به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، کتی ردفورد وکیل و فعال حامی حقوق بشر در مقاله ای که از وی در روزنامه آمریکایی هافینگتون پست منتشر شده، به سایه تاریک نقض حقوق بشر بر مسابقات المپیک لندن و جریان پشت پرده مدال های طلای ورزشکاران اشاره کرده است که خلاصه ای از این مقاله در ادامه ارائه می گردد.

این فعال حقوق بشر آمریکایی نوشته است که داستان هایی که در پی پیروزی و بردن مدال طلا در مقابل و پشت صحنه المپیک مطرح می شوند، همواره شامل سخت کوشی، ‌ شجاعت و الهام گرفتن ورزشکاران از میلیون ها نفر مردم تماشاچی مسابقات المپیک بوده است؛ اما المپیک لندن در سال جاری یک داستان متفاوت در پشت پرده مدال های طلایش داشت که ناگفته مانده است.

ردفورد در مقاله خود آورده است که داستان ناگفته المپیک امسال در لندن مربوط به داستان کثیف «ریو تینتو» شرکتی معدنی می شود که تمام مدال های المپیک را تامین کرد و این در حالیست که همدستی احتمالی این شرکت در مرگ بیش از ۱۵ هزار نفر از مردم جزیره «بوگینویل» در خلیج «پاپوآ» در گینه نو در دست بررسی است.

شرکت معدنی ریو تینتو به اتهام این جرایم و سایر نقض های وحشیانه حقوق بشری مرتبط با فعالیت های مربوط به استخراج معادن طلای خود در خلیج پاپوآ در گینه نو به دادگاه آمریکا کشیده شده است؛ رسیدگی به پرونده این شرکت در انتظار پرونده دیگر شرکت نفتی موسوم به «Kiobel v. Shell» است که و در ماه اکتبر سال جاری میلادی در دادگاه عالی آمریکا مطرح خواهد شد.

ردفورد در ادامه مقاله خود آورده است: در طول نیمه اول بازی های المپیک لندن و در حالیکه ما شاهد رقابت بزرگ ترین ورزشکاران برای کسب مدال های شرکت معدنی " رینو تینتو " بودیم، وکلای این شرکت سخت مشغول آماده کردن گزارشی مختصر برای دادگاه عالی آمریکا بودند تا به وزارت دادگستری این کشور تاکید کنند که شرکت «Shell»(رویال داچ شل) را از پرونده نقض های حقوق بشر در نیجریه از جمله شکنجه، جرایم ضد بشری و اعدام ۹ فعال محیط زیست مستثنی کند.

این فعال حامی حقوق بشر آمریکایی در ادامه افزوده است: زمانیکه من بعد از پیروزی تیم محبوبم در بازی های المپیک و کسب مدال طلای آنها فریاد شادی سر می دهم، باید این را بپذیرم که به نقض های حقوق بشر مشابه «رینو تینتو» و یا سایر شرکت ها فکر نمی کنم.

بر اساس گزارش ردفورد، شرایط وخیم تر نیز می شود زیرا شرکت رینو تینتو تنها نیست و زمانیکه به انبوه گزارش های ارائه شده از سوی شرکت ها و سازمان های تجاری به دادگاه عالی آمریکا نگاه می کنیم، ‌ به اسامی ۵ تن از اسپانسرهای المپیک از جمله شرکت های «داو»، «گلاکسو اسمیت کلین»، «بریتیش پترولیوم»، «جنرال الکتریک»، «پروکتر اند گمبل» برخورد می کنیم.

بر اساس اعلام ردفورد، این شرکت همان هایی هستند که آرم خود را در تمام مسابقات المپیک لندن چاپ و صلح و دستاوردهای انسانی را عرضه کردند اما در عین حال مشغول مبارزه برای از بین بردن دسترسی دادگاه عالی آمریکا به بازماندگان نقض های حقوق بشری بودند که مرتکب شده اند.

در مقاله ردفورد آمده است که نمونه این داستان برای دولت انگلیس که میزبان مسابقات المپیک بود نیز مطرح است؛ دولتی که با ارائه گزارشی به دادگاه عالی تاکید کرده است که اجازه دهد شرکت «رویال داچ شل» که یکی از سودآورترین شرکت های هلندی - انگلیسی است، از پرونده نقض حقوق بشر رهایی یابد.

در پایان این گزارش آمده است: بازی های المپیک همواره الهام بخش داستان هایی از مردمی عادی است که بر شرایط سخت غلبه می کنند تا به چیزهای فوق العاده دست پیدا کنند؛ با این وجود، در طول این بازی ها وکلای شرکتی سخت مشغول تهیه استدلال های حقوقی خاصی هستند که به شرکت هایی مانند رینو تینتو و رویال داچ شل در جهان اجازه دهد تا نقض حقوق بشر خود را با مصونیت از مجازات انجام دهند و این داستان متفاوتی از سخت کوشی و فداکاری پشت پرده المپیک است ولی الهام بخش نیست.