افشاگری نصرالله پیرامون قتل حریری

افكار نيوز - سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله در كنفرانس خبري كه در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در حال افشاي دخالت صهيونيستها در ترور رفيق حريري نخست وزير پيشين لبنان، گفت: امروز مطالبي را بيان ميكنم كه به كمك آن آفاق جديدي در رابطه با تحقيقات مربوط به ترور رفيق حريري گشوده و به اتهام دشمن اسرائيلي در ترور حريري استناد خواهد شد.

به گزارش افکار، ‌ دبیرکل حزب الله لبنان افزود: در جلسه‌ای که در آن روز برگزار شد گفتند که برای ترور شما برنامه‌ریزی شده بود و حتی گفتند که صهیونیست‌ها برای ترور شما یعنی بنده کمین نصب کردند. این مطالب مواردی است که نمی‌توان نسبت به آن سکوت کرد. ترور رفیق الحریری هم برای ما بسیار مهم است و نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت.

سیدحسن نصرالله ادامه داد: در دیداری که با مقامات دستگاه اطلاعاتی سوریه بعد از واقعه ۱۹۹۳ داشتم. داخل پرانتر می‌گویم(ژنرال حسن سلامی که استخوان‌هایش هم پودر شده بود و ایشان را کشته بودند). ژنرال قاضی از مقامات استخباراتی سوریه که در زمان مرحوم " حافط اسد " این مطالب را آن زمان به من منتقل کرد.

وی افزود: در آن جلسه مقرر شد که من با ژنرال " عماد علی " دیدار داشته باشم. مواردی مطرح شد که الان مورد نظر ما نیست. در آن موقع " عماد ابو حسن " آزاد شد به عبارتی موضوع حل و فصل شد. پس از آن قضیه در سال ۱۹۹۹ نیروهای امنیتی مقاومت تواستند فردی را برای صهیونیست‌ها در جنوب بیروت در ضاحیه جاسوسی می‌کرد بازداشت کنند. این جاسوس نامش " احمد نصر الله " بود که نیروهای مقاومت توانستند وی را به جرم جاسوسی و فیلمبرداری بازداشت کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: در بازجویی هایی که از این شخص صورت گرفت تصاویر ضبط شده وی که برای صهیونیست‌ها فرستاده بود نیز ضبط شد هر چند که ما در آن زمان به موضوع رفیق حریری و ترور وی توجه خاصی نداشتیم چون این موضوع در آن زمان هنوز محقق نشده بود.

