آیا قیمت مسکن کاهش می یابد؟
سرویس اقتصادی افکار نیوز -

سالها است که مسکن در ایران مطمئن ترین نوع سرمایه گذاری است. به قول بازاری ها " ملک هیچگاه خیانت نمی کند " اما چند سالی است که بازار مسکن خیانت کار شده است به خصوص پس از صعود ناگهانی قیمت در سالهای ۸۶ و ۸۷.

به گزارشافکار نیوز،ابتدای سال ۹۱ نیز با رشد قیمت مسکن آغاز شد؛ خرید و فروش در این بازار اگر چه اندک بود اما سبب شد قیمت مسکن ۲۰ درصد افزایش را در اردیبهشت امسال تجربه کند. از آن پس بازار با عدم تقاضا مواجه شد تا حدی که رییس اتحادیه مشاورین املاک اعلام کرد بازار خرید و فروش مسکن در رکود مطلق است و تقاضا در این بازار به حداقل رسیده است. خسروی عدم تقاضا را عاملی برای کنترل بازار دانست و از مردم خواست تا با نخریدن اسب سرکش قیمت را مهار کنند.

اکنون ۵ ماه از سال ۹۱ گذشته است و بازار همچنان با حداقل معاملات ملکی به کار خود ادامه می دهد. رکود سنگین بر بازار تحمیل شده و کسی انتظار رشد قیمت را حداقل تا پایان سال ندارد. البته برای این موضوع نیز دلایل متعدد وجود دارد؛ اول اینکه ایرج رهبر اعلام کرده است میزان ساختمانهایی که در سال ۹۰ پروانه ساخت گرفته اند بیشتر از هر زمان دیگری است و به همین جهت در نیمه دوم سال ۹۰ عرضه افزایش می یابد.

از سوی دیگر مسکن ویژه تهران نیز کلید خورده که با عرضه بیش از ۱۰ هزار مسکن در تهران امید به افزایش قیمت در آینده و حضور سفته بازان در بازار را منتفی می کند. یک اقدام دیگر نیز وزارت راه و شهرسازی در دست اجرا دارد و آن ساخت مسکن پرداکنده است که بزودی در کلیه مناطق تهران آغاز خواهد شد.

اعمال مالیات بر خانه های خالی و تلاش دولت و مجلس برای بازگرداندن این خانه ها به چرخه معاملات ملکی نیز یکی از دلایلی است که کارشناسان برای کاهش قیمت مسکن مطرح می کنند البته اجرای این طرح هنوز در ابهام است و مجلسیان در این خصوص تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده اند.

همه این موارد دست به دست هم می دهد تا رکود بازار مسکن امسال از جنس دیگری باشد و پس از آن نه تنها افزایش قیمت مسکن نداشته باشیم بلکه شیب رشد قیمت مسکن نسبت به سال گذشته کمتر شود.

امید به رونق اقتصادی در کشور اگر چه کاهش یافته اما بازارهای موازی مسکن توانسته اند سهم بالایی از نقدینگی را جذب کرده و وفضا را برای رونق این بازارتنگ ترکنند بنابراین افزایش قیمت مسکن در سال جاری در خوشبینانه ترین حالت برابر با نرخ تورم خواهد بود.