افکارنیوز: آیا تا بحال برای شما اتفاق افتاده که برای یک پیاده روی ساده رفته باشید و با هزاران عکس بر گشته باشید؟ آیا از دیدن عکس ها ناامید شده اید؟ آیا به دیگران گفته اید : کاش خودت بودی و اونجا رو میدیدی؟ شما تنها کسی نیستید که این اتفاق برایش می افتد ! در اینجا می خواهیم روش ها ساده ای را به شما آموزش بدهیم که به شما یاد می دهد تا عکس های بهتری در سفرها و گشت هایتان بگیرید.

۱. شاتر زدن را متوقف کنید

این کار بواقع سخت است که در سرزمین دوربین های دیجیتال شاتر نزنید. در ابتدای راه طبیعی است که وقتی شروع به عکاسی می کنیم، از شاتر زدن صرفا لذت می بریم و حتی لحظه ای فکر نمی کنیم که “چرا می خواهم از این صحنه عکس بگیرم؟ ” تنها دیالوگ ما این خواهد بود: “چه جالبه!!! چلیک! ”

بنابراین وقتی به خانه می رسیم و عکس ها را در یک مانیتور بزرگ تر نگاه می کنیم، هیچ کدام از تصاویر آنگونه که بیاد می آوریم نبودند. بنابراین برای لحظه ای قبل از شاتر زدن، به صحنه ای که قصد دارید ثبت اش کنید نگاه بیندازید، و بعد شاتر را فشار دهید! بهبود عکس های شما خود انگیزه ای خواهد بود که موقعیت های مناسب برای عکس گرفتن را سریعتر پیدا کنید. به این ترتیب به زودی شما لحظه پرواز پرنده ها و ضربه زدن توپ را هم عکاسی خواهید کرد.

۲. کم کردن سرعت

بعد از اینکه عکس گرفتن های متوالی را متوقف کردید، تلاش کنید تا سرعتتان را کم کنید، چقدر کم؟ یک پله کمتر از اون چیزی که فکر می کنید. مثل کسانی که دور و اطرافشان را نمی بینند راه نروید. با دقت اطراف خود را ببینید و به جزئیاتی که در اطرافتان هستند دقت کنید تا بفهمید از چه چیزی می خواهید عکس بگیرید. قبل از عکس گرفتن از خودتان بپرسید: چرا این منظره توجه من را به خودش جلب کرد؟ وقتی چند بار این کار را تکرار کنید، شما می توانید با دقت و تمرکز موضوع ویژه و خاص مورد نظرتان را پیدا کنید!

۳٫نزدیک شوید

آیا تا بحال به علامت کوچک ” گل”(مایکرو) دقت کرده اید؟ از آن استفاده کنید. این حالت به لنز دوربین شما اجازه می دهد که روی سوژه نزدیکتری فوکوس کند و یک عکس “کلوز آپ” یا “نمای نزدیک” خوب از گلها بگیرید. این یک روش عالی است برای عکس گرفتن از گل ها، حشرات(باید سریع باشید) و سنگ ها.

۴٫پس زمینه و پیش زمینه

پس زمینه و پیش زمینه دو عنصری هستند که مفهموم بسیاری از عکس های عالی را ایجاد می کنند. پس زمینه، نزدیک ترین سوژه به دوربین

و پیش زمینه، دورترین سوژه از دوربین است. یک سوژه جالب پیدا کنید و آن را مقابل دوربین قرار دهید. سنگ، گل، یک مسیر دنباله دار و غیره! این سوژه ها معمولا باید ۳ قدم با دوربین شما فاصله داشته باشند.

وقتی یک پس زمینه خوب پیدا می کنید به دنبال یک پیش زمینه جالب باشید که چشمهای شما و البته بیننده را به آن سمت بکشاند. مثل رود، پرتگاه، آبشار، رنگین کمان … این روش باید بر عکس نیز انجام شود. یک پیش زمینه خوب پیدا کنید، سپس یک پس زمینه ی مناسب و سپس: چلیک! با تمرین کردن این روش ها، شما تغییرات قابل مشاهده ای را در عکس هایتان خواهید دید!

۵٫قانون یک سوم ها

اگر تا بحال به عکس های بهترین عکاس های طبیعت نگاه کرده باشید، قانون یک سوم بیشترین چیزی است که به چشم می خورد ! اگر شما یک عکس بگیرید و در آن دو خط افقی و دو خط عمودی فرضی رسم کنید، در این صورت شما به یک شبکه دست یافته اید. عنصر یا سوژه اصلی عکس شما می بایست روی یکی از این نقاط تقاطع خطوط عمودی و افقی قرار بگیرد.