت نفت و خانواده‌های آنان هستند چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کار کردن در شرکت هواپیمایی نفت برای من سراسر افتخار است و خوشحالم که جزء کوچکی از خانواده بزرگ نفت هستم و امیدوارم که بتوانم وظایفم را در قبال آنها به نحوشایسته‌ای انجام دهم.

به عنوان یکی از معدود خلبانان زن ایرانی از پرواز با هواپیما چه احساسی دارید؟

از اینکه توانسته ام در رشته‌ای که همیشه مورد علاقه‌ام بوده و به عنوان یک آرزو به آن نگاه کردم مشغول به کار شوم، بی نهایت خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم.

پرواز هميشه براي من تازگي داشته و انرژي مثبت به من ميدهد و من هيچ وقت از پرواز احساس خستگي نميکنم.