نصرالله گفت: در حال حاضر به دلیل ضیع وقت بعدا برخی اعترافات وی را بیان می‌کنم. احمد نصرالله اعتراف کرد که با صهیونیست‌ها ارتباط داشته و برخی اسامی همانند " عماد مغنیه را نام برد و تاکید کرد که به صهیونیست‌ها اطلاعات نادرست داده و مطالبی کاملا غیر واقعی برای آنها فرستادم. این جاسوس همچنین اعلام کرد که با مرحوم رفیق حریری تماس گرفته و به وی به دروغ گفته است که حزب الله برای ترور شما برنامه‌ریزی کرده است. این در حالی است که در جلسه‌ای که در سوریه برگزار شده بود به افرادی به شهید عماد مغنیه اطلاع داده بود که اشخاصی از صهیونیست‌ها برای ترور " بهیه حریری " از نزدیکان رفیق الحریری نیز برنامه‌ریزی کرده بودند.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود گفت: من در آن برهه نوارهای ویدئویی مربوط به " احمد نصرالله " را در اختیار سوری‌ها قرار داده بودم. این در حالی است که این شخص پس از مدتی که البته من دلایل آن را نمی دانم از زندان دولت سوریه فرار کرد و به فلسطین اشغالی رفت که البته ما اطلاع بیشتری از جزئیات آن در اختیار نداریم. این جاسوس هم‌اکنون در فلسطین اشغالی در کنار خانواده خود زندگی می‌کند این اولین نکته‌ای است که این جاسوس با حمایت صهیونیست‌ها وارد عمل شد و به مرحوم شهید رفیق الحریری معلوماتی اشتباه داد و مدعی شد که حزب الله قصد داشته که حریری را ترور کند.
اسرائیل از سپتامبر سال ۱۹۹۳ تلاش می‌کرد تا رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان را متقاعد کند که حزب‌الله قصد ترور او را دارد.
وی با اشاره به سابق این رژیم در ترور شخصیت‌های سیاسی لبنان و فلسطین افزود: اسرائیل توان این را دارد که مرتکب عملیات تروری مانند ترور رفیق حریری شود و شواهدی زیادی در این باره وجود دارد.
سید حسن نصرالله با اشاره به خصومت‌های رژیم صهیونیستی با سوریه گفت: اسرائیل به این دلیل با سوریه خصومت دارد که این کشور حقوق خود را مطالبه و از مقاومت و فلسطینی‌ها حمایت می‌کند.
دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: بشار اسد رئیس جمهور سوریه به من اطلاع داد که یکی از سران عرب به او گفته است، آمریکایی‌ها با ادامه حضور نیروهای این کشور در لبنان مخالفت نمی کنند به شرط اینکه حزب الله و اردوگاه آوارگان فلسطینی خلع سلاح شوند.
نصرالله با اشاره به فعالیت شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان تصریح کرد: اسرائیل توانمندی شناسایی هوایی و به دست آوردن اطلاعات از طریق مزدوران، جاسوسان و نیروهای ویژه را برای ترور دارد.
سید حسن نصرالله افزود: امروز مشخص می شود اسرائیل شمار زیادی مزدور در عرصه های مختلف در داخل لبنان دارد.
وی گفت: پیش از ترور رفیق حریری اسرائیل از مزدورانش خواسته بود، اوضاع و تحولات در اطراف منزل نخست وزیر سابق و فرمانده ارتش لبنان را بررسی کنند.
دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنان خود خطاب به کمیته ترور رفیق حریری این سوال را مطرح کرد که چرا کمیته تحقیق بین المللی از جاسوسان اسرائیلی در لبنان بازجویی نمی‌کند تا سرنخ‌های جدیدی در این باره کشف شود.
وی گفت: جاسوسانی که در لبنان بازداشت شده‌اند به بمب گذاری، ارتباط و تماس با اسرائیل و کارگذاشتن دوربین اعتراف کرده‌اند.
سید حسن نصرالله افزود: سعید علم از جاسوسان اسرائیلی اعتراف کرده است اسرائیل از او خواسته بود به زمان‌های دیدار سعد حریری در منزل سمیر جعجع[رئیس نیروهای لبنانی] پی‌ببرد.
وی گفت هدف از بمب گذاری اواخر سال دو هزار و پنج که کشف شد، " نبیه بری " رئیس مجلس لبنان بود. محمود رافع اعتراف کرده است شمار زیادی از مزدوران و جاسوسان اسرائیلی را در داخل لبنان ساماندهی می کرده است
دستگیری " محمود رافع " جاسوس اسرائیلی پرداخت که از سال ۱۹۹۳ فعالیت جاسوسی خود را برای رژیم‌صهیونیستی آغاز کرده بود و در سال ۲۰۰۵ دستگیر شد. وی در اعترافات خود به عملیات‌های بمب‌گذاری اعتراف کرد که به شهادت " علی دیب " و " جهاد جبرئیل " و دو نفر دیگر منتهی شد. وی همچنین در جاسازی بمب‌های دستی در سال‌های ۱۹۹۹ و سال ۲۰۰۵ اعتراف کرده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: این جاسوس به بمب‌گذاری در برخی مناطق حساس لبنان اعتراف کرده است. وی در سال ۲۰۰۵ در منطقه " ظهرانی " بمب‌گذاری کرده بود که این بمب توسط ارتش لبنان شناسایی شد و آن بمب عمل نکرد. اما سوالی که مطرح است این است که این جاسوس با این بمب قصد ترور چه کسی را داشت و بمبی که وی جاسازی کرده بود بسیار دقیق و حساس بود و صددرصد ساخت اسرائیل بوده و کارشناسان فنی ما نیز این موضوع را تایید کرده‌اند که این بمب ساخت تل‌آویو بوده است. این شواهد نشان می‌دهد بمبی که در سال ۲۰۰۵ " رفیق حریری " نخست وزیر سابق لبنان را به شهادت رساند، بمبی اسرائیلی بوده است چون هیچ دولت دیگری توانایی ساخت اینگونه بمب را نداشته و کارشناسان فنی ما نیز این موضوع را تایید کرده‌اند.

وی افزود: محمود رافع اعتراف کرده است که گروهی از اسرائیلی را در داخل لبنان مورد استقبال قرارداده و با آنها ملاقات‌هایی داشته است. کاملا واضح است که اسرائیلی‌ها در دیدار با رافع، وی را توجیه کرده‌اند که چگونه بمب را جاسازی کند. باید از محمود رافع پرسید که چه کسی این صهیونیست‌ها را به داخل لبنان راه داده است و آنها چه برنامه‌ای داشته‌اند، آنها چه چیزهای دیگری به رافع گفته‌اند، اگر دادگاه بین‌المللی رفیق حریری واقعا به دنبال درک حقیقت باشد، باید این سوالات را از محمود رافع بپرسد.

در ادامه کنفرانس مطبوعاتی سید حسن نصرالله ماهیت دو جاسوس دیگر رژیم صهیونیستی فاش شد. " ناصر نادر " که در سال ۱۹۶۵ متولد شده یکی دیگر از جاسوسان رژیم صهیونیستی است که از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۹ فعالیت جاسوسی خود را برای رژیم صهیونیستی انجام می‌داده است. وی در ترور شهید " خالد العوانی " نیز مشارکت داشته است. " فیصل مقداد " یکی دیگر از جاسوسان رژیم صهیونیستی بود که در این کنفرانس مطبوعاتی ماهیت کامل وی آشکار شد. مقداد از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ به فعالیت جاسوسی برای اسرائیل می‌پرداخته است. وی در اعترافات خود تایید کرده است که از طریق دریا مواد منفجره و مواد مورد نیاز را به داخل لبنان منتقل می کرده است و همچنین کیف‌های سیاه و مواد پشتیبانی دیگری را نیز به داخل لبنان منتقل کرده است.

