به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، در تاريخ ۲۳ جولاي سال جاري ميلادي يك ابر عظيم حاوي مواد خورشيدي در سمت راست خورشيد فوران كرد و به فضا فرستاده شد.

سفینه فضایی رصدخانه خورشیدی ناسا(STEREO) این صحنه را رصد کرد.

دانشمندان مرکز پرواز فضایی گودارد در گرینبلت سرعت جدایی این ابر عظیم موسوم فوران تاج خورشیدی(CME) به هنگام جدایی از خورشید را بین یک هزار و ۸۰۰ و دو هزار و ۲۰۰ مایل در ثانیه اعلام کرده‌اند.

به گفته آن‌ها این ابر یکی از پرسرعت‌ترین CMEs است که تاکنون توسط یک سفینه اندازه‌گیری شده است.

سفینه ناسا همچنین داده‌های بیشتری را در ۱۷ ساعت پس از وقوع این پدیده فضایی و هنگامی که ابر به سرعت ۷۵۰ مایل در ثانیه رسیده بود، ارائه داد.

این فناوری همچنین مجهز به ابزاری برای اندازه‌گیری شدت میدان مغناطیسی است که در این مورد چهار برابر قوی‌تر از معمول‌ترین CMEs بود.

هنگامی که میدان‌های مغناطیسی قوی به نزدیک زمین می‌رسند، موجب بروز توفان‌های ژئومغناطیسی می‌شوند که محیط مغناطیسی خود زمین را مختل کرده و بر عملیات ماهواره‌یی اثر گذاشته یا در بدترین سناریو جریان‌های برق را در زمین تحریک می‌کند.

میدان مغناطیسی این ابر ۸۰ نانوتلسا گزارش شد. این میدان مغناطیسی حتی بزرگ‌تر از CMEs است که در اکتبر سال ۲۰۰۳ موجب ایجاد توفان‌های ژئومغناطیسی نزدیک زمین شد.

این رویداد منجر به انفجار پروتون‌های سریع از خورشید شد و تعداد ذرات باردار نزدیک سفینه در عرض یک ساعت پس از آغاز جدایی این ابر عظیم ۱۰۰ هزار گزارش شد.

هنگامی که چنین انفجارهای ذرات خورشیدی به میدان مغناطیسی زمین حمله می‌کنند به عنوان توفان تشعشع خورشیدی از آن‌ها نام برده می‌شود و می‌توانند ارتباطات با فرکانس رادیویی بالای مورد استفاده خلبان‌های هواپیماها را مسدود کنند.

این رویداد ذره‌یی پر انرژی خورشیدی(SEP) همچنین شدیدترین پدیده اندازه‌گیری شده توسط سفینه مزبور است.

خورشید هر ۱۱ سال یک بار یک چرخه فعالیت از خود به نمایش می‌گذارد که طی آن فعال‌تر شده و به سمت آنچه " بیشینه خورشیدی " نامیده می‌شود حرکت می‌‌کند.

گفته ميشود بيشينه خورشيدي بعدي در سال ۲۰۱۳ روي خواهد داد.