گزارشی از مواد مخدرهای جدید در ایران
سرویس اجتماعی افکار نیوز -

سوداگران مرگ یا همان قاچاقچیان مواد مخدر نیز مانند سایر فروشنده های کالا و خدمات از انواع و اقسام روش ها برای قالب کردن محصولات خود به مصرف کننده ها استفاده کرده و یک محصول مشخص را با اسامی، رنگ و شکل های مختلف وارد بازار مصرفی می کنند. به تبع آن مصرف کننده ها نیز خام تبلیغات شده و به همین دلیل است که هر نوع مخدر جدید از بازار چشمگیری برخوردارد می شود در حالی که ۳۰۰ نوع مواد مخدر صنعتی بازار مصرفی که عمر استفاده از آنها دهه خود را می گذراند از آمفتامین ساخته شده و در اصل تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.


ماده مخدری به نام «تسبیح»

ماده مخدر «تسبیح» همان آمفتامین است که در ساخت دیگر مواد شیمیایی مخدر مثل شیشه استفاده می‌شوند و با هدف سودجویی به جوانان می‌فروشند. این مخدر عوارضی از جمله سکته‌های مغزی و از دست دادن حس بویایی و چشایی را در پی دارد. شکل آن مانند دانه‌های گرد به صورت رشته‌هایی از جنس آمفتامین است و در نهایت ماده مخدر تسبیح مخلوطی از امفتامین و آیس است که با ۲ یا ۳ اسید بسیار خطرناک ترکیب می‌شود و در اختیار مصرف‌کننگان آن قرار می‌گیرد.


«برنز» و «نخ» مغز را از بین می برد

دو مخدر «برنز» و «نخ» نیز از گروه مواد مخدر روان‌گردان‌ هستند که از تازه های مخدر کشور محسوب می شوند. این دو ماده به‌طور مستقیم به مغز و اعصاب اثر می‌گذارند. برنز را روی یخ می‌گذارند و تبخیر می‌شود و سپس آن را استشمام می‌کنند. نخ نیز باید روی خراشیدگی‌های بدن قرار گیرد که در این صورت عمقی به عرض یک الی ۲ سانتی متر و طول ۶ الی ۷ سانتی متر در بدن ایجاد می‌کند. گفته می‌شود شکل ظاهری ماده مخدر نخ شبیه «برنج خوراکی سوخته» است‏. ‏ تکه‌های بزرگ ماده مخدر نخ با پیچیدن دور سیگار نیز توسط معتادان استعمال می‌شود‏. ‏ خروج از هوشیاری، اختلال در شناسایی، نزدیک دیدن بلندی‌ها و فاصله‌های دور یعنی کوتاه دیدن ارتفاعات و تشخیص ندادن خانواده از دیگران از ابتدایی‌ترین آثار این دو ماده هستند.


پان پراگ، در قالب یک آدامس!

پان پراگ، ماده مخدری است که در غالب آدامس وارد ایران شد. این مخدر به شکل آدامس، پاستیل و پودرهایی با طعم نعنا و خوشبوکننده دهان وارد شده است. خطر اساسی این است که این بار، طعمه‌ها، بچه‌های خردسالی هستند که دو آدامس بادکنکی را به زور می‌چپانند توی دهانشان و آن را تق و تق می‌ترکانند.

پراگ ترکیبی شبیه مخدر ناس دارد؛ مخدری از افغانستان، پاکستان و هند وارد می‌شود. این از برگ درختی به نام بتل به دست می‌آید که در اندونزی، مالزی، فیلیپین، چین، تایوان، کامبوج، ویتنام، لائوس، هند و پاکستان می‌روید. برای تهیه آدامس‌ها و پاستیل‌های پان، دانه‌های قرمز و درشت درخت بتل را در برگ درخت پیچیده و تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه‌جات معطر، ساخارین و مقدار زیادی اسانس و افزودنی‌های غیرمجاز را می‌چپانند توی این مخلوط و می‌شود پان پراگ.