سید حسن نصرالله پس از پخش تصاویر این دو جاسوس و اطلاعات فاش شده مربوط به آنها گفت: این جاسوس با فاصله چند هفته از ترور رفیق حریری تحرکاتی را در لبنان داشته است. واضح است که صهیونیست‌ها از طریق این جاسوسان مواد منفجره را به داخل لبنان منتقل کرده است.
" ادیب علم " یکی دیگر از جاسوسان رژیم صهیونیستی است که مشخصات وی در این کنفرانس مطبوعاتی آشکار شد. وی که متولد سال ۱۹۴۲ است، فعالیت جاسوسی خود را از سال ۱۹۹۲ آغاز کرد و تا سال ۲۰۰۹ و تا هنگام دستگیری به فعالیت خود ادامه می‌داد. وی اعتراف کرده است که از راه‌ها و مناطق مختلف و سواحل لبنان اقدام به تصویر بردای کرده است. وی برای انجام عملیات ها با اسرائیل در ارتباط بوده و برخی تجهیزات اطلاعاتی را به داخل لبنان منتقل کرده است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد که دادگاه بین‌المللی باید از این جاسوسان نیز تحقیق به عمل آورد.
وی در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: صهیونیست‌ها کاملا بر لبنان مسلط هستند، اسرائیل از طریق جاسوسان خود امکانات فنی و ارتباطاتی را داخل لبنان کرده است تا بتواند مکالمات را شنود کرده و اطلاعاتی را جمع‌آوری کند تا در هر ترور اطلاعات کافی در اختیار داشته باشد و جاسوسان اسرائیلی که در مخابرات بوده‌اند، کاملا این موضوع را تایید کرده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: موضوع بعدی که می‌خواهم درباره آن صحبت کنم، درباره جمع‌آوری اطلاعات اسرائیل از طریق هوا است. اسرائیل از طریق هوا کاملا بر لبنان مسلط است و همه می‌دانند که اسرائیل هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته‌ای در اختیار دارد و اسرائیل یکی از مهمترین دولت‌های سازنده هواپیماهای شناسایی است و حتی این هواپیماها را به برخی از کشورها صادر می‌کند. رژیم‌صهیونیستی کاملا مناطق لبنان را تحت نظر و تصویربرداری دارند. شناسایی از طریق هوا برای اسرائیل مهم و راهبردی است و من می‌خواهم چیزهایی را افشا کنم که شاید مربوط به محافل سیاسی نباشد و بیشتر برای روشنگری افکار عمومی باشد.

وی اضافه کرد: قبل از سال ۱۹۹۷ از طریق فعالیت‌های سری، برادران ما توانستند خط ارسال فنی یک هواپیمای شناسایی اسرائیل که تلاش می‌کردند تصاویری از مناطق عملیاتی اسرائیل را مخابره کند، شناسایی کنند و حزب‌الله لبنان توانست با عملیات فوق سری آن تصاویر را دریافت کند و این اقدام جوانان لبنانی است که از دانشگاه‌ها لبنان فارغ‌التحصیل شده‌اند. در ابتدا نقشه‌خوانی و خواندن این فیلم‌ها برای ما آسان نبود چرا که ما در آن مقطع دانش کافی برای نقشه‌خوانی نداشتیم و نمی‌توانستیم آن نقشه‌ها را با نقشه‌های ماهواره‌ای تطبیق دهیم، این کار دشوار نیازمند امکانات فراوانی است همچنین در آن مقطع ما نتوانستیم تمام اطلاعاتی که هواپیمای شناسایی اسرائیل برای تل‌آویو ارسال کرد را دریافت کنیم و فقط یک مجموعه از فیلم‌ها را دریافت کردیم، بعد از این عملیات، ‌اسرائیلی‌ها اقدامات محافظه‌کارانه را شروع کردند. پس از آن اسرائیل اطلاعات خود را از طریق کد و رمز منتقل می‌کرد. تصاویری که عرض کردم برادران ما در حزب‌الله توانستند شناسایی کنند مربوط به سواحل بود و تصاویری در مناطق جنگلی و کوهستانی بود. ابتدا نفهمیدیم تصاویر مرتبط به کجاست، برخی جوانان متخصص جنوب را دعوت کردیم تا درباره این تصاویر به ابراز نظر بپردازند تا بفهمیم اسرائیلی‌ها از کجا قصد داشتند به تصویربرداری بپردازند. برای درک این موضوع چندین کمین در مناطقی که فکر می‌کردیم از آنجا تصویربرداری شده است ایجاد کردیم تا بتوانیم مسیر هواپیماهای شناسایی را بفهمیم. در آن عملیات‌ها و کمین‌ها تعدادی از رزمنده‌ای ما شهید شدند و حتی ما تصویربرداری از بالگرد صهیونیست‌ها داریم که به منطقه درگیری آمد تا نظامیان زخمی شده را منتقل کند.

سید حسن نصرالله پس از انتشار فیلم مربوط به عملیات انصاریه که در سال ۱۹۹۷ صورت گرفت، گفت: این تصاویر چه چیزی را نشان می‌دهد، ‌تصاویر مربوط به سال ۱۹۹۷ بود. بر اساس اطلاعاتی که ما به دست آوردیم، به نظر می‌رسد این تصاویری که مربوط به هواپیمای شناسایی اسرائیلی است و نیروهای حزب‌الله توانستند به آن دست پیدا کنند، قبل از ترور رفیق حریری بوده است. ما تصاویری از هواپیماهای شناسایی رژیم صهیونیستی داریم که در آن تصاویر هواپیماها به دقت رفت‌وآمد خودروها و حتی مردم را تصویربرداری کرده‌اند.

