به گزارش افکارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، فعالان بازار میگویند قیمتها همان طور که بالا رفته، ثابت مانده و پایین نیامده است و کارشناسان معتقدند: این موضوع با کاهش عرضه ارتباط دارد.

به اعتقاد آنها، افت تولید که کاهش عرضه را در پی داشته، اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی به حساب می‌آید زیرا سبب شده تعادل در عرضه و تقاضا به هم بخورد و به دنبال آن، منحنی نمودار قیمت‌ها صعود کند.

نگاهی به خودروهای افزایش قیمت یافته از این نکته حکایت می‌کند که تقریبا تمامی آنها با وضعیت نامناسبی در تولید مواجه بوده و در چهار ماه نخست امسال افت را به خود دیده‌اند. البته باید مگان را در این بین استثنا دانست، زیرا این خودرو با رشد تیراژ در چهار ماه نخست امسال روبه‌رو بوده اما افزایش قیمتی شدید را تجربه کرده است.

در این شرایط به اعتقاد برخی از فعالان بازار خودرو، خرید و فروش خودرو در شرایط فعلی سخت و دشوار به نظر می‌رسد؛ زیرا قیمت‌ها بسیار کاذب شده‌اند و از آن سو تضمینی وجود ندارد آنهایی که خودرو دست دوم خود را بفروشند، دوباره موفق به خرید خودرو در این شرایط قیمتی شوند.

سبقت ۲۰۷ از ۲۰۶
اما به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی در دو هفته اخیر چه تغییراتی داشته است.
آن طور که فعالان بازار می‌گویند: در این مدت خانواده پژو ۲۰۶ باز هم افزایش قیمت را تجربه کرد، به نحوی که تیپ ۲ آن به مرز ۲۱ میلیون تومان نزدیک شده است.
این محصول با توجه به رشد قیمت حدودا ۶۰۰ هزار تومانی خود، هم اکنون ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. با این حساب، ۲۰۶ تیپ ۲ طی یکی دو ماه گذشته رشد قیمتی میلیونی را تجربه کرده است.

سایر مدل‌های پژو ۲۰۶ نیز از وضعی مشابه برخوردارند و با رشد قیمت در دو هفته گذشته روبه‌رو شده‌اند. به عنوان مثال، ۲۰۶ تیپ ۶ هم اکنون ۳۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و V۹ نیز که صندوقدار است و اتومات، در حال حاضر ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پژو ۲۰۶ از جمله قربانیان کاهش تولید خودرو در چهار ماه نخست امسال به شمار می‌رود و قیمت آن چند میلیون رشد کرده است.

اما به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، پژو ۲۰۷ آی نیز که ظاهرا نمی‌خواهد به‌هیچ‌وجه در جاده قیمت‌ها عقب بیفتد، در هفته گذشته رشد قیمت را تجربه کرده و هم اکنون ۲۰۶ را نیز جا گذاشته است.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو ۲۰۷ اتومات که حدود یک میلیون تومان گران شده، قیمتی برابر با ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. این قیمت البته به مدل اتومات ۲۰۷ مربوط می‌شود، حال آنکه نوع دنده‌ای آن ۲۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این محصول نیز بیش از یک میلیون تومان رشد قیمت در دو هفته گذشته داشته است.

اما دیگر خودرویی که در دو هفته گذشته با رشد قیمت روبه‌رو شده ماکسیما نام دارد.
ماکسیما هم اکنون ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از صعود قیمت بیش از سه میلیون تومانی ماکسیما در دو هفته گذشته حکایت دارد. این خودرو نیز قرار بود در اجلاس سران غیرمتعهدها مورد استفاده قرار گیرد. گفته می‌شود ماکسیما قرار است تا پایان سال جاری از خط تولید پارس خودرو خداحافظی کند؛ زیرا قرارداد مونتاژ آن به پایان رسیده و ظاهرا نیسان دیگر قطعات منفصله آن را تامین نخواهد کرد.

به نظر میرسد ظرفیت تولید ماکسیما صرف مونتاژ دیگر محصول نیسان در پارس خودرو یعنی تینا خواهد شد.