به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا، وی به مانند بسیاری از بهترین های سینمای ایران، فعالیت بازیگری خود را با تئاتر آغاز كرد و با مجموعه تلویزیونی \'بازم مدرسه ام\' دیر شد به شهرت رسید و طی سه دهه با ایفای نقش های مختلف محبوبیتی چشمگیر كسب كرد.

محبوبیتی نه از جنس شهرت های زودگذر، بلکه از جنسی ماندگار که نام عبدی را در تاریخ سینمای ایران حک کرد.

از دیگر آثار شاخص وی در این سه دهه می توان به فیلم های \ ' مادر \ ' و \ ' دلشدگان \ ' از ساخته های زنده یاد علی حاتمی، \ ' ای ایران \ ' اثر ناصر تقوایی، و \ ' آدم برفی \ ' به کارگردانی داود میرباقری اشاره کرد که در این آخری برای نخستین بار زن پوشی را تجربه کرد که دومین بار آن را در \ ' خوابم می آد \ ' ساخته رضا عطاران به شکلی دیگر از سرگذراند.

سال ها پیش بواسطه فضای سنتی جامعه ایران، کمتر زنی حاضر به ایفای نقش در تئاترهای آن زمان می شد و به همین خاطر نیز برخی بازیگران کم سن و سال با پوشیدن لباس زنانه و گریم، به ایفای نقش زنان می پرداختند.

در سینما این اتفاق رخ نداد و فقط در چند مورد شاهد این اتفاق بودیم که \ ' آدم برفی \ ' ساخته داود میرباقری، نخستین آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حساب می آید.

میرباقری در این فیلم پدیده ای مهم به نام \ ' مهاجرت \ ' را تم اصلی اثر خود قرار داده و از این رهگذر به حقایقی تلخ در این باب اشاره کرده که همچان پس از گذشت نزدیک به دو دهه از تولید، همچنان تاثیرگذار جلوه می کند.

با این حال در فضای ملتهب سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۷۳ فیلم با همه نقاط قوت، صرفا به دلیل زن پوشی عبدی، رسما توقیف شد.

فیلم داستان جوانی به نام \ ' عباس خاکپور \ ' است که برای رفتن به آمریکا و گرفتن اقامت به هردری زده و هربار هم با شکست مواجه شده تا اینکه تغییر جنسیت را به عنوان آخرین راه برای رسیدن به هدفش انتخاب می کند.

میرباقری برای همراه کردن مخاطب با \ ' عباس \ '، سکانس اول را بگونه ای تاثیرگذار طراحی کرده و سرگردانی های وی همراه با تحقیر شدن های پیاپی، را به صورت تماشاگران خود می کوبد.

در حقیقت اصل مهم فیلمنامه نویسی یعنی نزدیکی به قهرمان داستان در \ ' آدم برفی \ ' به خوبی رعایت شده و مخاطب با وی همراه می شود، بدون آنکه حاشیه روی چندانی صورت گیرد.

در واقع \ ' عباس \ ' نمادی از جوان ایرانی دهه هفتاد است که سراب آمریکا، هوش از سرش ربوده و برای رسیدن به آن هر خفت و ذلتی را می پذیرد.

برای مثال به صحنه ورود \ ' عباس \ ' به سفارت و تقاضای عاجزانه ویبرای دیپورت نشدن توجه کنید که سر آخر به زدوخوردش با یک ایرانی جاعل بدبخت تر از خودش ختم می شود.

میرباقری در کنار \ ' عباس \ ' شخصیت های مکمل فوق العاده ای همچون \ ' جواد کولی \ '، \ ' اسی دربدر \ ' و \ ' چرچیل \ ' را قرار داده که هریک بگونه ای در پیشبرد داستان سهم داشته اند که به همه اینها باید \ ' دنیا \ ' را نیز اضافه کرد که در نهایت بازگشت به خویشتن \ ' عباس \ ' را موجب می شود.

وی در خلق شخصیت های یاد شده کاملا از کلیشه ها بهره گرفته اما از آنها به درستی در ساختار فیلمنامه خود سود جسته است.

\ ' اسی دربدر \ ' و \ ' جواد کولی \ ' شخصیت هایی وام گرفته شده از فیلمفارسی های قدیمی هستند که در دل استانبول به مشاغل پست و پیش پاافتاده مشغول هستند؛ رفتارهای بیرونی و پر از اغراق آنها نشات گرفته از همان فیلم های کذایی جاهلی است که بیرون از پرده نقره ای جان گرفته است.

در این میان مردانگی های آنها در حمایت از \ ' عباس \ ' به عنوان یک هموطن نیز کاملا از همان کلیشه ها برخاسته و شکل گرفته است.

این دو شخصیت بواسطه آشنایی مخاطب با آنها و خواستگاه طبقاتی شان کاملا به باورشان می نشیند و کفه ترازوی قطب ضد قهرمان را سنگین تر می کند.

شخصیت \ ' دنیا \ ' با وجود بازی ضعیف بازیگرش - آزیتا حاجیان -، نسبتا خوب از کار درآمده و نمادی از معصومیت و شرافت دختری ایرانیست که با وجود شرایط اسفناک زندگی، همچنان محکم و استوار مانده و سر آخر نیز \ ' عباس \ ' را متحول می سازد.

با این همه این شخصیت می توانست بهتر از اینها از کار درآمده و از تیپ - شخصیت به سمت شخصیت حرکت کند که این اتفاق در اینجا رخ نداده است.

بخش مهمی از جذابیت های \ ' آدم برفی \ ' به بازی بازیگرانش بازمی گردد که در واقع همگی آنها در اوج قرار دارند از \ ' داریوش ارجمند \ ' گرفته تا \ ' پرویز پرستویی \ ' و \ ' اکبر عبدی \ ' و زنده یاد \ ' مهدی فتحی \ '.

ارجمند در نقشی کاملا تیپیک، حضوری دلچسب داشته و یک لات معتقد به اصول را به بهترین شکل به تصویر کشیده و در کنارش پرویز پرستویی نیز \ ' جواد کولی \ ' را با تمام اغراق های موجود در نقش کاملا به اندازه خلق کرده است.

اما \ ' آدم برفی \ ' را بدون اکبر عبدی نمی توان تصور کرد.

این بازیگر در نقش \ ' عباس خاکپور \ ' یک جوان ایرانی سرگردان میان ایران و سراب آمریکا را به بهترین شکل خلق کرده، بگونه ای که مخاطب کاملا باورش می کند.

اما در بخش دوم و درست از جایی که به \ ' درنا \ ' تغییر نام و جنسیت می دهد، با یک عبدی به شدت متفاوت روبرو هستیم که به مانند یک بندباز روی لبه باریک نقش حرکت کرده و آن را به سلامت به انتها رسانده است.

نقشی سخت و پیچیده که فقط ذره ای لغزش آن را به ورطه ابتذال می انداخت که عبدی با هوشمندی بسیار و گریم فوق العاده \ ' عبدالله اسکندری \ ' از دام آن گریخته است.

\'آدم برفی\' كه در نهایت سه سال بعد از سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به اكران عمومی رسید و از شبكه های مختلف تلویزیونی نیز به نمایش درآمد، از نقاط اوج كارنامه بازیگری \'هزارچهره\' به نام اكبر عبدی است كه به مدد چهره انعطاف پذیر، نقش های متفاوتی را به سینمادوستان كشور عرضه و به قلوب مخاطبان خود رخنه كرده كه راز ماندگاری او نیز در این نكته نهفته است.