به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، عصر دیروز چهارشنبه، اجلاس فوقالعاده سران سازمان همکاری اسلامی با حضور رهبران و نمایندگان ۵۷ دولت به کار خود پایان داد.

تعلیق عضویت سوریه

بر اساس این گزارش، در این اجلاس، سران کشورهای عضو این سازمان با اکثریت آراء، به تعلیق عضویت سوریه از این سازمان رای دادند.

این درحالی است که کارشناسان سیاسی بر این باورند که چنین اقدامی ناشی از سیاست خصمانه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه دمشق است و این کشورهای عربی همانند تعلیق عضویت دمشق از اتحادیه عرب، این بار نیز تحت فشارهای خارجی تصمیم به چنین تعلیقی گرفته‌اند.

در بیانیه پایانی این اجلاس، بدون اشاره به حمایت برخی از دولت‌های عضو این سازمان از خشونتها در سوریه و نیز تسلیح گروهک‌های تروریستی، نقض آشکار حقوق بشر در سوریه محکوم شد.

در نشست روز سه‌شنبه وزرای خارجه دولت‌های عضو این سازمان، پیشنهاد تعلیق عضویت سوریه طرح شده بود که ایران و الجزایر با آن مخالفت کرده بودند.

تشکیل مرکز گفت‌و‌گو میان مذاهب اسلامی

در این نشست همچنین توافق شد که به پیشنهاد ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی، یک مرکز برای گفت‌وگو میان مذاهب اسلامی به منظور مقابله با فتنه میان مسلمانان تاسیس شود.

ضرورت حمایت از مقدسات اسلامی در قدس

همچنین بر ضرورت تلاش برای حمایت از مقدسات اسلامی در قدس و اراضی اشغالی فلسطین تاکید شد.

بر اساس این گزارش، با اینکه مهمترین مسئله مطرح در بیانیه پایانی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، پرونده سوریه بود، اما تلاشهای موجود برای یهودی‌سازی و شهرک‌سازی در قدس، مسجدالاقصی و فلسطین اشغالی نیز محکوم شد و دولت‌های عضو این سازمان بر ضرورت حمایت از ملت فلسطین به هر شکل ممکن مادی، معنوی و دیپلماتیک تاکید کردند.

محکوم کردن جنایات علیه مسلمانان میانمار

در بخش پایانی این بیانیه از تمامی دولتهای عضو این سازمان که با دولت میانمار رابطه سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی دارند خواسته شد که از این روابط برای اعمال فشار بر دولت مذکور استفاده کنند و با تهدید به تحریم و توقف روابط، از تداوم کشتار و جنایت علیه اقلیت مسلمان این کشور جلوگیری به عمل آورند.