به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا، سایت وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه اعلام كرد، رییس جمهوری مصر سفر رسمی دو روزه ای را هفته آینده به پكن انجام می دهد.

مرسی و هیات همراه ۲۸ تا ۳۰ اوت(هفتم تا نهم شهریور) به چین سفر می کنند.

' مرسی ' در پنجمین کنفرانس سران همکاریهای آفریقا و چین موسوم به ' فوکاک ' که اوایل مرداد ماه امسال در پکن برگزار شد شرکت نکرد.

اما ' محمد کامل عمر ' وزیر امور خارجه مصر به عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری در جلسه افتتاحیه این کنفرانس شرکت و پیام مرسی را قرائت کرد.

رییس جمهوری مصر گفت: طی دهه گذشته، چین و آفریقا موفقیت های زیادی کسب کرده اند و همچنین با چالشهای زیادی به ویژه در زمینه تجاری مواجه بوده اند.

وی افزود: نقش چین در حمایت از تلاشهای آفریقا برای دستیابی به تعامل منطقه ای از طریق شرکت در توسعه زیر ساخت ها، ‌بخش انرژی و ارتباطات و همچنین همکاری برای ایجاد صلح و ثبات در آفریقا هم اکنون امری بدیهی است.

محافل سیاسی و کارشناسی چین نسبت به تحولات مصر توجه ویژه ای دارند.

روزنامه دولتی ' گلوبال تایمز ' دو هفته قبل مقاله ای به قلم یک محقق موسسه مطالعات بین الملل معاصر چین با عنوان ' مصر احتمالا با ناآرامی هایی مواجه خواهد شد '، منتشر کرد.

این روزنامه با مدنظر قرار دادن تحولات اخیر مصر و برکناری وزیر دفاع این کشور توسط مرسی رییس جمهور نوشت: جابجایی وزیر دفاع و فرمانده ارتش، برکناری فرماندهان نیروهای دریایی و هوایی و قبل از آن برکناری سرپرست سازمان اطلاعات و فرمانده گارد ریاست جمهوری همگی اقداماتی در رابطه با تضعیف ارتش و افزایش قدرت رییس جمهور ارزیابی شده است.

به نوشته این روزنامه، با توجه به اختلاف ماهیتی که بین ارتش و اخوان المسلمین وجود دارد این اقدامات رییس جمهوری مصر ممکن است منجر به تکرار داستانی شبیه به قضیه الجزایر در سال ۱۹۹۱ شود که بعد از پیروزی اسلام گرایان ارتش با کودتا مانع حکومت آنها شد.

نویسنده این مقاله با اشاره به اختلاف های ریشه ای و تفکری بین ارتش و اخوان المسلمین، می نویسد: هر چند مبارک سقوط کرده اما طرز تفکر و اندیشه سیاسی او با مشخصه حمایت از آمریکا و اسراییل هنوز باقی است.

وی معتقد است برای این که انگیزه ها و زمینه های بروز اختلاف ها و ناآرامی های مجدد از بین برود نیاز به تغییر تفکر سیاسی است اما با توجه به اینکه این وضعیت همچنان باقی است، احتمال بروز تنش و درگیری همچنان در مصر وجود دارد.

كارشناسان سفر مرسی به چین را برای آینده روابط قاهره - پكن مهم ارزیابی می كنند.