به گزارش افکارنیوز به نقل از سایت گل، سوپرجام ۲۰۱۲ اسپانیا دیدار بسیار مهمی است و این چهار فاکتور از دلایل اهمیت آن است:

۱. نبرد بر سر برتری


کسی این را انکار نمی‌کند. سوپرجام ۲۰۱۲ اسپانیا تاثیر زیادی روی دوئل بین بارسلونا و رئال مادرید می‌گذارد – نه‌تنها در لالیگا، که در کل.

بسیاری از مادریدیستا بر این باورند که فصل ۱۲-۲۰۱۱ پایانی بود بر حکمرانی بارسلونا در اسپانیا. اما برای تایید چنین موضوعی باید اتفاقی فراتر از کنار رفتن پپ گواردیولا یا رسیدن مادرید به ۱۰۰ امتیاز در لالیگا بیفتد.

رئال مادرید در طول فصل گذشته از بارسلونا برتر بود اما بارسلونا بی‌تردید تیمی بسیار قدرتمند مانده. کاتالان‌ها به‌حدی منسجم هستند که رقیبان را زیر فشارشان ذوب می‌کنند. بارسلونا می‌تواند در هر زمانی بهترین تیم‌های اروپا را تحقیر کند.

درست است. بارسلونا در نیمه دوم فصل فوتبالی گذشته شکست‌ناپذیر نبود. آنها پس از نابود کردن سانتوس، غول آمریکای جنوبی در فینال جام جهانی باشگاه‌ها با درخشش بیشتری به اروپا برگشتند اما خستگی تاثیر خود را به‌تدریج در تیم گذاشت.

هیچ تیمی در طول چهار سال گذشته بیشتر از بارسلونا بازی نکرده. آنها با فشار در بالاترین سطح هرم سر و کار داشته‌اند و این کاری بوده طاقت‌فرسا. کاتالان‌ها فصل پیش زمانی افت کردند که باید در آن زمان بهتر از همیشه می‌بودند.

چلسی منتقدانش را نادیده گرفت و از فوتبال منفی برای توقف بارسلونا در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان بهره برد. بارسلونا در همین حین در نبرد قهرمانی آخرین ضربه را هم خورد. از چه تیمی؟ از رئال مادرید. آن هم در خاک خود بارسا.

هم چلسی و هم رئال مادرید از بارسا گذشتند و به قهرمانی رسیدند. آبی‌ها عنوان قهرمانی اروپا را از بارسلونا پس گرفتند و سفیدها سرانجام به افتخار در لیگ اسپانیا رسیدند.

فصل پیش با معیارهای فعلی بارسلونا ناامیدکننده بود. اما کاتالان‌ها فصل را بدون قهرمانی به پایان نبردند و پایانی باشکوه در فینال جام حذفی داشتند.

بارسلونا به علاوه مدافع عنوان قهرمانی سوپرجام است. آنها می‌توانند برای چهارمین فصل پیاپی به سوپرجام برسند. رئال مادرید از سال ۲۰۰۸ این عنوان را نبرده است.

انتقال قدرت یک‌شبه انجام نمی‌شود. رئال مادرید می‌داند که باید سخت تلاش کند. بارسلونا زیر نظر پپ گواردیولا به شکلی وصف‌ناپذیر حکمران فوتبال شد. اما آنها در دوران تیتو ویلانووا می‌خواهند این دوران طلایی در تاریخ باشگاه را امتداد بخشند.

شاید خیلی زود باشد که بخواهیم درباره بارسلونای جدید پس از جدایی گواردیولا نتیجه‌ای بگیریم. اما با نگاه به اولین دیدار فصل آنها در لیگ، به نظر می‌رسد که تیم روی اتوپایلوت است. پپ باشد یا تیتو فرقی ندارد. بارسلونا همان روشی را بازی می‌کند که با آن توانسته در چهار سال گذشته فرمانروای فوتبال دنیا باشد.

لیونل مسی با اعتماد به نفس به بارسا تی‌وی گفته: «هرچند مربی جدیدی داریم اما تیم با همان فلسفه بازی می‌کند. ما با همان سبک به بازی ادامه می‌دهیم.»

اما برخلاف پیروزی درخشان بارسا مقابل رئال سوسیه‌داد، رئال مادرید نتوانست به هدف خود برسد و مقابل والنسیا امتیاز از دست داد. این مقایسه تنها تردیدها بر سر انتقال قدرت در اسپانیا را افزایش می‌دهد. سفیدپوشان می‌خواهند نگذارند در چنین نقطه‌ای از فصل به بحران برسند.

سوپرجام ۲۰۱۲ فرصتی عالی است تا این غول‌های اسپانیا به منطقه امن برسند. آیا رئال مادرید می‌تواند نشان دهد هنوز هم کلیدهای قلعه بارسلونا را پس از آن پیروزی ۲۱ آوریل دارد؟

بردن کاتالان‌ها برای بار دوم پیاپی در نوکمپ اعتماد به نفس رئال مادرید در لالیگا را بی‌اندازه بالا خواهد برد. شروع کند آنها مقابل والنسیا به‌سرعت اهمیتش را از دست می‌دهد و بارسلونا هم مجبور خواهد شد سیستم امنیتی خود را – که نفوذناپذیر می‌نمود – از نو چک کند.