پس از ترور شهید حریری، ‌ بنده با خانواده حریری ملاقات داشتم. آنها در این دیدار از حزب‌الله خواستند در عملیات شناسایی عوامل ترور رفیق حریری مشارکت داشته باشند، ما در آن جلسه به این درخواست پاسخ مثبت دادیم. از طرف حزب‌الله، نمایندگان ما اطلاعاتی را در اختیار کمیته تحقیق قرار دادند و در آن مقطع حسن‌نیت خود را نشان دادیم و گفتیم که عوامل ترور رفیق حریری باید شناسایی شوند و گفتیم که دولت لبنان نیز باید تمام تلاش خود را برای شناسایی عوامل این اقدام به کار گیرد.

وی افزود: در طول سال‌های اخیر ابتدا انگشت اتهام به سوی سوریه رفت، سپس ۴ افسر لبنانی دستگیر شدند و مدتی بعد آزاد شدند و بعد نیز انگشت اتهام به سوی دیگر نشانه گیری شد. همانطور که در سخنرانی قبلی گفتم، ‌ما یک گروه ویژه در حزب‌الله لبنان تشکیل دادیم. بعد از دستیابی به اطلاعات از طریق جاسوسان، فرضیه دست داشتن اسرائیل در ترور رفیق‌حریری تقویت شد. بعد از شناسایی و دستگیری عوامل جاسوسی رژیم‌صهیونیستی، ‌ این رژیم اقدام به اتخاد اقدامات احتیاطی بیشتری کرد و حتی تعدادی از جاسوسان رژیم‌صهیونیستی نیز از دست نیروهای امنیت فرار کردند. حزب‌الله دارای بایگانی است که در آن اسناد و مدارک را نگه‌داری می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: من دوست دارم نقشه مسیری را که رفیق‌حریری در آن تردد می‌کرد را به شما نشان دهم و سپس نقشه هواپیماهای شناسایی رژیم‌صهیونیستی را به شما نشان دهم که آنها چگونه مسیر تردد حریری را کنترل می‌کردند تا امکان ترور را فراهم کنند. اگر این اطلاعات که به آنها رسیدیم را در کنار مطالبی که در آرشیو داریم قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که تمرکز ماموریت هواپیماهای شناسایی رژیم‌صهیونیستی در جمع‌آوری اطلاعات از شهر بیروت بوده است. شما در آرشیو ما می‌توانید برخی فیلم‌های بدست آمده از هواپیماهای شناسایی رژیم‌صهیونیستی را ببینید که در آنها از برخی مناطق ده‌ها بار فیلم‌برداری شده است. شناسایی این هواپیماها بیشتر بر شهر بیروت تمرکز داشته است. مسیر حرکت رفیق حریری از کاخ نخست وزیری تا تفریح‌گاه وی در خارج از بیروت، ‌ مسیری بود که توسط هواپیماهای شناسایی رژیم‌صهیونیستی کاملا بررسی شده بود. آنها نیاز داشتند تا اطلاعات دقیق‌تری داشته باشند. وقتی همه این اطلاعات را کنار هم قرار می‌دهیم پازل ترور رفیق‌حریری کامل می‌شود.

" سید حسن نصرالله " در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به تصاویر گرفته شده توسط هواپیماهای شناسایی اسرائیلی از شهر بیروت گفت: با مشاهده این تصاویر، یک سئوال کلیدی مطرح می‌شود و آن این است که در تمام مناطق تصویربراداری شده توسط هواپیمای اسرائیلی، نیروهای حزب الله هم در آن مناطق حضور دارند.

وی افزود: این مناطق به ویژه گذرگاه " قریطم " در نزدیکی نوار ساحلی لبنان قرار دارند و نزدیک بودن این مناطق به باریکه ساحلی برای اسرائیلی‌ها این امکان را فراهم می‌سازد که عملیات ترور را راحت‌تر عملیاتی کنند.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: سئوالی که در اینجا پیش می‌آید آن است که آیا تصاویر[هواپیماهای شناسایی اسرائیل] دارای اهمیت کافی برای دادگاه بین المللی نبوده تا پیش از صدور حکم اولیه، خود دادگاه این تصاویر را مورد بررسی قرار دهد. به نظر می‌رسد که آنها باید این تصاویر را ببینند و مورد دقت قرار دهند.

وی در ادامه به تصاویر دیگری در این ‌رابطه اشاره کرد که در آن، خارج از شهر بیروت نشان داده می‌شود. نصرالله در این رابطه تاکید کرد: در این مناطق و به طور مشخص‌تر ناحیه مورد نظر این فیلم، منطقه‌ای است که در آن برخلاف تصاویر قبلی هیچکدام از رزمندگان یا رهبران مقاومت در آنجا حضور نداشتند. این مطلب نشان می‌دهد که هواپیمای شناسایی اسرائیلی به دنبال هدف دیگری در این منطقه غیر از رزمندگان مقاومت و حزب الله بوده است.