دلیلی که مصرف‌کنندگان پان را به سمت آن می‌کشد، احساس گرمی، سرخوشی موقت، سبکی سر، گیجی و شادی کاذبی است که پس از مصرف آن دست می‌دهد، اما این ماده توهم‌‌زا، آنقدر ویران‌کننده است که مضراتش را نمی‌شود شمرد. این ماده دشمن لثه هاست زیرا نیکوتین آن به سرعت از طریق مخاط دهان جذب شده و باعثبدرنگی دندان‌ها می‌شود. علاوه بر آن، مصرف این ماده، زمینه‌ساز بروز سرطان‌های دهان، حنجره و لثه می‌شود. آمارها نشان می‌دهد کشور هندوستان به دلیل مصرف زیاد مردم آن از این ماده، مقام دوم سرطان دهان را در دنیا دارد. پان پراگ دستگاه تنفسی و قلب و عروق مصرف‌کننده را از بین می برد و با جذب شدن توسط بزاق دهان، سلول‌های مغزی فرد را فلج میکند.


«بی تی» اول سرخوشی می آورد سپس روانی می کند!

BT محصول کشور هندوستان است و نحوه استعمال و اثرات آن نیز همانند ماده مخدر «ناس» است. این ماده مخدر در بسته‌هایی سبز رنگ و با طعم انواع میوه‌ها به مردم خصوصاً جوانان عرضه می‌شود. نحوه استعمال و اثرات آن نیز همانند ماده مخدر «ناس» است. این ماده مخدر بیشتر در اطراف مدارس و دانشگاه‌ها به فروش می‌رسد. اعتیاد، تحریک و سرخوشی، گیجی و احساس خارج شدن بخار سرد از مغز، از دست دادن تعادل روحی و رفتاری از عوارض روانی این ماده مخدر است.


«جیب» و «تینا» برای حرکات موزون!

استفاده از «جیب» و «تینا» نیز از برخی محافل شبانه با هدف بیدار ماندن برای ساعات طولانی و تخلیه انرژی بدون وقفه با انجام حرکات موزون مورد توجه قرار گرفته است. این مواد که صورت تدخینی و با دود کردن استعمال می‌شود، شکلی از مت‌آمفتامین متبلور است که بدون بو و رنگ و مثل یک تکه یخ، سنگ نمک یا سنگ کوارتز است. این مواد محرک با نام جدید در طبقه‌بندی مواد شیمیایی غیرمجاز و محرک سیستم عصبی مرکزی قرار دارند و مدت اثر انها در شخص زیاد است.


" کراک " بلای جان جوانان

" کراک " کرم رنگ و شبیه گل کمرنگ است که آن را معمولا بر روی سوزن یا سنجاق گذاشته و با حرارت دادن، با لوله می‌کشند و هنگام استعمال بویی از آن استشمام نمی‌شود. اوایل، مصرف‌کنندگان نمی‌دانستند که این ماده هرویین است زیرا از گذشته برای مصرف‌کنندگان تریاک، هرویین یک خط قرمز تلقی می‌شد که به راحتی سراغ آن نمی‌رفتند. اما آمدن ماده‌ای با نام جدید کراک که علایم خماری تریاک را برطرف می‌کرد، باعثشد که عده‌ای ندانسته پا به وادی هرویین بگذارند.

کراک واقعی فرم " کشیدنی " کوکایین است که خیلی نسبت به کراک‌های ایران، گران قیمت تراست و بر عکس کراکی که در ایران استفاده می‌شود فاقد مرفین است. عوارض محرومیت از کراک دردهای عضلانی و شکمی، دل پیچه، عطسه، آبریزش بینی، اشک ریزش، خمیازه، سیخ شدن موها، افت فشار خون و پایین افتادن ضربان قلب است.


داروی تریاکی که خودش اعتیاد آور است!

‌تمجیزک، بنجیزک، نورجیزک همگی نام‌های تجاری دارویی به نام بوپره نورفین است که بصورت قاچاق از طریق پاکستان وارد ایران می‌شود. در ابتدای ورود این داروها، از آنها بعنوان داروی ترک اعتیاد استفاده می‌شد که به دلیل شکل تزریقی دارو و استفاده نادرست برخی از پزشکان و خود درمانی که معتادان انجام می‌دادند، اغلب افراد به این ماده معتاد شدند.

