هرچند قبل از آغاز هدفمندسازي يارانهها حمايت از صادرات توسط مسئولان وزارت بازرگاني چندين بار بيان و اعلام شده بود كه بسته حمايتي و همچنين كمك بلاعوضي براي حمايت از اين بخش مدنظر قرار گرفته است اما بعد از آغاز هدفمندسازي يارانهها تاكنون كه خبري از اين حمايت نبوده است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که بروز نگرانی‌های فعالان اقتصادی کشور به‌خصوص در بخش صادرات این روزها تشدید شده است.

از جمله این فعالان اقتصادی محسن بهرامی، عضو اتاق بازرگانی ایران و معاون اسبق وزارت بازرگانی، است که اعتقاد دارد که اگر با فوریت حمایت از صادرات عملیاتی نشود صادرات ایران با کاهش مواجه خواهد شد.

بهرامی در این مورد گفته است: اگر حمایت‌ها با فوریت صورت نگیرد، طبیعی است که صادرات دستخوش توقف و کاهش می‌شود. البته ‌با همین حمایت‌ها هم تازه وضع صادرات مانند روند سابق می‌شود که صادرکننده به دلیل افزایش نیافتن نرخ ارز سال به سال قدرت رقابتش کاهش می‌یافت.

وی ادامه داد: هرچه جلوتر می‌رویم کار سخت‌تر می‌شود و اکنون تحت تاثیر اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها هزینه‌ای دیگر نیز اضافه می‌شود که آن هم این است که تحت تاثیر اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی سوخت، ممکن است هزینه حمل‌ونقل کالاهای صادراتی افزایش یابد.

این عضو اتاق بازرگانی اضافه کرد: آن‌چه مسلم است این‌که در اجرای قانون هدفمندسازی چون بناست قیمت حامل‌های انرژی به سطح قیمت‌های بین‌المللی برسد و اکنون نیز شاهد آن هستیم از جمله گازوئیل که تقریبا ۲۰۰ برابر، بنزین چهار برابر و بعضی اقلام نیز چهار تا هفت برابر شده‌اند، بنابراین هزینه تولید نیز تحت تاثیر این افزایش قرار می‌گیرد و هزینه تمام شده تولیدات داخلی و تولیدات برای صادرات افزایش می‌یابد که این افزایش بسته به وابستگی‌ آن‌ها به حامل‌های انرژی کم و زیاد می‌شود.

وی در توضیح بیشتر این موضوع بیان کرد: برخی هم در حمل مواد اولیه و هم در حمل محصول نهایی خود باید این افزایش قیمت را متحمل شوند که این موضوع در قیمت تمام شده خود را نشان می‌دهد و قیمت محصولات صادراتی را افزایش می‌دهد.

بهرامی با اشاره به نرخ ارز متذکر شد: از سوی دیگر به دلیل ثابت نگه داشتن نرخ ارز درآمد سود واحد فرقی نخواهد کرد که این‌ها قرار است به دو شکل جبران شوند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد از طریق بسته حمایتی صنعت قرار است به صنایع کمک شود که این اقدام از طریق تسهیلات ارزان‌قیمت است و علاوه بر این، از طریق افزایش مشوق‌های صادراتی حمایتی دیگر نیز صورت بگیرد که هنوز اجرا نشده است.

با وجود این وی خاطرنشان کرد: اما در اینجا موضوع قابل توجه هزینه حمل ونقل است که اگر از این طریق افزایش قیمتی به وجود آمده اما برای پوشش این افزایش قیمت، برنامه‌ای اعلام نشده است.

معاون اسبق وزارت بازرگاني تاكيد كرد: آنچه هنوز براي آن برنامهاي اعلام نشده همين موضوع پوشش هزينههاي حملونقل كالاهاي صادراتي است كه به صراحت در اين مورد مسئلهاي اعلام نشده، در حالي كه اين موضوع اثر جدي بر روي صادرات كالاهاي حجيم ميگذارد.