نصرالله تصریح کرد: با توجه به تمرکز تصاویر گرفته شده بر روی راه‌ها و خیابان‌ها، این مطلب حاکی از آن است که اسرائیلی‌ها به دنبال آن بوده‌اند که بدانند خیابان‌های مذکور چه ویژگی‌هایی داشته و چه پیچ و خم‌ها و ابعادی دارد. بر این اساس، صهیونیست‌ها کاملا به دنبال چگونگی رفت‌و‌آمد " رفیق‌حریری " به گردشگاه خود بوده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه این تصاویر در زمان‌ها و مکان‌های مختلف و البته با زوایایی متفاوت گرفته شده، باید گفت که تصاویر تصادفی نبوده و افرادی که چنین تصاویری را فیلمبرداری کرده‌اند، آن را برای طرح و پروژه‌ای سنگین آماده کرده‌ بودند که از نظر ما چیزی جز پروژه " رفیق حریری " نمی‌تواند باشد.

وی همچنین افزود: موضوع بعدی " جهت حرکت " هواپیماهای جاسوسی اسرائیلی در روز ترور رئیس حریری است. به نظر می‌رسد این موضوع به عنوان شاهد و سندی مبنی بر دست‌داشتن تل‌آویو در ترور رفیق حریری مطرح باشد. بر اساس اطلاعاتی که نزد ماست، اسرائیلی‌ها از سال ۲۰۰۵ تحرکات مشکوک و مرموزی را شروع کرده بودند که به نظر می‌رسد این اطلاعات توان آن را دارد تا مسیر پرونده ترور حریری را تغییر دهد. بر اساس این تصاویر، هواپماهای " آواکس " رژیم صهیونیستی بر روی شهر " صیدا " پرواز می‌کرده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد: نکته‌ای که در رابطه با این تحرکات هوایی اسرائیلی‌ها و رصد شهر لبنان توسط رادارهای آنها قابل اشاره است، آن است که این تحرکات تنها به خاطر ترور رفیق حریری صورت گرفته است. چرا که اسرائیلی‌ها لزوما احتیاحی ندارند که بر روی آسمان لبنان ظاهر شوند. زیرا آنها رادارهایی را در اختیار دارند که در صورت نیاز اطلاعات عمومی را به آنها ارائه می‌دهد.

وی در رابطه با اطلاعات مربوط به چند هفته گذشته گفت: این اطلاعات درباره فردی است با نام " غسان الجد " که جاسوس اسرائیل بوده و اعتراف کرده است که گروهی از صهیونست‌ها را که مسئولیت عملیات اجرایی و میدانی را بر عهده داشته‌اند به منزل مسکونی خود آورده و با آنان ملاقات کرده است. این جاسوس اسرائیلی در روز و ساعتی که رفیق الحریری ترور شده در منطقه ترور مشاهده شده است. این درحالی است که غسان پیش از آنکه نیروهای لبنانی وی را دستگیر کنند از لبنان گریخته است. در رابطه با این جاسوس ما دلایل و اسناد دیگری نیز در اختیار داریم که شاید، آنها را در اختیار کمیته حقیقت‌یاب قرار دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: من ادعا نمی‌کنم که دلایل و شواهد قطعی در این رابطه داریم بلکه در این‌ خصوص اعتقاد ما این است که ما اسناد و شواهدی در اختیار داریم که این اسناد باید مورد توجه قرار بگیرند. به نظر می‌رسد پس از گذشت ۵سال از ترور رفیق الحریری باید نقش اسرائیل را که در این سال‌ها فراموش شده است مورد توجه قرار گیرد. همانطور که پیش از این نیز گفتم ما از رای دادگاه بین المللی نگران نیستیم و از آن فرار نمی‌کنیم و آمادگی همکاری با دادگاه بین المللی را داریم.

نصرالله در پایان، سخنان خود را با طرح این سئوال به پایان برد که: " آیا زمان آن فرا نرسیده‌ است که دادگاه بین المللی به اسناد و دلایل حزب الله توجه بیشتری نشان دهد. "

‌ " سید حسن نصرالله " در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود و پس از ارائه مدارک و شواهد درباره نقش مستقیم رژیم‌صهیونیستی در ترور " رفیق‌حریری " نخست وزیر سابق لبنان، به سوالات خبرگزاری‌ها و شبکه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

خبرنگاری از دبیرکل حزب‌الله لبنان این سوال را مطرح کرد: " شما با این تصاویر اطلاعات زیادی را به جهان اسلام و لبنانی‌ها دادید در مطالبتان به نقش اسرائیل در ترور رفیق حریری اشاره کردید، اما آنچه که برای من سوال است این است که از بعد سیاسی چند مرحله در این ترور طی شده و مجامع سیاسی احتمالا در این ترور نقش داشتند به نظر من قدری درک این مسائل مطرح شده سخت است، چطور چنین پروژه ای انجام شده و افرادی در آن متهم شدند، ما می‌دانیم سوریه تبرئه شد و سپس بحث‌هایی در مورد حزب الله مطرح شد، دیدگاه شما در مورد بعد سیاسی این ترور چیست؟

سید حسن نصرالله در پاسخ به این سوال گفت: " آنچه شما مطرح کردید اعتقاد ما هم هست، من دوست دارم در مورد بعد سیاسی هم حرف بزنم و آنچه که ما امشب گفتیم و بیان کردیم این است که نمی‌خواهیم به تحلیل‌ها و نقشه خوانی‌ها محدود باشد. "