همچنین در بسیاری از موارد، اعتیاد برخی از افراد که بصورت کشیدن و خوردن مواد مخدر بود به شکل خطرناک تزریقی تبدیل شدو پس از مدتی معتادان دریافتند که به این آمپول‌ها وابسته شده‌اند و مصرف تزریقی خود را کنار گذاشتند و دوباره مصرف تریاک یا هرویین را شروع کردند. با توجه به گران بودن آمپول تمجیزک، گروهی از قاچاقچیان دارو در ایران اقدام به تهیه آمپولی به نام نورجیزک کردند که این آمپول ترکیبی از هرویین واسترویید(کورتون) و سایر مواد غیر مجازاست ولی بخاطر تشابه اسمی بسیاری از معتادان و حتی کادر درمان را به اشتباه انداخته است.

مهمترین مشکلی که استفاده از استروییدها ایجاد می‌کند اختلال در فعالیت فوق کلیوی است. عوارض تزریق نورجیزک را احساس نشئگی زیاد حین مصرف، احساس خماری شدید، گیجی، منگی، کرختی، تعریق شدید، احساس گر گرفتگی، عفونت دریچه‌های قلبی، آبسه وریدی، عفونت خون، عفونت قارچی، انتقال عفونتهایی مانند هپاتیت، ایدز، از دست دادن تعادل در هنگام راه رفتن، افزایش فشارخون، بی‌قراری، پرخاشگری و چاقی مفرط میتوان عنوان کرد.


«ریتالین» کبد دانشجویان را نابود می کند

ریتالین درمدت کوتاهی دامنه سوءمصرف این دارو که گفته می‌شد، ضمن کاهش خواب آلودگی به افزایش تمرکز نیز کمک می‌کند. درحالیکه عوارض شدید سوءمصرف ریتالین مرتبا توسط جامعه پزشکی هشدار داده می‌شود، ریتالین، بالاترین مصرف غیرقانونی را، در بین دانشجویان دارد؛ این دارو به روش‌های مختلفی مانند خوردن قرص، استنشاق پودر یا تزریق مایع استفاده می‌شود.

در ابتدا قرار بود برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن به کار رود اما به تدریج بعضی مطالعات نشان داد از این دارو در درمان کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی و کم توجهی هستند، استفاده می‌شود. این مخدر از نظر شیمیایی جزو دسته بندی داروهای شبه آمفتامین است. وقتی افراد عادی خارج از دوز زمانی مشخص آن را مصرف کنند، تبدیل به سوء استفاده دارو می‌شود که در درازمدت علائم اعتیاد را نشان می‌دهد. بی خوابی، سردرد، تهوع، اختلالات گوارشی و در مراحل بالاتر آسیب‌های شدید قلبی عروقی و از کار افتادگی کبد را به دنبال دارد و حتی باعثبروز واکنش‌های پارونوئید و افسردگی شدید در مصرف مزمن آن می‌شود.

هشدار: هیچ مجوز پزشکی برای این دارو وجود ندارد!

برومو ۲،۵ دی متوکسی فنتیلامین یا bromo, dimethoxy - phentylamineبه عنوان یک داروی تهییج کننده و جزو داروهای صناعی توهم زاست. هیچ مجوز پزشکی وطبی جهت استفاده از این دارو وجود ندارد. استفاده از این دارو باعثسرخوشی و افزایش قوه ادراک(افزایش قدرت دریافت کننده‌های بینایی شنوایی و چشایی) می‌شود. اثرات قابل توجه در اثر مصرف تقریباً ۴ میلی گرم بصورت خوراکی بوجود می‌آید و اثر سمی‌آن با مصرف ۸ میلی گرم ماده ایجاد میگردد.

