رهبر انقلاب بهترین مفسر خط امام

به گزارش افکارنیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه که شب گذشته در مراسم گرامیداشت شهیدان لاجوردی، اندرزگو و عراقی (شهدای شهریور) در محل یادمان شهدای هفتمتیر، سخن میگفت به تشریح معرفتشناختی مفهوم حق پرداخت و اظهارداشت: معنا و مفهوم حق در مفاهیم قرآنی و دینی ما معنای بلندی دارد. حق مطلق، حقی است که در مقابل آن باطل نیست و عدم باشد.

وی تصریح کرد: دیگر حق به مفهوم صفات و افعال است که در مقابل باطل قرار می‌گیرد.

رئیسی با بیان اینکه هر «شیء» ‌ که موجود است مشمول لطف الهی است و اگر نباشد «شیء» ‌ نیست، تصریح کرد: ممکن است باطل در جامعه بشری به طور کوتاه و طولانی جولان دهد اما بنای ماندگاری برای آن وجود ندارد چراکه تنها حق ماندگاری دارد.

وی تصریح کرد: روند عالم به سوی حاکمیت حق پیش می‌رود و کره زمین برای باطل و انجام گناه خلق نشده است؛ انسان در درون خود به سمت حق گرایش دارد و انسان‌هایی هم که فطرت را در درون خود می‌کشند نمی‌توانند حق را بشناسند.

معاون اول قوه قضاییه به سیره و مقام شهدا اشاره کرد و گفت: ممکن است کسی حق‌طلب باشد، اما پرچم عدالت را بلند نکند یا کسی عادل باشد اما عدالت را برای دیگران نخواهد.



وی در ادامه با بیان اینکه البته ممتازانی در جامعه هستند که حق‌خواهی و عدالت‌خواهی آنان فقط برای خودشان نیست بلکه آنان می‌خواهند که جامعه به سمت حق گرایش پیدا کند افزود: امیرالمؤمنین(ع) عدالت‌خواه بود و پرچم عدالت‌خواهی را بلند کرده بود شهدای ما نیز عدالت‌خواه بودند و برای عدالت‌خواهی شهید شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شهدا شخصیت‌های ارزشمندی برای ملت ما هستند، خاطرنشان کرد: شخصیت شهدای شهریور ماه مصداق جهاد آزادانه، شاهدانه و شاکرانه بود. جهاد شهدا نه به خاطر طمع به بهشت و نه به دلیل ترس از دوزخ بود، بلکه عشق به خدا عامل جهاد آنها بود.

وی یادآوری مجاهدت‌های شهدا را به نسل‌های جوان انقلاب اسلامی ضروری دانست و اظهار داشت: نسل جوان ما نیازمند الگوهایی چون شهید لاجوردی، اندرزگو و عراقی است تا از آنها سرمشق بگیرند لذا بنده از همین جا پیشنهاد می‌کنم که زندگی شهید لاجوردی در کتب درسی ما بیان شود.

رئیسی افزود: وقتی سیره زندگی‌ شهید لاجوردی و عراقی از بیان آقای عسگر اولادی و یا از آقای شجونی عزیز می‌شنوم، واقعا به شهدا غبطه می‌خورم. و احساس می‌کنم چقدر لازم است تا امثال بنده از شهدا درس بگیرم.

وی شهدای شهریور را عالم به زمان و زمان‌شناس توصیف کرد و ادامه داد نفاق دوگونه است، با نقاب و بی‌نقاب. امروز شناسایی و شناساندن منافقان بی‌نقاب سخت است. شهید لاجوردی از همان ابتدا منافقان را می‌شناخت همانطور که شهید مطهری و شهید بهشتی منافقان را شناخته بودند.

معاون اول قوه‌ قضائیه با اشاره به برخی لایه‌های نفاق که در جریان فتنه ۸۸ بروز پیدا کرده بود افزود: رهبر معظم انقلاب بهترین مفسر خط امام هستند چراکه هیچ‌کس در جامعه ما به اندازه مقام معظم رهبری خط نورانی امام را نمی‌شناسد.

وی با اشاره به اهمیت ولایت‌فقیه در جامعه اسلامی تصریح کرد: برخی معتقد هستند بحثولایت فقیه را امام راحل مطرح کرده‌اند در صورتی که بحثولایت‌فقیه از زمان‌های گذشته بوده است، اما درباره حکومت اسلامی، باید گفت که امام مطرح کننده آن بوده و برخی بزرگان چون شهید بهشتی نیز تبیین کننده این مطلب بودند.

رئیسی با اشاره به تحولات منطقه و بیداری اسلامی در کشورهای مختلف اسلامی تصریح کرد: مخالفان بیداری اسلامی امروز متوجه شده‌اند که ضربه‌ای که می‌خورند از انقلاب اسلامی است چراکه مردم کشورهای منطقه امروز در خیزش‌های خود همان شعارهای ملت ایران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی را به کار می‌برند.

معاون اول قوه قضاییه با تقسیم بندی تلاش دشمنان در سه دهه مختلف برای متوقف کردن انقلاب اسلامی اظهار داشت: در دهه اول انقلاب، دشمنان بسیار تلاش کردند که انقلاب پا نگیرد، نفاق را به جان انقلاب انداختند و سپس هشت سال جنگ تحمیلی و جریان منافقین را در دهه ۶۰ برنامه‌ریزی کردند. دهه اول انقلاب، دهه تاسیس انقلاب و دهه دوم، دهه تثبیت انقلاب بود، آنها وقتی موفق نشدند از تاسیس انقلاب جلوگیری کنند سعی کردند تا در دهه دوم انقلاب تثبیت نشود لذا بر همین اساس کوشش کردند که ناکارآمدی نظام را تبلیغ کردند.

وی با بیان اینکه در دهه دوم انقلاب دشمنان گفتند که حاکمیت دینی کارآمد نیست و دین نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، به دهه سوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: در دهه سوم انقلاب، دشمنان وقتی دیدند انقلاب تاسیس و تثبیت شد، تلاش کردند که انقلاب اسلامی ایران در درون مرزهای کشورش بماند و به جاهای دیگر رسوخ نکند.

رئیسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در دهه سوم نه تنها در مرزهای خود باقی‌ نماند بلکه به عنوان الگو به دیگر کشورها ارائه شد تصریح کرد: بیداری اسلامی و طنین‌انداز شدن شعارهای ملت ایران در برخی کشورهای اسلامی سند صدور انقلاب اسلامی است.

رئیسی همچنین در پایان به نقش هدایتگری رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقابله با فتنهها و انحرافات اشاره کرد و گفت: هدایت و رهبری هوشمندانه حضرت آیتالله خامنهای انقلاب را از هرگونه انحراف و فتنهای حفظ کرده است.