خبرنگار دیگری نیز از سید حسن نصرالله این سوال را پرسید که " شما در مورد اسنادی که ارائه کردید گفتید که آنها قطعی نیستند، سوال این است که اگر کمیته تحقیق بین المللی و بقیه گروه‌های لبنانی از جمله ۱۴ مارس این اسناد را نپذیرفتند، آن وقت چه موضع شما چه خواهد بود؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: " اگر آنها به این اسناد و ادله با دقت توجه نکنند حرف ما ثابت خواهد شد، ثابت خواهد شد که دادگاه سیاسی است. "


در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگار دیگری این سوال را مطرح کرد که " شما اشاره کردید که شواهدی دارید که اسرائیل را در ترور رفیق حریری مقصر می‌داند، این شواهد آیا به نظر شما لازم نیست که به دادگاه بین المللی ارائه شوند تا مسیر تحقیق را تغییر دهند؟ "

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: مقصود شما دادگاه بین المللی لاهه است، متاسفانه ما به این دادگاه اعتماد نداریم اما اگر دولت لبنان گروهی خاص یا کمیته‌ای خاص تشکیل دهد ما آماده‌ایم این اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهیم از نظر ما دولت لبنان نباید ساکت بنشیند و وظیفه دارد حقایق ترور را مشخص کند ما هر گاه چنین دادگاهی تشکیل شود این اطلاعات را در اختیار آن و دولت لبنان قرار می‌دهیم.


سوال دیگری که یکی از خبرنگاران از سید حسن نصرالله پرسید اینگونه بود که گفت " این تصاویر هوایی که نشان دادید و مسیرها و راه‌هایی را که در بیروت و صیدا نشان می‌داد، آیا این اطلاعات را " غسان جدو " در اختیار شما قرار داده است؟ این اطلاعات را از کجا آورده‌اید؟ "
وی پاسخ داد: در مورد غسان هدف من فقط صحبت کردن در مورد شبکه جاسوس‌ها در لبنان بود.
خبرنگار ادامه داد: " آیا درست است که شما در سال ۲۰۰۵ به رفیق حریری خبر داده بودید که گروه‌هایی در صدد ترور شما هستند، یعنی قبل از سال ۲۰۰۵ شما با آقای حریری رابطه داشتید؟ "
نصرالله در ادامه پاسخ داد: بله ما یعنی حزب الله رابطه داشت و در این زمینه اطلاعاتی را که از غسان جدو به دست آورده بودیم در اختیار آقای حریری گذاشتیم اما در آن زمان نمی دانستیم وی قصد ترور حریری را دارد.


خبرنگار دیگری از سید حسن نصرالله پرسید: " شما امشب در نقش قاضی و حاکم، گوینده و مجری و همه چیز ظاهر شدید، آیا به نظر شما این درست است که شما همه مسائل را همزمان مطرح کنید. سوال من این است که اگر اطلاعات شما درست است چرا این چند سال ساکت بودید و این تصاویر وفیلم‌ها را ارائه نکردید؟ سوال این است که اگر مثلا جاسوس " احمد نصرالله " که موضوع وی برمی‌گردد به سال‌ها پیش الان ادعا کند، که وی به رفیق حریری تلفن کرده و وی را از نقشه حزب الله در مورد ترورش با خبر ساخته شما چه واکنشی نشان می‌دهید. حرف من این است که شما چرا این اطلاعات را اکنون ارائه می‌دهید؟ با این اطلاعاتی که ارائه دادید به نظر می‌رسد دیگر هیچ خانه‌ای در لبنان در امان نیست و هواپیماهای اسرائیل همه جای لبنان هستند و این برای لبنانی‌ها بسیار نگران کننده است و در آخر این که آیا این کنفرانس خبری بر دادگاه بین المللی تاثیر گذار است؟ "

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پاسخ به این سوال گفت: " من دلایل محکمه‌‌ای نیاوردم یعنی به تعبیری، من نه قاضی بودم و نه در این زمینه حکمی صادر کردم فقط دلایلی ارائه کردم که جرم اسرائیل ثابت شود. ما فقط می‌خواستیم قراینی ارائه دهیم که دادگاه بین المللی از اسرائیل غافل نباشد و فقط به حزب الله و سوریه توجه نکند.
موضوع بعدی این است که ما افرادی را که متهم کردیم افراد بی‌گناهی نبودند، آنها خودشان به تمام جرم‌هایشان اعتراف کرده بودند و مستندات آنها موجود است.
در مورد القای وجود فضای ناامن از دیدن این تصاویر و فیلم‌ها باید بگویم بله ممکن است در لبنان کسانی پیدا شوند که از این صحبت‌ها بکنند.
در زمینه تصاویر و فیلم‌های هوایی درست است که تصاویر خیلی گسترده بودند و زیاد اما اتقاقی و تصادفی نبودند، بلکه مقدمه‌ای بودند بر ترور رفیق حریر چون تماما محل تردد و سکونت وی را مدنظر قرار داشتند

