به گزارش افکارنیوز، ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي ايلاف، بثينه شعبان، مشاور سياسي و اطلاع رساني بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه امروز (پنجشنبه) در گفتوگو با روزنامه چاينا ديلي اعلام كرد: ما از مواضع كشورهايي نظير روسيه و چين راضي و خرسنديم چرا كه اين دو كشور همانند كشورهاي استعمارگر با مردم سوريه به عنوان مردم تحت استعمار برخورد نكردند.

مشاور اسد افزود: موضع روسیه و چین متفاوت از موضع غرب است و سفر من به پکن با هدف ارائه چهره‌ واقعی از وقایع سوریه به دولت چین است.

شعبان از کلمه " مخالفان " در اشاره به مخالفان بشار اسد استفاده نکرد و گفت: آنها کسانی هستند که قدرت‌های خارجی آنها را مجهز به سلاح کرده و برای انجام اقدامات خشونت‌آمیز نابودی سازمان‌های دولتی و ربایندگی تشویق می‌کنند.

بثینه شعبان تاکید کرد: تحریم‌های غرب علیه سوریه تاثیر منفی بر بخش بهداشت و زندگی شهروندان سوریه گذاشته است.

وی افزود: مخالفان و کشورهای غربی خود را با درخواست برای برکناری نظام سوریه در تنگنا قرار داده‌اند.

قرار است شعبان امروز در جریان سفرش به پکن با یاینگ جیچی، وزیر امور خارجه چین دیدار کند.

از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی المحیط در خبری گزارش داد: شورای امنیت امروز به طور رسمی ماموریت هیات ناظران سازمان ملل را در سوریه پایان می‌دهد.

دیپلمات‌ها اعلام کردند: ۱۵ عضو شورای امنیت امروز در نشستی بر حفظ ارتباط سازمان ملل با دفتر ارتباطات سیاسی در دمشق در راستای حمایت از تلاش‌های بین‌المللی و تلاش‌هایی که میانجی‌گر آتی سازمان ملل انجام خواهد داد، تاکید می‌کنند.

ژرار آرو، سفیر فرانسه که ریاست شورای امنیت را در ماه جاری میلای بر عهده دارد، گفت: شورای امنیت در خصوص مساله سوریه متحد و منسجم نیست و پیش‌بینی نمی‌کنم که هیچ تصمیمی در زمینه اوضاع سیاسی بگیرد.

از سوی دیگر، سایت شبکه الجزیره، گزارش داد که بازپرسان حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی مدعی شدند که نیروهای دولت سوریه مرتکب جنایت‌های ضد بشری و جنایت‌های جنگی شده‌اند.

این بازپرسان اعلام کردند که مخالفان مسلح سوری نیز مرتکب جنایت‌های جنگی از جمله اعدام شده‌اند.

این بازپرسان از شورای امنیت خواستند تدابیر مناسبی را با توجه به خطرناک بودن تجاوزات صورت گرفته در سوریه اتخاذ کند چرا که ممکن است اوضاع سوریه تبدیل به جنگ داخلی شود.

کارین ابوزید، بازپرس آمریکایی اعلام کرد: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که دو طرف مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند.

همچنین پائولو پینرو، رئیس کمیته تحقیقاتی اعلام کرد که ارتش دولت سوریه با ۳۰۰ هزار سرباز مناطقی را که مخالفان در شهرها تحت کنترل داشتند، هدف قرار داده است.

وی افزود: ما یک هیات قضایی یا هیات دادستانی نیستم و این مساله مربوط به شورای امنیت است نه کمیته تحقیقاتی.

این پازپرسان مستقل بیش از ۱۰۰۰ مصاحبه و گفت‌وگو را با آوارگان سوری داشتند و این گزارش طی یک سال گذشته صورت گرفته و شامل ۱۰۲ صفحه است و قرار است به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شود.

بر اساس این گزارش، مخالفان سوریه بسیاری از اعضای ارتش سوریه را که به اسارت درآورده بودند، کشته‌ و بعضا بعد از محاکمه‌های صوری آنها را به قتل رسانده‌اند حتی بدون وجود تضمین‌های قضایی اساسی اقدام به اعدام زندانیان‌شان کرده‌اند.

اين بازپرسان اعلام كردند كه ليستهاي محرمانهاي از مظنونان كه آنها را مسئول تجاوزات رخ داده در سوريه ميدانند آبديت (بروز) كرده و به ناوي پيلاي، كميسيونر حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهند كرد.