زمان تغییرات این ماده درعرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف شروع شده و و پیک اثر بین ۵/۱ تا دوساعت پس از خوردن ظاهر می‌شود. اثر دارو ۶ تا ۸ ساعت پس از مصرف طول می‌کشد. این ماده عموماً از راه خوراکی استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند از راه استنشاقی مورد استفاده قرار بگیرد. هیچ نوع استفاده درمانی برای آن اعلام نشده است. این مخدر این دارو در بازار به اسامی‌، برومو, A۲CB ونکسوز رواج دارد و انواع اشکال دوزاژ ونام و بسته بندیهای آن احتیاج به آنالیز شیمیایی برای شناختن دارد.


«پودر شربت» خطرناک تر از قرصهای روانگردان

پودر شربت که از مرزهای پاکستان به کشور وارد شده خطراتی به مراتب بیشتر از قرصهای روانگردان دارد. این ماده به صورت پودر بوده و پس از حل کردن درچای داغ مصرف میشود. این ماده مخدر که اثراتی شبیه روانگردانها دارد, بدون هیچ مکملی و فقط همراه چای مصرف میشود و ظاهری شبیه پودرهای شربت دارد ودر بسته بندیهای مشابهی نیز به کشور وارد شده است. اثرات زیانبار این ماده مخدر بسیار بیشتر از سایر روانگردانها ست و باعثمیشود که حالات عصبی و روحی شدیدی در مصرف کننده ایجاد میکند.

«کروکودیل»؛ جدیدترین ماده کشنده در ایران

«کروکودیل» عنوان مخدر جدیدی است که بنابر گزارش‌های غیررسمی وارد بازار مصرف کشور شده است هرچند مقامات رسمی نیز این موضوع را شنیده‌اند اما آنرا هنوز به طور قطعی تایید و یا رد نمی‌کنند. ماده مخدر کروکودیل از ترکیب " قرص کدئین " با " بنزین "، " تینر "، " ید "، " اسید کلریدریک " یا همان " جوهر نمک " و " فسفر قرمز " تولید می‌شود. این ماده مخدر کشنده به عنوان جایگزینی برای «هروئین» تبدیل شده و قیمت آن به مراتب پایین‌تر از این ماده مخدر(هروئین) است، اما به دلیل مواد خطرناکی که در آن وجود دارد، از هروئین کشنده‌تر است. بررسی افراد معتاد به این ماده مخدر نشان داده است که مخدر کروکودیل باعثمی‌شود تا " پوست بدن " به رنگ سبز درآید و پس از مدتی گوشت بدن به طور کامل پوسیده شده و از بین برود.

«اسپایس» خطرناکتر از حشیش و کوکائیین

اسپایس نیز که خطرناکتر از حشیش و کوکایین است از مخدرهای تازه مصرفی بازار ایران به حساب می آید. تاثیر این ماده مخدر ۲۰۰ برابر ماری جوانا ارزیابی شده است. مصرف این ماده در مواردی منجر به مرگ شده است. مصرف بیش از حد آن باعثنارسایی تنفسی، کما و تشنج، ضربان قلب کند و فشار خون پایین و ایست قلبی و مرگ می شود.



اینها تنها بخشی از مخدرهای صنعتی و تازه وار کشور هستند که کروکودیل در راس آنها قرار دارد. اما در این میان مصرف شیشه و کراک در صدر مخدرهای مصرفی قرار دارد و آن دست از معتادانی که مشتری کراک تولید داخل هستند بعد از ۲ سال خواهند مرد این شرنوشت ۸۰ درصد از معتادان شیشه نیز هست. آمارهای ستد مبارزه با مواد مخدر گویای آن است که مرگ و میر معتادان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر نسبت به سال گذشته حدود سه درصد افزایش داشته و این مساله به دلیل افزایش مصرف مخدرهای صنعتی گزارش شده است.

کاهش ۴۰۰ درصدی قیمت مخدرهای صنعتی و استفاده و تهیه و آسان آن از جمله دلایل گرایش و افزایش مصرف عنوان شده است. اوضاع وقتی وخیم تر می شود که بدانیم این مخدرهای ۶ ماه بعد از مصرف در صورت ترک نیز عوارض خود را داشته و البته به ادعای کارشناسان آمار ترک مخدرهای صنعتی بسیارناچیز است.