به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، شیوا بهمنش افزود: ماماها مشاوری برای مادران و دختران محسوب میشوند و خدماتشان طیف وسیعی از فعالیتها را از اوان نوجوانی به خود اختصاص میدهد و میتواند کلیدی برای رفع مشکلات بهداشتی و بیماریهای زنان باشد.

وی با ابراز تأسف از اینکه در بسیاری از موارد خدمات مامایی تحت پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌گیرد، گفت: سال‌هاست که گروه مامایی با این معضل روبروست، اما تاکنون اقدام مناسبی در این خصوص رخ نداده است.

به‌منش تأکید کرد: لازم است از سوی مسوولان وظایف ماماها و وضعیت آنها مورد بررسی بیشتری قرار گیرد تا در خصوص تغییر وضعیت آنها تمهیدات لازم اندیشیده شود.

این کارشناس مامایی گفت: تحت پوشش نبودن خدمات مامایی باعثشده که مادران و حتی دختران برای مراجعه به متخصصان زنان و زایمان رغبت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: زمانی که فرد بیمار نتواند از دفترچه درمانی خود برای دریافت خدمات داروخانه‌ای و یا سونوگرافی زیر نظر ماماها استفاده کند مجبور می شود که به مطب متخصصان رفته و در آنجا به درمان بپردازد.

به‌منش اظهار کرد: همین تحت پوشش بیمه نبودن خدمات مامایی مهمترین علت کم و یا خالی بودن مطب ماماها از نظر جمعیتی است که رغبت فعالیت را از ماماها می‌گیرد.

این ماما ادامه داد: خود این امر باعثمی‌شود بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته مامایی اقدام به تاسیس مطب نکنند و ترجیح دهند که همچنان بیکار بمانند که قاعدتاً همه این موارد دلیل محمکی است که دختران و مادران از خدمات مامایی و مشاوره‌ای سودمند آنها بی‌بهره بوده و دچار مشکل شوند.

وی افزود: عدم جذب فارغالتحصیلان مامایی در بیمارستانها و مراکز درمانی در راستای استانداردسازی نیروی انسانی مورد نیاز در این مراکز و کم بودن تعداد ماماهای شاغل از دیگر مهمترین مشکلات ماماهاست.