به گزارش افکارنیوز، سایت روزآنلاین به نقل از روزنامه نیویورک تایمز(The New York Times)پنج شنبه ۲۶ مرداد(August ۱۶) خبر داد: تحریم های آمریکا علیه ایران به سدی در برابر کمک رسانی ها به زلزله زدگان ایرانی تبدیل شده است.

این روزنامه آمریکایی در این باره نوشت: «دو زمین لرزه مرگبار در ایران در آخرین روزهای هفته(میلادی) نخستین فاجعه طبیعی از زمان تصویب تحریم های دشوار مالی علیه جمهوری اسلامی به خاطر برنامه اتمی اش محسوب می شود که خود باعثافزایش نگرانی در میان ایرانی – آمریکایی هایی شده است که می خواهند پول های خود را به زلزله زدگان اهدا کنند. آن ها نمی دانند آیا چنین کمک هایی قانونی است یا خیر؟»

روزنامه نیویورک تایمز اضافه کرد: «روز دوشنبه مقامات آمریکایی اعلام کردند که کمک های انسان دوستانه به قربانیان فاجعه ای که در یک منطقه ترک زبان بیش از ۳۰۰ کشته و هزاران بی خانمان به جای گذاشته است از تحریم ها معاف خواهد بود. با این حال شورای ملی ایرانیان آمریکایی که در شهر واشنگتن مستقر است گفته نگرانی هایی جدی وجود دارد که شدت و دامنه تحریم ها به " مانعی بر سر راه کمک های انسان دوستانه بدل شود. "

این شورا با انتشار بیانیه ای در وب سایت خود خاطرنشان کرده است: " دولت باراک اوباما باید تمام اقدامات لازم را انجام دهد تا اطمینان خاص شود جریان کمک های انسان دوستانه و امدادی به دلیل اختلافات میان دولت ایالات متحده و ایران مسدود نمی شود. " رئیس این شورا، در مصاحبه ای تلفنی گفته است ممنوعیت ها در خصوص معاملات بانکی که شامل چندین بانک ایرانی از جمله بانک مرکزی می شود، باعثشده تا بانک های آمریکایی حتی با وجود اخذ مجوز، تمایلی برای نقل و انتقال پول به ایران نداشته باشند. او می گوید: " بیشتر بانک ها این روند را کاملا قطع کرده اند. باید به خاطر داشته باشیم که سیاست محاصره اقتصاد ایران، برای غربی ها به یک لکه ننگ تبدیل شده است.»

این روزنامه معتبر آمریکایی ادامه داد: «" پارسی " می گوید تنها راه عملی برای ایرانی - آمریکایی هایی که می خواهند به قربانیان زلزله کمک کنند ارسال پول از طریق حواله خانواده است که تحریم ها اجازه آن را داده اند. با این امید که کمک ها به دست سازمان امدادگر یا اشخاصی که در ایران کار می کنند برسد. او می گوید: " بسیاری از مردم ناراحت هستند. "»

به نوشته نیویورک تایمز؛ کانون وکلای ایرانی آمریکایی ها ، دیگر گروه مستقر در واشنگتن نیز نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده است. آن ها در نامه ای خطاب به آدام زوبین مدیر اداره نظارت بر دارایی های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا که وظیفه اش نظارت بر تحریم ها است نوشته اند: "تحریم های کنونی علیه ایران مانعی بر سر راه کمک های فوری و بشردوستانه است" . این گروه از مقام مذکور خواسته است تا به نهاد های مالی اطمینان خاطر دهد " که آن ها مجاز به انجام معاملات افراد آمریکایی برای کمک به امدادرسانی در خصوص زلزله ایران هستند."