به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، ریکاردو پاتینو وزیر امورخارجه اکوادور در گفتوگو با شبکه خبری راشاتودی روز گذشته در رابطه با موضوع اعطای پناهندگی سیاسی به جولیان آسانژ بنیانگذار سایت جنجالی ویکیلیکس تأکید کرد: آمریکا کارهای نیست که بخواهد ما را تنبیه کند.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا فکر می‌کنید واشنگتن بخواهد به دلیل اعطای پناهندگی به آسانژ، اکوادور را تنبیه کند»، گفت: واشنگتن، والدین و یا معلم ما نیست که بخواهد ما را تنبیه کند. آمریکا تنها یک کشور پرقدرت است که در اکثر کشورهای جهان نفوذ دارد اما این دلیل نمی‌شود که بخواهد در مسائل مربوط به قلمرو حاکمیت ما دخالت کند.

وزیر امورخارجه اکوادور همچنین اعلام کرد: تهدید انگلیس برای حمله به سفارت «کیتو» در لندن، محل پناهندگی «جولیان آسانژ» بنیان گذار سایت «ویکی لیکس» همچنان برقرار است و اکوادور چنین اقدامی را که در نقض قوانین بین المللی صورت می گیرد، تحمل نخواهد کرد.

وی در ادامه گفت: چنانچه انگلیس تصمیم بگیرد که به سفارت ما در لندن حمله کند، قطعا عواقب آن سنگین خواهد بود و باید منتظر باشد تا پاسخ تمام کشورهای آمریکای لاتین را شاهد باشد نه تنها کشور اکوادور را.

بنا بر این گزارش، «جولیان آسانژ» حدود دو ماه پیش، پس از آنکه دادگاه حکم استرداد وی به سوئد را صادر کرد، به سفارت اکوادور در انگلیس پناهنده شد.

از آن زمان تا هفته گذشته، اکوادور همچنان در حال بررسی درخواست پناهندگی بود تا اینکه وزیر امورخارجه این کشور اعلام کرد نامه ای تهدیدآمیز درباره احتمال حمله نیروهای انگلیسی به سفارت کیتو در لندن دریافت کرده است.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، وزیر امورخارجه اکوادور در کنفرانسی مطبوعاتی از تصمیم کشورش برای اعطای پنادهندگی سیاسی به آسانژ خبر می دهد و از انگلیس نیز می خواهد تا شرایط خروج ایمن و هر چه سریعتر بنیان گذار آسانژ از لندن را فراهم آورد.

اما مقامات انگلیس اعلام می کنند که این پناهندگی را به هیچ عنوان به رسمیت نمی شناسند و به تلاش خود برای استرداد آسانژ به سوئد ادامه خواهند داد.

با ادامه این تنش ها در روابط دو کشور، اکوادور درخواست تشکیل جلسه فوری سازمان کشورهای آمریکایی را مطرح می کند و در پایان این نشست فوری تصویب می شود که وزرای خارجه کشورهای عضو این هفته روز جمعه نشستی رسمی در مقر این نهاد منطقه ای در واشنگتن برگزار کنند و به بررسی این موضوع بپردازند.

حتی روز گذشته «رافائل کوره آ» رئیس جمهوری اکوادور اعلام کرد که کشورش حاضر است در صورتی که انگلیس تهدیدات خود را درباره حمله به سفارت کیتو در لندن پس بگیرد، با مقامات این کشور درباره سرنوشت آسانژ وارد مذاکره شود.

اما وزیر خارجه اکوادور امروز در گفت و گو با «راشاتودی» اعلام کرد که این تهدید همچنان پابرجا است.

پاتینو تأکید کرد: ما همچنان درباره عملی شدن این تهدید نگرانیم. انگلیس چنین تهدیدی را تا به امروز رد نکرده است و در مقابل نیز اعلام کرده که همچنان متعهد است آسانژ را به سوئد بازگرداند و اهمیتی نمی دهد که در این بین چه اتفاقی افتاده است و تصمیم دولت اکوادور چه بوده است.

وزیر امورخارجه اکوادور همچنین گفت: آنها[مقامات انگلیسی] به وضوح نشان داده اند که هیچ احترامی برای موضع اکوادور قائل نیستند و ما نگرانیم که آنها تهدید خود را پیش ببرند، اما به هر حال امیدواریم که چنین اتفاقی رخ ندهد.

نشست وزرای سازمان کشورهای آمریکای لاتین امروز جمعه در مقر این سازمان در واشنگتن برگزار خواهد شد.