خبرنگار یک شبکه خارجی این سوال را مطرح کرد که " به نظر شما احمد نصرالله قبل از ۲۰۰۰ هم قصد ترور حریری را داشته است؟ چرا قبل از سال ۲۰۰۵ این کار را نکرد؟
این خبرنگار سوال دوم خود را این طور مطرح کرد که در تصاویر پخش شده دیده است که گفته شد پایگاه‌های حزب الله در منطقه ساحلی قرار ندارد بلکه اکثرا پایگاه‌های مربوط به سوریه در آنجاست، اینگونه به نظر نمی‌رسد که این هواپیماها برای رصد پایگاه‌های وابسته به سوریه این کار را کرده باشند؟
سید حسن نصرالله در پاسخ به این سوال گفت: " در سال ۱۹۹۶ اسرائیلی ‌ها پرونده‌ای برای ترور حریری نداشتند و از سوی دیگر شما ‌می دانید در آن سال جامعه بین المللی چه دیدی به لبنان و حریری داشت و همه به رفتارهای سیاسی حریری نگاه دیگری داشتند، بنابراین پیش از آن نیازی به ترور حریری نبود و این ترور بی‌فایده می‌نمود. پس از سال ۲۰۰۰ و آزادی جنوب لبنان آنها نیاز پیدا کردند به این که مقامی را در لبنان ترور کنند. در سال ۲۰۰۳ اتقاقات گسترده‌ای در منطقه رخ داد از جمله جنگ افغانستان و عراق و آنها نیاز پیدا کردند برای این که نگاه‌ها را به سمتی دیگر منحرف کنند و لبنان را قربانی نمایند.
موضوع دیگر این که آنطور که شما می‌گویید نیست تصاویر نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها لزوما دنبال پایگاه‌های سوریه نبودند چرا آنها بزرگراه صیدا به سمت خانه برادر حریری را رصد کردند این ربطی به سوریه ندارد من می‌گویم تصاویری که ما نشان دادیم ثابت می‌کند که با اهداف خاص گرفته شده است.



خبرنگار دیگری گفت: سوال این است که آیا شما با این دلایل و شواهد می‌خواهید حزب‌الله و هوادارانش را مجاب کنید یا جهان عرب یا دادگاه بین المللی را، همچنین سوال من ابعاد دیگری هم دارد این که آیا با این کار می‌خواهید برخی از شخصیت‌های حزب الله را تبرئه کنید و پیامی برای دولتمردان لبنانی بفرستید یا خیر، آیا پس از اعلام حکم دادگاه روابط شما با ارتش لبنان تغییر می‌کند؟
دبیرکل حزب‌الله لبنان به این سوال اینگونه پاسخ داد که " در مورد بخش دوم سوال شما باید بگویم باید منتظر حکم دادگاه بین المللی باشیم بعد از ارائه حکم اعلام موضع خواهیم کرد. اما در مورد بخش اول سوال شما باید بگویم آنچه که واقعا اهمیت دارد این است که ما به عنوان حزب‌الله به دنبال واقعیت هستیم ما می‌خواهیم افکار عمومی جهان و لبنان را روشن کنیم به نظر ما هدف اول حکم دادگاه فتنه انگیزی در لبنان است آنها می‌خواهند در لبنان فتنه‌گری سیاسی کنند و ما نمی‌توانیم در این زمینه ساکت باشیم یا تماشاگر، ما می‌‌خواهیم بگوییم که حزب الله مظلوم واقع شده است، ما نمی‌خواهیم کسی را مجبور کنیم که حرف ما را بپذیرد ما گفتیم اینها ادله قطعی نیستند بلکه هدف از ارائه آنها گشودن باب جدیدی در تحقیق است چرا باید از نقش اسرائیل در این ترور غافل شد آنچه مهم است فهم حقیقت است.



در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگار خبرگزاری فرانسه این سوال را مطرح کرد که " به نظر شما عکس العمل حزب الله چیست اگر برخی از مقامات حزب الله در دادگاه متهم شوند، آیا نگران نیستید؟ در ضمن امکان این هست که با شما یک مصاحبه اختصاصی داشته باشیم؟
نصرالله ضمن رد درخواست خبرنگار فرانسه گفت: در مورد مصاحبه اختصاصی فعلا معذورم، در مورد بخش اول سوالتان باید بگویم اگر چنین حکمی صادر شد آن وقت پاسخ خواهم داد.



خبرنگار دیگری این سوال را مطرح کرد که " درباره این تصاویر آیا در این تصاویر شخصیت‌های دیگری هم مورد رصد قرار گرفته بودند، سوال دوم من این است که آیا اطلاعات بیشتری دارید که نشان دهد اسرائیلی‌ها خواستار اطلاعات بیشتری از هتل " سن جورج " محل ترور رفیق حریری بودند؟ "
سید حسن‌نصرالله پاسخ داد: " اطلاعات ما در حال حاضر اطلاعات کاملی نیست و ما در حال تکمیل آنها هستیم به نظر من تصاویر و فیلم‌های ما باید از نظر فنی دقیق مورد بررسی قرار گیرند و کارشناسی شوند. در مورد " عسان جدو " هم من به دادن همین مقدار از اطلاعات اکتفا می‌کنم.



خبرنگار دیگری اینگونه سوال کرد که " در مورد مخابرات لبنان(منظورم تلفن است)، آیا به نظر شما اسرائیل باز هم در آنجا نفوذ کرده و نفوذ خود را گسترش داده است؟
دبیرکل حزب‌الله لبنان در پاسخ به این سوال گفت: ما اگر به مسئله مخابرات لبنان و نفوذ موساد در آن سخن گفتیم به خاطر این است که پرونده رفیق حریری وارد مرحله جدیدی شود چون بسیاری از این اطلاعات بدست آمده از طریق شنود گفت‌وگوهای تلفن‌های همراه بدست آمده است.


