سلطانیه ادعای آژانس را تکذیب کرد

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از دیپلماتها مدعي شد كه آژانس بینالمللی انرژی اتمی در حال تشكيل تیمی ویژه در مورد ايران است كه به بررسي اطلاعات مربوط به فنآوري تسليحاتي، تحليلهاي اطلاعاتي، تشعشع و ديگر حوزههاي مهارتي در ایران بپردازد.

آسوشیتدپرس افزود که تشکیل چنین واحدی برای یک کشور توسط آژانس حرکتی غیرمعمول است که نشان دهنده اولویتی است که آژانس در این باره قایل شده است.

این خبرگزاری مدعی شد که این اقدام در عین حال نشان‌دهنده عصبانیت مقامات آژانس از خودداری ایران در همکاری با کارشناسان آژانس است.

این خبرگزاری آمریکایی در آستانه نشست روز جمعه میان کارشناسان ایران و آژانس، خبر تشکیل تیم ویژه را به نقل از چهار دیپلمات منتشر کرد که توضیح داد به دلیل مجاز نبودن به صحبت در این باره خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود.

آسوشیتد پرس افزود: یکی از دیپلمات‌ها این برنامه را مشابه «تیم اقدام» در عراق خواند که متشکل از تیمی از کارشناسان بود که درباره برنامه هسته‌یی صدام در دهه ۹۰ میلادی تحقیقاتی را انجام دادند.

علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفت: اصلا چنین چیزی را نشنیده‌ام و نمی‌توانم درباره آن نظری بدهم.

گیل تودور، یک سخنگوی آژانس این برنامه را «اصلاحات داخلی برای برآوردن نیازهای عملیاتی اداره پادمان‌های آژانس» توصیف کرد که برای جلوگیری از اشاعه هسته‌یی کار می‌کند.

یکی از دیپلمات‌های یاد شده گفت که یک تیم اختصاصی متشکل از حدود ۲۰ کارشناس آژانس فقط برای تمرکز روی تحقیقات مربوط به ایران منصوب می‌شوند.

اما دو تن از این دیپلمات‌ها از مخالفت روسیه که از اعضای شورای حکام است و از تلاش‌های دیپلماتیک درباره ایران حمایت می‌کند، صحبت کردند. آنها گفتند که مقامات عالی رتبه آژانس اخیرا با نمایندگان روسیه صحبت کردند تا هراس مسکو مبنی بر این که این گونه به رسمیت شناختن اطلاعات جاسوسی باعثقایل شدن به اهمیت زیاد برای این اطلاعات می‌شود، را رفع کنند. روسیه به این اقدام آژانس با دیده تردید نگریسته است.

آسوشیتد پرس با اشاره به نشستی که قرار است روز جمعه در محل نمایندگی ایران در وین برگزار شود، افزود که انتظار می‌رود پس از نشست روز جمعه مقامات آژانس نمایندگان ایران را برای دسترسی به سایت پارچین تحت فشار گذارند.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس روز چهارشنبه در فنلاند به خبرنگاران گفت: نمی‌توانم بگویم که درباره این نشست پیش رو خوشبین هستم. نمی‌توانم بگویم که به توافقی می‌رسیم.

ايران همواره بر صلح آميز بودن برنامه هستهيي خود تاكيد داشته و اعلام كرده است كه برنامه هستهيي را براي برآوردن نيازهاي مشروع و غير نظامي خود دنبال ميكند و سلاح هستهيي در دكترين دفاعي ايران جايي ندارد.