به گزارش افکارنیوز فیروز رضایی بعد از ظهر روز پنجشنبه در گفتگو با مهر اظهار داشت: بر اساس برآوردهای اولیه ۳۲۰ واحد آموزشی در سه شهرستان هریس، اهر و رزقان از پنج تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده اند که برآورد نهایی میزان خسارت وارده، اوایل هفته آینده مشخص خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون اکیپ های فنی اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با حضور در مناطق زلزله زده مشغول ارزیابی دقیق میزان خسارت وارده هستند و تا یکشنبه آینده آمار نهایی قابل ارائه خواهد بود.

وی افزود: آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در کنار سرعت لازم، توجه دارد که در بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب دیده دقیق باشد تا مجدداً واحدهای ناپایدار، ساخته نشود ضمن اینکه شعار اصلی آموزش و پرورش این است که در مهرماه جاری، هیچ دانش آموز ساکن در مناطق زلزله زده، بی مدرسه نخواهد ماند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه جهت تحقق این شعار محوری، سناریوهای مختلفی طراحی و اجرا خواهد شد، تشریح کرد: تا بازسازی کامل واحدهای آسیب دیده، عده ای دانش آموزان با تامین امکان ایاب و ذهاب، به مدارس واقع در روستاهای همجوار انتقال خواهند یافت ضمن اینکه برخی مدارس به صورت دو شیفته به خدمات آموزشی را خواهند کرد و از سوی دیگر در برخی مناطق، مدارس پیش ساخته احداثخواهد شد.

وی افزود: پیش بینی اولیه اداره کل آموزش و پرورش استان این است که ۵۰ درصد مجموع واحدهای آسیب دیده آموزشی با انجام کارهای جزئی و لکه گیری قابل استفاده مجدد باشد ولی اظهار نظر دقیق در این خصوص منوط به تهیه گزارش فنی اکیپ های اعزامی است.

رضایی، همچنین گفت: با وجود آسیب های جزئی به ادارت آموزش و پرورش سه شهر اهر، هریس و ورزقان خدمات تعریف شده به صورت منظم ارائه می شود و هیچ یک از ادارات، تعطیل نیستند.

وی افزود: اداره آموزش و پرورش هریس، آسیب جدی تری نسبت به ادارات دو شهرستان دیگر دیده که با انتقال این اداره به یک مدرسه مقاوم و یا اجاره یک فضای اداری دیگر، کار مقاوم سازی انجام خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی همچنین گفت: بر اساس گزارش های واصله، تمام فرهنگیان ساکن در مناطق زلزله زده صحیح و سالم در کنار خانواده هایشان هستند ولی ۲۵ دانش آموز، جان خود را در این سانحه طبیعی از دست داده اند.