۲. نبرد مسی و رونالدو بر سر توپ طلا


مسی در لالیگا دست بالاتر را دارد. او آقای گل فصل پیش بود و با دو گلی که مقابل رئال سوسیه‌داد زد این فصل را هم عالی آغاز کرده. کریستیانو رونالدو کار دشوارتری مقابل والنسیا داشت و نتوانست به دروازه حریف برسد.

لیونل مسی برترین گل‌زن تاریخ سوپرجام اسپانیا است. او در این دیدارهای رفت و برگشت ۸ گل زده و به‌روشنی خود را قهرمان سوپرجام معرفی کرده و بازیکنی نشان داده که باید او را بیشتر از همه مهار کنند.

اما کریستیانو رونالدو امیدوار است این اعداد پنجشنبه شب اهمیت خود را از دست بدهند. سوپرجام ۲۰۱۲ فرصتی رویایی برای این بازیکن است تا در شرایطی که در آستانه مراسم توپ طلا هستیم برای خود امتیاز جمع کند.

ال‌کلاسیکو همواره صحنه‌ای عالی برای این بوده که بزرگ‌ترین ستاره‌های فوتبال – لیونل مسی و کریستیانو رونالدو – با یکدیگر روبرو شوند. آنها از این نزدیک‌تر با هم روبرو نمی‌شوند. مسی سابقه‌ای خوفناک مقابل رونالدو و رئال کل مادرید دارد.

اما کریستیانو رونالدو در ۲۱ آوریل امسال روند را عوض کرد. گل او پایانی بود بر رویاهای لالیگای بارسلونا. رونالدو در آن مسابقه سرانجام شبی بهتر از لیونل مسی را در ال‌کلاسیکوها گذراند. آیا او در اولین بازگشت به نوکمپ پس از آن شب باز هم می‌تواند مخالفانش را به سکوت دعوت کند؟



۳. نبرد تیتو ویلانووا و ژوزه مورینیو: کار تمام نشده


انگشت در چشم تیتو ویلانووا کردن هیزمی انبوه به آتش ال‌کلاسیکو افزود. یک سال از آن رویداد نامطبوع می‌گذرد و کمک‌مربی سابق بارسلونا می‌تواند سیلی بر صورت آقای خاص(یا به قول خودش آقای یکتا) بزند.

پیروزی پنج بر یک مقابل رئال سوسیه‌داد به نظر می‌رسد ثابت کرده باشد که تفاوتی بین پپ گواردیولا و تیتو ویلانووا نیست. دنی آلوز، مدافع بارسلونا به خبرنگاران گفت: «پپ ما را در شرایط خوبی ترک کرد. کار او ادامه می‌یابد. مطمئنم که پروژه ورزشی ما تقویت می‌شود و بازیکنان مشتاقند کارهای مهمی انجام دهند.»

کارهای مهم یعنی افزایش فاصله با رئال مادرید در آمار تعداد سوپرجام‌های فتح‌شده. لیونل مسی هم گفت: «ما تیمی هستیم که می‌خواهد به کسب قهرمانی‌های مهم ادامه دهد. من می‌خواهم همه عناوین را کسب کنیم. تیتو هم همین طور است. کار ما دشوار است اما تلاش خود را می‌کنیم. مهم است که با پیروزی آغاز کنیم.»



۴. اشتیاق بارسلونا و نبود په‌په


داوید ویا برگشته. الکس سونگ آمده. لیونل مسی نمی‌تواند دست از گل‌زنی بردارد. یوردی آلبا، پسرک لاماسیا هم می‌خواهد بازی کند. سوپرجام ۲۰۱۲ در بهترین شرایط برای بارسلونا برگزار می‌شود. بررسی اوضاع فعلی نشان می‌دهد آنها در شرایط مثبتی هستند.

بارسلونا آنی که داشت را از دست نداده. آنها هنوز به‌شدت درگیر مالکیت توپ هستند، در پاس‌دهی به شکل عجیبی دقیق‌اند و در حملات ویران‌گرند. تیم تیتو ویلانووا یک‌دست است و این می‌تواند مایه آشفتگی تاکتیکی سفیدپوشان شود.

لیونل مسی، فاتح توپ طلای دوره قبل می‌گوید: «سوپرجام دیدار پیچیده‌ای برای بارسلونا است چون آنها رقیبی باتجربه هستند. کلید موفقیت این است که تمامی بازیکنان حضوری فعال داشته باشند تا بتوانیم گل بزنیم.»

آیا نبود پهپه در خط دفاعی دیگر بازیکنان رئال مادرید را به خستگی میکشاند؟ آیا رئال مادرید از نوکمپ نجات مییابد؟ ۹۰ دقیقه سوپرجام در نوکمپ سرشار از لحظات پرهیجان خواهد بود.