به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از شبکه راشاتودی، هزاران دانشجوی کانادایی در آستانه انتخابات پارلمانی کبک که قرار است ۴ ماه سپتامبر برگزار شود، در اعتراض به افزایش شهریهها در کبک در حومه مونترال تظاهرات گستردهای برپا کردند.



قرار است در انتخابات پارلمانی «کبک»، در خصوص پیروزی مجدد حزب لیبرال «ژان چارست» نخست‌وزیر این استان تصمیم‌گیری شود، حزب لیبرال، طرح افزایش چشمگیر شهریه‌های دانشگاه به یکهزار و ۷۹۴ دلار آمریکا طی ۷ سال را که معادل افزایش ۸۲ درصدی افزایش شهریه‌های دانشگاه کبک است، معرفی کرده است.

بر اساس این گزارش، در حالیکه شمار معترضان از جمعیت صدها هزار نفری دانشجویان معترض کانادایی که در بهار گذشته در اعتراض به افزایش شهریه‌ها تظاهرات کرده بودند، کمتر بوده است اما سازماندهندگان این اعتراضات می‌گویند که تظاهرات آنها، بزرگترین تظاهرات برنامه‌ریزی شده است که درحین کمپین انتخاباتی نمایندگان لیبرال برگزار شده است و این تظاهرات نمایانگر احیای دوباره جنبش اعتراضی دانشجویان کانادایی است.



انجمن‌های دانشجویی «FEUQ» و «FECQ» از دانشجویان کانادا درخواست کردند که همگی به خلع و برکناری دولت لیبرال که طرح افزایش شهریه‌ها را معرفی کرد، رأی دهند.

علیرغم آنکه بسیاری از دانشجویان تصمیم گرفتهاند به کلاسهای خود بازگردند، هنوز برخی از آنها در اعتصاب به سر میبرند و به افزایش شهریهها و لایحه بحث برانگیز ۷۸، که برگزاری تظاهرات را محدود میکند و جریمههای سنگینی برای تظاهراتکنندگان معین میکند، اعتراض دارند.