به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، در حالي رستم قاسمي امروز از دو فاز ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و۱۸ ميدان گازي پارس جنوبي بازديد كرد كه طبق برنامه اعلام شده قرار است توليد گاز از اين دو فاز پاييز امسال آغاز شود.

** پیشرفت حدود ۹۰ درصدی فاز ۱۵ و۱۶ پارس جنوبی

هم اکنون پیشرفت فاز ۱۵ و۱۶ پارس جنوبی به ۸۹ درصد رسیده است. اگر چه برای برداشت گاز از این فاز تاریخ های متفاوتی مانند پاییز ۹۰ و تابستان ۹۱ اعلام شده بود اما این‌بار طبق جدیدترین وعده مسوولان تولید گاز از این فاز تا پاییز امسال محقق می‌شود.

قرارداد توسعه‌ فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به ارزش دو میلیارد و ۹۶ میلیون دلار بین شرکت ملی نفت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) اوایل تیر ماه سال ۱۳۸۵ به امضا رسید و عملیات اجرای این دو فاز از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است.

قرارداد ساخت پالایشگاه این دو فاز نیز بین شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرمای اصلی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به عنوان مسوول بخش خشکی و نماینده‌ پیمانکاران در طرح و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به عنوان مسوول بخش دریا بسته شده است.

هم‌چنین ساخت سکوها و سازه‌های فوقانی آن‌ها از سوی دو شرکت ایزوایکو و صف با نظارت شرکت تاسیسات دریایی انجام می‌شود و ساخت لوله‌های دریایی و مدیریت بخش دریا نیز مستقیما بر عهده‌ شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی است.

به گزرش ایسنا، درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی فاز ۱۵ و۱۶ پارس جنوبی معادل سه میلیارد دلار تخمین زده شده است.

هدف‌ از طرح توسعه فاز ۱۵و ۱۶ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع(ال. پی. جی) و یک میلیون تن اتان است.

تاسیسات‌ دریایی‌ و ساحلی‌ این‌ دو فاز مشترک گازی از دو سکوی‌ حفاری‌ تولید شامل‌ ۲۴ حلقه‌ چاه‌، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ ۳۲ اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقریبی‌ ۱۰۰ کیلومتر، دو خط‌ لوله‌ ۴.۵ اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ ۱۰۰ کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌سازی‌ گاز و سرویس‌های‌ جانبی است.

** پیشرفت فاز ۱۷ و۱۸ به ۷۱ درصد رسید

به گزارش ایسنا، همچنین فاز ۱۷ و ۱۸ یکی دیگر از طرح‌های مهرماندگار دولت در صنعت نفت است که قاسمی امروز از آنها بازدید کرد. پیشرفت این فاز در حال حاضر ۷۱ درصد اعلام شده است. پیشرفت این طرح تا اواخر تیرماه امسال ۶۷ درصد بود. طبق برنامه اعلام شده تولید زودهنگام از فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در مهرماه و تکمیل پروژه تا پایان امسال انجام می‌شود.

طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی پس از برنده شدن شرکت OIEC در مناقصه اردیبهشت ماه ۱۳۸۴، به کنسرسیومی متشکل از شرکت های پترو پارس، IOEC و OIEC واگذار شد، اما پس از گذشت بیش از ۱۰ ماه کارفرمای پروژه کنسرسیوم قبلی را منفک و پروژه به کنسرسیوم OIEC و دو شرکت دیگر ایرانی واگذار شد.

هزینه ساخت پروژه‌های ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی دو میلیارد دلار است که در صورت بهره‌برداری کامل از آن روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تصفیه شده به منظور انتقال به شبکه سراسری و ۷۰ میلیون متر مکعب گاز اتان برای تحویل به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تولید و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد استحصال می‌شود. همچنین تولید سالانه یک میلیون تن گاز مایع و ۲۷ میلیون بشکه میعانات گازی برای صادرات پیش بینی شده است.

به گزارش ایسنا، پنج فاز پارس جنوبی فازهای ۱۲،۱۳، ۱۵و۱۶،۱۷ و ۱۸،۲۲، ۲۳،۲۴ در لیست طرح‌های مهر ماندگار دولت قرار گرفته اند و باید تا پایان دولت دهم تولید زودهنگام از آنها آغاز شود.

در حال حاضر توليد از ۱۰ فاز اول پارس جنوبي عملي شده است كه روزانه بيش از ۲۹۰ ميليون متر مكعب گاز در روز از اين فازها توليد ميشود. البته با تكميل ۲۹ فاز استاندارد ميدان مشترک پارس جنوبي، تا پايان سال ۱۳۹۳ حجم توليد گاز كشور به مرز روزانه ۸۰۰ ميليون مترمکعب خواهد رسيد.