خبرنگاری دیگر نظر سید حسن نصرالله را در خصوص سفر اخیر پادشاه عربستان و رئیس سوریه جویا شد و اینکه آیا این اجلاس چقدر توانسته موفق باشد و آیا کمیته عربی می‌تواند نقش سازنده‌ای ایفا کند؟ که دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: پیش از جنگ تابستان ۲۰۰۶ما روابطی با کشورهای عربی داشتیم اما جنگ ۲۰۰۶ باعثشد روابط ما با برخی از کشورهای عربی و از جمله عربستان سعودی تیره شود، در خصوص سوال شما نظر ما این است که از تلاش‌های عربی حمایت می‌کنیم اما اظهار نظری در مورد نتایج آن نمی‌کنیم.



خبرنگاری این سوال را پرسید که " آیا شما از طریق این تصاویر تلاش کردید بخشی از توان حزب الله را تبیین کنید یا هدف دیگری داشتید و آیا شما با این کار می‌خواهید از دادگاه درخواست کنید پرونده ترور بسته شود؟
نصرالله در پاسخ به این سوال گفت: اول این که پخش این تصاویر در حمایت از لبنان در برابر توطئه‌ها بوده است نه کشف اسرار ما با این افشاگری؛ خواستیم افکار عمومی و مردم لبنان را آگاه کنیم
نکته بعدی این که روابط حزب‌الله با سعد حریری در حال حاضر خوب است و در آینده هم ادامه خواهد داشت حتی در مورد جنگ هفته گذشته من شخصا با او تماس داشتم.
در مورد درخواست از دادگاه در زمینه بسته شدن پرونده باید بگویم خیر ما چنین درخواستی نداریم چون این یک موضوع خانوادگی نیست همه دنیا دوست دارند بدانند در پس این ترور چه کسانی بوده‌اند پنج سال بیهوده بی‌آنکه واقعیت‌ها مشخص شوند، سپری شده و اکنون ما اصرار داریم حقایق روشن شود.


خبرنگار رادیو لبنان نیز خطاب به دبیرکل حزب الله لبنان این سوال را مطرح کرد که " شما امشب اسنادی را رو کردید و تاکید نمودید که روند دادگاه باید تغییر کند آیا شما واقعا به دنبال روشنگری افکار عمومی هستید یا تغییر نظر دادگاه چرا به سراغ دادگاه نمی‌روید؟
نصرالله در پاسخ به این سوال تاکید کرد: من از شما سوال می‌کنم آیا اگر ما به دادگاه برویم آنها به مستندات ما پاسخ می‌گویند و توجه خواهند کرد
من پیش از این عرض کردم ما به دادگاهی که به آن اعتماد نداریم مراجعه نمی‌کنیم البته این را هم می‌دانیم اگر به دادگاه مرجعه نکنیم همه خواهند گفت حزب‌الله در این ترور دست داشته است، بنابراین ما هر اقدامی کنیم علیه ما سخن خواهند گفت.


خبرنگاری دیگر از دبیرکل حزب‌الله لبنان پرسید که " خیلی واضح پس از ادله خود مسائل مختلفی را بیان کردید سوال این است که آیا این اطلاعات به این معناست که جریاناتی در دولت لبنان هستند که در موضوعاتی کم‌کاری می‌کنند و این شما را مجبور می‌کند که وارد عمل شوید؟
نصرالله پاسخ داد: در مورد بخش اول سوالتان باید بگویم چند وقت پیش با وزاری لبنان جلسه داشتیم در آن جا مسائل مختلفی را مطرح کردیم که در آینده در مورد جزئیات آن سخن خواهم گفت در آن جلسه برخی از برادران از ما خواستند مستقیما شواهد خود را به دادگاه ارائه دهیم که ما نپذیرفتیم اما این که آیا باید با دادگاه همکاری کنیم یا نه این به موضع دادگاه بستگی دارد و اجازه بدهید پس از ماه رمضان درباره آن سخن بگوییم.



خبرنگاری در پایان این نشست خبری این سوال را مطرح کرد که " به نظر شما این افشاگری توانمندی مقاومت را در جنگ‌های آینده آشکار نخواهد ساخت و از آن علیه شما استفاده نخواهد شد و اینکه این وضعیت موجب ایجاد شکاف میان اهل سنت و شیعیان نخواهد شد؟
دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: در مورد سوال اول آنچه که ما ارائه کردیم به آن اطمینان داریم و به توانمندی‌های خودمان هم مطمئن هستیم و می‌دانیم این توانمندی‌ها در حال تقویت است بنابراین جایی برای نگرانی جهت افشای آنها نیست.
در مورد وحدت باید بگویم این یکی از اصول ثابت مقاومت است و بی‌شک ما نمی‌خواهیم در لبنان وارد جنگ‌های طایفه‌ای شویم یا چنین جنگ‌هایی ایجاد کنیم باز هم تاکید می‌کنم ما اگر این مدارک و اسناد را ارائه دادیم برای کمک به فهم حقایق بود.


‍‍پايان