به گزارش افکارنیوز، دكتر علي يزداني در گفتوگو با ايسنا گفت: در برنامه پزشك خانواده جايگاهي براي دندانپزشكي و سلامت دهان و دندان در نظر گرفته نشده و براي مباحث دهان و دندان فكري نشده است. وقتي در برنامه پزشك خانواده هيچ صحبتي از دندانپزشكي نشده، ميتواند به معناي آن باشد كه نظرات در مورد دندانپزشكي مانند ۵۰ سال گذشته است كه اصلا دندانپزشكي را جزو رشتههاي پزشكي نميدانستند.

وی با اشاره به آمار بالای پوسیدگی‌های دندانی به ویژه در روستاهای کشور، ادامه داد: با مراجعه به روستاها، هیچ فرد بالای دو - سه سال سن را پیدا نمی‌کنید که مشکل دندانی نداشته باشد. این در حالیست که پوسیدگی‌های دندانی تبعات بعدی نیز به دنبال خواهند داشت. هر چند روستاها هدف اول طرح پزشک خانواده بودند اما اکنون میزان پوسیدگی‌های دندانی در روستاها بسیار بالاست و هیچ راهنمای سلامت دندانی مشاهده نمی‌شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: با اجرای برنامه پزشک خانواده، دفترچه بیمه تنها مخصوص پزشک خانواده خواهد بود و در صورت نیاز پزشک خانواده می‌تواند فرد را به سطوح تخصصی ارجاع دهد. اما در مورد دندانپزشکی این مشکل وجود دارد که اگر دندانی کشیده شود و بیمار نیاز به آنتی‌بیوتیک و یا سایر داروها داشته باشد، در این زمان دفترچه بیمه معنایی ندارد و دندانپزشک نمی‌تواند از دفترچه بیمه بیمار برای تجویز دارو استفاده کند.

یزدانی با تاکید بر آنکه لازم است پزشکان عمومی از معلومات اولیه دندانپزشکی برخوردار باشند، ادامه داد: اگر حتی یک ترم تحصیلی و در حد چند واحد درسی، پزشکان عمومی دوره‌های اولیه دندانپزشکی را گذرانده بودند، این موضوع قابل قبول بود که پزشکان عمومی بتوانند در مورد مباحثسلامت دندانی، بیمار را ارجاع دهند. این در حالیست که در حال حاضر پزشکان عمومی اطلاع چندانی از مباحثدندانپزشکی ندارند. مشخص نیست که با اجرای برنامه پزشک خانواده، تکلیف دندانپزشکی چه می‌شود.

عضو شوراي عالي نظام پزشكي افزود: به نظر ميرسد لازم است با برنامهريزي صحيح، گروههاي واسط دندانپزشكي را نيز داشته باشيم. اما گويا وزارت بهداشت جز تربيت دندانپزشك هدف ديگري ندارد. نبايد از مسائل دندانپزشكي چشم پوشي كرد؛ چرا كه آمار بيماريهاي دهان و دندان بسيار بالاست.